Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Catershoflaan is een lokale straat. Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het projectgebied omvat de volledige Catershoflaan van het Kroonplein tot de Lange Bremstraat, inclusief de kruispunten met het Kroonplein, de Rerum Novarumlaan, de Meereigen, de Melgesdreef en de Lange Bremstraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De Catershoflaan wordt heringericht als een verkeersveilige en groene leefomgeving waarbij rekening gehouden wordt met het belang als verkeersas. Het straatgroen, gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie, verhoogt de leefbaarheid van de straat en maakt ze klimaatbestendig.
Concept
Het concept voorziet in de aanleg van:
Een aantal maatregelen verhogen de verkeersveiligheid in de straat. Snelheidsremmers, in de vorm van verkeersplateaus ter hoogte van de kruispunten (met uitzondering van het lichtengeregeld kruispunt met de Ringlaan) en in de straat om de 100m, vertragen het verkeer.
Er komt meer groen in de straat. Het principe van een middenberm blijft behouden, maar de middenberm wordt breder ten opzichte van de huidige situatie en er wordt een volledig nieuwe groenstructuur (nieuwe bomen) voorzien. In de parkeerstroken worden eveneens bomen voorzien.
Ook water krijgt een zichtbare plaats in de middenberm, in de vorm van een gracht of wadi, waar het gebufferd kan worden of infiltreren in de ondergrond.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 94 plaatsen in de bestaande toestand naar ongeveer 74 plaatsen in de nieuwe toestand, omwille van het verbeteren van de verkeersveiligheid (uitbuiging fietspad ter hoogte van kruispunten, voetpaduitstulpingen, snelheidsremmers).
Bomenbalans
Het exacte aantal bomen is in deze fase nog niet gekend aangezien dit sterk afhangt van het uiteindelijke ontwerp van de middenberm, waar ook ruimte moet worden voorzien voor regenwateropvang en/of –infiltratie. Er wordt gestreefd naar een zo maximaal mogelijke vergroening door zowel bomen te voorzien in de middenberm als in de parkeerstrook aan de zijde van de bebouwing.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Catershoflaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Er zal vooral worden ingezet op het opvangen/infiltreren van regenwater in de groene middenberm (gracht, wadi) en waar mogelijk verharding in waterdoorlatende materialen (bijvoorbeeld parkeerstroken met open voegen).
In een volgende fase zullen de concrete ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die noodzakelijk is volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
fase | actie | datum | jaarnummer |
Inspraak | workshops bewoners en adviesraden | 25 januari 2020 |
|
27 januari 2020
| |||
bevraging bewoners | 9 juni 2020 - 25 juni 2020 |
| |
digitaal infomoment bewoners | 18 juni 2020 |
| |
digitale workshops bewoners | 23 juni 2020 |
| |
Principebeslissing concept | goedkeuring districtscollege | 9 juli 2020 | 160 |
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 24 augustus 2020 | |
Projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 1 oktober 2020 | 203 |
Het districtscollege van Merksem wil de Catershoflaan heraanleggen omdat er nood is aan een fraaiere en veiligere straat en omdat de riolering dient te worden vernieuwd.
Het districtscollege koos ervoor om voor en tijdens het ontwerpproces een uitgebreid en intensief participatietraject te doorlopen met de bewoners van de straat.
Op 25 januari 2020 en 27 januari 2020 vonden twee workshops plaats. Bewoners en adviesraden brachten de sterke en zwakke punten van de Catershoflaan in kaart en werkten hun droomontwerp uit. De diverse droomontwerpen konden worden samengebracht in drie verschillende basisconcepten.
Voor elk basisconcept werden de mogelijkheden en gevolgen onderzocht en in beeld gebracht op vlak van groen, water, mobiliteit en verkeersveiligheid, parkeren, verblijven en ontmoeten.
Van 8 juni 2020 tot en met 25 juni 2020 vond een tweede inspraakronde plaats, met onder andere een digitaal infomoment op 18 juni 2020 en digitale workshops op 23 juni 2020.
Bewoners formuleerden vragen en opmerkingen over de drie basisconcepten en spraken tot slot hun voorkeur uit over welk concept zij verder uitgewerkt willen zien.
Het districtscollege besliste in de zitting van 9 juli 2020 (jaarnummer 160) dat voor de heraanleg van de Catershoflaan het concept wordt uitgewerkt dat vertrekt vanuit het principe van een groene middenberm en dat bij de heraanleg de bestaande bomen worden verwijderd zodat deze plaats kunnen maken voor een nieuwe groenstructuur.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Deze zijn vertaald in een projectdefinitie en een concept en werden voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Het districtscollege van Merksem keurde op 1 oktober 2020 (jaarnummer 203) de projectdefinitie en het concept goed, mits bij het inplanten van bomen in de parkeerstrook ook rekening wordt gehouden met maximale parkeercapaciteit, ook voor garagepoorten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling SUB_NR/INTERN/2200/5072500000/224/2MER010102M01646/2ME090200.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het concept op voorwaarden dat:
Deze voorwaarden worden meegenomen naar het voorontwerp.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (2 september 2020) voor de wegeniswerken in de Catershoflaan, district Merksem.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.