Terug
Gepubliceerd op 04/12/2020

2020_CBS_08889 - District Hoboken. Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08889 - District Hoboken. Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2020_CBS_08889 - District Hoboken. Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Schroeilaan is een bovenlokale straat. De Berkenrodelei is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor bovenlokale straten en de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De opdracht situeert zich in de wijk ‘Hoboken Noord’ in het district Hoboken. Het projectgebied omvat een deel van Schroeilaan (parkeerstrook en deel rijweg langs zijde spoor ter hoogte van kruispunt Berkenrodelei), een deel van de Berkenrodelei (voet- en fietspaden ter hoogte van de spoorwegovergang) en de stationsparking langs en achter het voormalige stationsgebouw. 

Planningscontext
Het plangebied is gelegen binnen het GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) en in de afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen.
Er zijn geen actieve of geldende BPA's (Bijzonder Plan van Aanleg) of RUP's (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) van toepassing. De zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.

De projectzone valt gedeeltelijk binnen het speelruimteweefsel 'Hoboken Noord' en staat omschreven als gewenst park/groene ruimte en doorsteken (tunnels) langsheen het spoor.

Het projectgebied ligt deels op openbaar domein. De gronden waarop de Schroeilaan zich bevindt, zijn momenteel nog in eigendom van ‘Woonhaven Antwerpen’, maar zullen worden overgedragen/verkocht aan de stad Antwerpen. De stationsparking is eigendom van de NMBS/INFRABEL.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

  • stationsgebouw vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID 98644);
  • geen loketfunctie, stationsgebouw in gebruik als private woning;
  • verouderde stationsomgeving met weinig kwalitatieve verblijfsruimte;
  • het plangebied vormt de overgang tussen het woongebied en de open ruimte.

Groen

  • weinig waardevolle groenelementen;
  • onverharde zones voornamelijk begroeid met gras;
  • spontaan ontstane vegetatie langsheen de beek;
  • geen absoluut te behouden bomen.

Mobiliteit

  • ongestructureerde stationsparking met 37 parkeerplaatsen;
  • schuinparkeren langs de Schroeilaan (31 parkeerplaatsen);
  • verschillende bushaltes in de buurt, geen vlak aan het station;
  • fietsostrade F13 passeert langs het plangebied;
  • twee overdekte fietsenstallingen met totale capaciteit van 72 plaatsen;
  • velostation met 36 plaatsen;
  • Schroeilaan en Harold Rosherstraat aangeduid als urgentieroute brandweer.

Gebruik

  • stationsplein zonder volwaardige pleinfunctie;
  • vernieuwde perrons, integraal toegankelijk met goede instaphoogte voor treinreizigers;
  • verouderde stationsparking zonder parkeerstructuur;
  • voetpaden ontbreken ter hoogte van spoorwegovergang;
  • ontbreken van structuur en wandelpaden heeft geleid tot 'olifantenpaden';
  • meest intensief gebruik tijdens de spitsuren.

Techniek

  • blindegeleidelijnen vanop Berkenrodelei tot aan hellingen van perron;
  • twee bovengrondse glascontainers langs de Schroeilaan;
  • nutskasten gebundeld langs kruispunt Schroeilaan en Berkenrodelei;
  • allerhande straatmeubilair aan stationsplein langs de Berkenrodelei;
  • verlichting aan de straten, parking niet verlicht (uitgezonderd stationsgebouw).

Algemene randvoorwaarden

  • creëren van structuur op de stationsparking; 
  • inrichten van een kwalitatief stationsplein met verblijfsruimte; 
  • minimale breedtes rijzones, schrikafstanden, fietspaden en voetpaden te voorzien conform draaiboeken;
  • perron en stationsomgeving integraal toegankelijk maken;
  • verlichting vernieuwen; 
  • toegankelijkheid brandweer garanderen; 
  • RWA (regenwater)-afvoer optimaliseren.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Berkenrodelei
    Markeringen (zebrapaden): aan de kruispunten (Schroeilaan en Fodderiestraat), niet aan de spoorwegovergang;
    Snelheidsregime: 50 km/u;
    Voorrangsregeling: voorrang van rechts;
    Verkeerssamenstelling: fietspad;
    Parkeerorganisatie: langsparkeren;
    Rijrichting: dubbelrichting.
  • Schroeilaan
    Markeringen (zebrapaden): ja, minstens aan het verkeerslicht en aan United Caps;
    Snelheidsregime: 50 km/u;
    Snelheidsremmers aan de parkeerpocket;
    Voorrangsregeling: voorrangsweg;
    Verkeerssamenstelling: fietspad;
    Parkeerorganisatie: langsparkeren;
    Rijrichting: dubbelrichting.

