Terug
Gepubliceerd op 26/10/2020

2020_CBS_08795 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 43. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08795 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 43. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08795 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 43. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De samenwerking tussen de stad Antwerpen en de districten moet zo optimaal mogelijk verlopen. Om de termijn van 40 werkdagen zo goed mogelijk na te leven, herinnert de bedrijfseenheid Bestuurszaken de kabinetten maandelijks aan de openstaande brieven en adviezen.

Volgende vragen om toelating hebben we ontvangen van de districten:

Nummer District Datum district Onderwerp
 20-B044 Berchem  7 oktober 2020  vraag om toelating: gebruik grond voor moestuin
 20-B045Berchem 5 oktober 2020 vraag om toelating: ondersteuning van Sint-Vincentiusverenigingen

 

Juridische grond

Artikel 26 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130).

Aanleiding en context

Vanaf 8 januari 2019 zijn de rechtstreeks verkozen districtsraden geïnstalleerd. De districtsbesturen hebben autonome beslissingsbevoegdheden in lokale beleidsdomeinen. De districtsraden en districtscolleges kunnen met betrekking tot alle zaken die het district aanbelangen, adviezen uitbrengen aan en brieven schrijven naar het stadsbestuur.

De stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken agendeert de adviezen en brieven van de districtsbesturen ter kennisgeving op het college. Tijdens de zitting worden de brieven en adviezen toegewezen aan de bevoegde vakschepen. Het kabinet van de betrokken vakschepen zorgt voor een ontwerp van antwoord. Dit ontwerp van antwoord wordt door de bedrijfseenheid Bestuurszaken ter goedkeuring geagendeerd op het college. Na de ondertekening door de algemeen directeur en de bevoegde vakschepen, wordt het antwoord overgemaakt aan het betrokken district.

De brieven en adviezen van de districtsbesturen dienen binnen de 40 werkdagen na ontvangst door de collegeleden beantwoord te zijn.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om volgende brief en adviezen als volgt toe te wijzen :

Nummer District Datum district Onderwerp Toewijzen aan
 20-B044 Berchem  7 oktober 2020 vraag om toelating: gebruik grond voor moestuin schepen Fons Duchateau
20-B045Berchem 5 oktober 2020vraag om toelating: ondersteuning Sint-Vincentiusverenigingenschepen Tom Meeuws

Artikel 2

Het college beslist de vraag om toelating met kenmerk 20-B045 te beantwoorden binnen de 40 werkdagen na ontvangst.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan de dienst AG Vespa/Vastgoed om, in afstemming met het bevoegde kabinet, een ontwerp van antwoord voor te leggen op de vraag om toelating, gesteld door het district in de brief met kenmerk 20-B044, nadat de procedure voor het beheer van stedelijk vastgoed (zoals goedgekeurd door het college van 29 januari 2016, jaarnummer 796) werd doorlopen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20_B044_toelating_bruikleen_grond_moestuin_Buurtwerk_Posthof.pdf
  • 20_B045_toelagen_Sint_Vincentiusverenigingen.pdf