Terug
Gepubliceerd op 26/10/2020

2020_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2020082359. Mogendhedenlaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2020082359. Mogendhedenlaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2020082359. Mogendhedenlaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020082359

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Nadine Van De Walle met als adres Mogendhedenlaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Mogendhedenlaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 443X2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/03/1989: vergunning (222#7391) voor het aanbouwen van een veranda;

-          17/06/1968: vergunning (222#2013) voor het bouwen van een woning. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van twee bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping circa 14m met terugsprong aan rechterzijde tot circa 11m;
  • bouwdiepte verdieping circa 11m;
  • dieper liggend volume van één bouwlaag aan linkerzijde met garage;

-          gevelafwerking:  

  • rode gevelsteen met buitenschrijnwerk in wit geschilderd grenenhout; 
  • schouwkanaal tegen linkerzijmuur van het hoofdgebouw. 

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume conform vergunde toestand;

-          doorgevoerde (interne) constructieve wijzigingen;

-          aangepaste verticale circulatie in functie van de bereikbaarheid van de zolderverdieping;

-          gevelafwerking:  

  • rode gevelsteen met buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
  • ter hoogte van de voorgevel werd de raamindeling gewijzigd
  • sectionaalpoort in wit PVC;
  • tegen de linker zijgevel werd een schouwkanaal geplaatst;

-          losstaand bijgebouw achteraan de tuin.

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • vergunde veranda wordt gesloopt;
  • uitbreiding gelijkvloerse verdieping;
  • bouwdiepte circa 14,00m met terugsprong aan rechterzijde tot circa 12,45m;

-          gevelafwerking ongewijzigd ten opzichte van huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een vergunde veranda;

-          uitbreiden van een eengezinswoning met gelijkvloers volume;

-          regulariseren van:

  • interne constructieve werken;
  • het toevoegen van een extra trap en het gedeeltelijk inrichten van de zolder als verblijfsruimte;
  • het voorzien van dakvlakramen (voor- en achtergevel);
  • de gewijzigde gevelafwerking en raamindeling; 
  • het schouwkanaal tegen de linker zijgevel;

-          het bijgebouw achteraan de tuin maakt geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Provincie Antwerpen

6 oktober 2020

13 oktober 2020

Gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij

14 juli 2020

16 juli 2020

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 31 bis Nijverheidszone II, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 22 juni 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor aaneengesloten bebouwing.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan, maar wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          artikel 1 Plaatsen bestemd voor aaneengesloten bebouwing:
artikel 1.01. – 1. Profielen:

de bebouwingsdiepte van het hoofdgebouw heeft een maximale bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping van 13,00 m.  De gelijkvloerse verdieping wordt voorzien op 14,02 m bouwdiepte.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

er werd een inox schouw geplaatst tegen de linker zijgevel van het hoofdgebouw, dit is zichtbaar vanaf de openbare ruimte. 

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de nieuwe scheidingsmuren hebben geen opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    het voorziene afvoerkanaal voor de gashaard op het gelijkvloers bevindt zich op de aangepaste plannen van 03/09/2020 niet minstens boven de kroonlijst. Bovendien is dit niet buiten een straal van 4 meter, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal, voorzien vanaf de bovenrand van alle deur-, venster en ventilatieopeningen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied. Omwille van deze reden is advies gevraagd aan de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen. Dit advies is gunstig met volgende afweging: ‘Als gevolg van het project worden er geen significante negatieve effecten op het watersysteem verwacht. Het project wordt bijgevolg gunstig geadviseerd en is in overeenstemming met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid. Gezien het risico beperkt is tot het gevraagde project, dient de eigenaar zelf alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om eventuele waterschade te voorkomen.
Het project voorziet in de herbouw/uitbreiding van een deel van de woning dat kleiner is dan 40m². De Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening hemelwater is hier niet van toepassing.
Het project is gelegen in effectief overstromingsgevoelig gebied. Volgens de meest recente modelleringen (VLAGG kaarten) ontstaat er vrij frequent een redelijke mate van overlast die oploopt tot 30cm bij een regenbui met een terugkeerperiode van 100 jaar. In het project wordt het totale bouwvolume uitgebreid met 5m². Dit betekent dat er bijkomend ruimte voor water wordt ingenomen voor een totaalvolume van 1.500 liter. Er kan gesteld worden dat dit wordt ondervangen door de aanleg van een groendak op het herbouwde volume en op de garage (totale oppervlakte groendak = 53m²). Hierdoor wordt naar verwachting een buffervolume gecreëerd van ongeveer 1.500.
Verder worden er geen ophogingen voorzien binnen het project. Er kan dan ook gesteld worden dat er geen significant negatief effect op het watersysteem wordt verwacht.’

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

         BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De bouwdiepte van de woning wijkt af van het geldend BPA. Zo wordt er een bouwdiepte van 14,00 meter voorzien waar een maximale bouwdiepte van 13,00 meter is opgenomen in het BPA.

De nieuwe achtergevel verspringt voor een optimale aansluiting op de aanpalende. Hierdoor is er een aan de linkerzijde een bouwdiepte van 14,02 meter voorzien en aan de rechterzijde aan bouwdiepte van 12,33 meter.

De aanpassingswerken aan de woning verhogen de woonkwaliteit en sluiten aan bij de aanpalende bebouwing.

De voorgestelde afwijking is conform artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken met volume uitbreiding situeren zich achteraan de woning in functie van een beter intern ruimtegebruik. De nieuwe bouwdieptes sluiten aan bij de aanpalende bebouwing. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

De overige werken situeren zich binnen het volume. Tegenover de laatst vergunde toestand is de zolderruimte opgedeeld en voorzien van een slaapkamer, bureau en badkamer. Deze aanpassingen zijn aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassingen aan de achtergevel volgen uit de functionele herinrichting van het pand. Het beoogde materiaalgebruik voor de nieuwe achtergevel van de uitbreiding (gevelbekleding in hout en zwart aluminium buitenschrijnwerk) past binnen de context waarop de aanvraag betrekking heeft en wordt bijgevolg ook aanvaard. De voorgevel blijft ongewijzigd.

 

Op het aangeleverde beeldmateriaal bij de aanvraag wordt vastgesteld dat er een inox schouw op de oorspronkelijke gemetste schouw aan de linker zijgevel van de woning is geplaatst. Dit kanaal is niet opgetekend op de plannen.

Een inox schouw zichtbaar vanop het openbaar domein is niet aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      schouwen te voorzien conform artikel 35 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Inox schouwen zichtbaar vanop het openbaar domein.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

14 juli 2020

Start openbaar onderzoek

24 juli 2020

Einde openbaar onderzoek

22 augustus 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

8 oktober 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

4 september 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 december 2020

Verslag GOA

19 oktober 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied. Er werd echter geen advies gevraagd aan de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 juli 2020

22 augustus 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      schouwen te voorzien conform artikel 35 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Inox schouwen zichtbaar vanop het openbaar domein.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.