Ambitie
Herinrichten en opwaarderen van de stationsomgeving van Hoboken tot een kwalitatieve, praktische en aangename gebruiks- en verblijfsruimte voor reizigers en buurtbewoners. Vernieuwen, structureren en vergroenen van de stationsparking met voldoende aandacht voor de verschillende vervoersmodi die op deze plek samenkomen. Vermeerderen van het aantal parkeerplaatsen, zowel voor fietsers als voor auto’s . Inrichten van een aantrekkelijk en praktisch stationsplein met ruimte voor groen en zitgelegenheden.

Concept
Er werd een concept voorgelegd waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

1. Basis
De ontsluiting van het projectgebied gebeurt via de Berkenrodelei en de Schroeilaan. Om het verkeer vlotter te laten verlopen, wordt de opstelstrook om links af te slaan vanuit de Schroeilaan verlengd. Langs beide spoorzijden wordt een parking en fietsenstallingen voorzien. Het velostation langs de Berkenrodelei wordt behouden. Binnen het projectgebied worden drie kleinschalige stationspleintjes voorzien met voldoende zitgelegenheid.

2. Parkeren
Binnen het projectgebied worden 102 parkeerplaatsen voorzien. Dit is een stijging met 34 plaatsen ten opzichte van de huidige situatie. 

  • parking Schroeilaan: 56 plaatsen (2 voor andersvaliden) (langsparkeren);
  • parking station: 46 plaatsen (4 voor andersvaliden) (haaks parkeren).

Voor fietsers worden er 196 overdekte staanplaatsen voorzien, gespreid over drie stallingen. Dit is een stijging met 124 plaatsen ten opzichte van de huidige situatie. Aanvullend op de fietsenstallingen worden nog twee overdekte dropzones voorzien voor scooty’s en andere vormen van deelmobiliteit.

3. Materialisatie (half)verharding

Er wordt in heel het plangebied gebruik gemaakt van standaardmaterialen, met uitzondering van de stationspleintjes. Hiervoor wordt een hoogwaardigere bestrating gebruikt met een afwerking van merwebasalt. De fietspaden worden uitgevoerd in bitumineuze verharding, de voetpaden in standaard betonstraatstenen en de parkeervakken in straatkeien met waterdoorlatende voeg. Voor de parkeervakken achteraan de parking langs de Schroeilaan wordt geopteerd voor lineaire grasbetondallen.

4. Groenbalans 

Er worden 61 nieuwe bomen voorzien binnen het plangebied. Dit zijn er 51 meer dan in de bestaande toestand. De bestaande bomen langs de beek en op de stationsparking zullen gekapt worden. De nieuwe bomen worden voorzien op de parking achter het stationsgebouw, in de groenvakken van de stationspleintjes en langs de parkeerstrook van de Schroeilaan.

Ongeveer 27% (= 2.975m²) van het plangebied blijft onverhard. Het betreft hier de groenvakken op de stationspleintjes, een deel van de parkeervakken, de spoorberm en een brede grasstrook tussen de parking en de Schroeilaan.


5. Stationspleintjes

Het concept voorziet drie kleinschalige stationspleintjes, gespreid over het plangebied.

Het stationsplein langs de Schroeilaan omvat vier groenvakken die afgeboord worden met lineaire betonnen zitbanken, een overgang naar het perron onder de vorm van trappen en een helling en een fietsenstalling centraal op het plein. Het stationsplein langs de Berkenrodelei omvat twee groenvakken met lineaire betonnen zitbanken, een velostation en fietsenstallingen. Dit plein wordt doorsneden door de toegangsweg naar de achterliggende parking. Om foutparkeren tegen te gaan, wordt deze toegangsweg afgeboord door middel van paaltjes. Het derde stationsplein bevindt zich achter de parking ter hoogte van de overgang naar de Commandant van Laethemstraat en omvat 1 groenvak, betonnen zitbanken en trappen die toegang verschaffen tot het perron.

6. Verlichting

De verlichting binnen het plangebied wordt vernieuwd. Langs de Schroeilaan worden er standaard verlichtingspalen voorzien van het type ‘Luma Indal’, op de stationspleintjes en op de parking wordt gewerkt met rondstralers (type ‘Metronomis’). De fietsenstallingen worden verlicht door middel van geïntegreerde ledstrips.


7.Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De stationsomgeving van Hoboken ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

8. RWA (regenwaterafvoer) en DWA (droogwaterafvoer)

De gemende riolering langs de Schroeilaan en Berkenrodelei blijft behouden. Regenwater dat op de stationspleintjes terecht komt wordt afgevoerd naar de nabijgelegen gracht (zijde stationsgebouw). Langs de Schroeilaan wordt de afvoer geregeld door middel van straatkolken die aangesloten worden op de bestaande riolering. Ter hoogte van het stationsplein aan de Berkenrodelei staat een onderdoorpersing onder de spoorweg gepland voor RWA.

9. Brandweer

Het voormalig stationsgebouw, momenteel een woning, is bereikbaar tot op 4m van de gevel. De toegangsweg naar de parking achter het stationsgebouw wordt zo ingericht dat deze gebruikt kan worden voor de brandweerontsluiting vanuit de Commandant van Laethemstraat. De minimale draaicirkels worden overal gerespecteerd.

10. Techniek

De nutskasten blijven gegroepeerd op hun huidige locatie langs de Schroeilaan en worden aan het zicht onttrokken door middel van hekwerk met klimop. De spoorwegovergang wordt verbreed waardoor er een volwaardig fiets- en voetpad gerealiseerd kan worden langs beide zijden van de Berkenrodelei. Hiervoor dienen de seinlichten de bareel verplaatst te worden. De glascontainers langs de Schroeilaan worden ondergronds gebracht.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners vond plaats op 6 juli 2020.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein
infomoment bewoners
seniorenraad
4 mei 2020
6 juli 2020
6 juli 2020

Het districtscollege van Hoboken wenst de stationsomgeving van Hoboken op te waarderen tot een kwalitatieve en multimodaal ontsloten mobiliteitshub met meer parkeermogelijkheden, kwalitatieve fietsenstallingen en voldoende groen. Ook het verbeteren van de verkeersveiligheid van de Schroeilaan en het kruispunt met de Berkenrodelei dient nagestreefd te worden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2HOB010101M01582/224/5062500000/2100 en 2200 voor Hoboken en 2LMS010104A00000/224/5153000000/2100 en 2200.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

4 mei 2020

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies op voorwaarde dat:

  • het sleutelbeheer van de neerklapbare verkeerspaal verder uitgeklaard wordt;

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden.

  • alle bochtstralen van personenwagens, vrachtwagens en hulpdiensten uitgezet worden;

Dit zal verder verfijnd worden in de volgende fase en gebeuren waar nodig in kader van circulatie. Niet op niveau van iedere parkeerplaats. Hierbij zal de beschikbare info van draaiboeken gehanteerd worden.

  • er in samenspraak met De Lijn en MOB bekeken wordt of de bushalte Polderstad moet behouden worden en waar deze plaats kan krijgen binnen de projectzone of ergens anders in de buurt;

Dit zal hopelijk in de volgende fase verder onderzocht worden.

  • het hoogteverschil aan de Schroeilaan kant stationsplein in beeld wordt gebracht;

Dit zal in de volgende fase verder uitgewerkt worden.

  • de beplatingskeuze en inplanting van de bomen, in functie van zichtbaarheid en beheerbaarheid, verder uit gewerkt worden met SB/Groen;

Dit zal in de volgende fase verder afgestemd worden.

  • in functie van de zichtbaarheid en veiligheid de boom aan de uitrit van de parkeerzone ter hoogte van de Schroeilaan niet weerhouden wordt; 

Dit zal in de volgende fase verder bijgesteld worden.

  • onderzocht wordt of het projectgebied kan uitgebreid worden om de fietsoversteek aan de Schroeilaan correct uit te voeren, conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein;

Dit zal in de volgende fase verder bijgesteld worden.

  • de boordsteen aan de Berkenrodelei tegenover de inrit naar de parking, in functie van het fietscomfort en het faciliteren van overstekende fietsers, aangepast wordt conform de inrichtingsprincipes van het draaiboek openbaar domein;

Dit zal in de volgende fase verfijnd worden.

  • er onderzocht wordt of de toegankelijkheid van de stationsomgeving geoptimaliseerd kan worden en extra hellingen te voorzien op het einde van elk perron zinvol en haalbaar is; 

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden.

  • er onderzocht wordt of het mogelijk is om ook ruimte te voorzien voor de  plaatsing van fietslockers, afgesloten deel fietsenstalling, gewone lockers, pakjesautomaten, snoep-/drankautomaten, fietstools, …;

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden via mobiliteit en het Vlaams Gewest.

  • er onderzocht wordt welke parkeerplaatsen in kassei of grasbetontegels logischerwijze voorzien worden;

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden.

  • er onderzocht wordt of het mogelijk is om extra fietsberging te voorzien, eventueel fietsenberging voor grotere modellen / bakfietsen;

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden. Geen specifieke richtlijnen wat betreft aantallen vanuit de stad. Misschien onderzoeksresultaten beschikbaar bij de NMBS/INFRABEL.

  • een oplaadpaal voor personenwagens voorzien wordt;

Dit was reeds voorzien aan de zijde van het centrum.

  • de diverse fietsbewegingen in beeld worden gebracht in kader van de  inplanting van fietsenstallingen en  de locatie van de fietsenstallingen verder onderzocht wordt in functie van een leesbare, comfortabele en veilige bereikbaarheid;  

De dienst Mobiliteit raadt aan hiervoor ook een fietsenstalling te plaatsen ter hoogte van de overgangszone op het domein van de NMBS/INFRABEL. De toekomstige fietsstraat Commandant Van Laethemsstraat betreft de aangewezen route om verkeersveilig, via de Berkenrodelei , de stationsomgeving te bereiken. Dit zonder achteruitrijdende auto’s vanuit haakse parkeerpockets op privé terrein.

  • de noodzaak om deze ruimte skatevriendelijk te maken verder wordt onderzocht;

Dit zal in de volgende fase verder onderzocht worden.

  • de NMBS bevraagd wordt of:
  • de opkuis van de overloopparking kan toegevoegd worden aan het project;

Dit valt buiten het project maar zal voorgelegd worden bij de NMBS/INFRABEL.

  • een verbinding in half-verharding naar het pleintje aan de Commandant Van Laethemstraat meegenomen wordt; 

Er is nog geen zicht op welk project eerst wordt uitgevoerd. In beide gevallen zal er een tijdelijke overgangsstrook komen in kasseiverharding, want ook brandweg en moet voldoende aslast kunnen dragen.

  • er meer schuilhuisjes/overkappingen en zitbanken op het perron geplaatst kunnen worden;

Dit valt buiten het project maar zal voorgelegd worden bij de NMBS/INFRABEL.

  • ticketautomaten overdekt geplaatst kunnen worden.
Dit zal bevraagd worden bij de NMBS/INFRABEL in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de projectdefinitie en concept (4 mei 2020) voor de wegeniswerken van de Stationsomgeving Hoboken in de  Berkenrodelei en Schroeilaan, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONT
Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
Na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp en indien vereist een archeologienota laten opmaken
SW/Mobiliteit
draft signalisatieplan opmaken
bestuurscoördinator district
communicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20201002_12353_PD_verslag_bewoners.pdf
  • 20201002_12353_PD_verslag_seniorenraad.pdf
  • 20200504_12353_PD_COD_verslag.pdf
  • 20200406_12353_PD_BT_GP_DEF.pdf
  • 20200406_12353_PD_NT_GP_DEF.pdf
  • 20200504_12353_PD_presentatie_DEF.pdf