Terug
Gepubliceerd op 26/10/2020

2020_CBS_08777 - Omgevingsvergunning - OMV_2020109609. Bredabaan 371-379. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08777 - Omgevingsvergunning - OMV_2020109609. Bredabaan 371-379. District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_08777 - Omgevingsvergunning - OMV_2020109609. Bredabaan 371-379. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020109609

Gegevens van de aanvrager:

NV Broeverco met als adres Berchemboslaan 13 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Bredabaan 371-379 te 2170 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 314B2, 314A2, 314E2, 314D2 en 314C2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de afgeleverde vergunning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/01/1981: vergunning (1974#1766) voor het bouwen van een winkelcomplex en magazijnruimte.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: winkelcomplex bestaande uit 5 naast elkaar liggende handelszaken;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking: betonstenen met wit aluminium buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          bouwvolume:

  • de trappen en vides zijn niet uitgevoerd zoals vergund: de 5 handelszaken zijn voorzien van een split-level bereikbaar via een rechte steektrap;
  • het ophogen van de scheimuur en het plaatsen van de lichtkoepel zijn niet vergund;

-          gevelafwerking: gewijzigde indeling van de gevelopeningen.

Gewenste toestand

-          regularisatie van werkelijk uitgevoerde toestand en de wijzigingen op de afgeleverde vergunning.

Inhoud van de aanvraag

-          het doorvoeren van interne constructieve werken;

-          het wijzigen van de indeling van de ramen in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

12 september 2020

7 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 september 2020

5 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 51 Het Dokske, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 juni 1995. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone a voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 Draaicirkel en doorgangshoogte:
    §1 er is geen vrije en vlakke draairuimte voor de toegangsdeuren tot de winkels;
  • artikel 22 Toegangen en deuropeningen:
    §2 met een deurblad van circa 90 cm wordt geen vrije doorgangsbreedte van 90 cm gegarandeerd voor de toegang tot de winkels;
  • artikel 24 Draairuimte:
    er is geen vrije en vlakke draairuimte voor de toegangsdeuren tot de winkels;
  • artikel 24 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
    er is onvoldoende opstelruimte voor de toegangsdeuren tot de winkels.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de tussenverdiepingen achteraan de winkelpanden hebben een vrije hoogte van minder dan 2,6 m;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de kitchenettes achteraan niveau 1,5 hebben geen rechtstreekse openingen voor daglicht, noch mogelijkheden tot natuurlijke verluchting.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het duplex niveau 0,5 heeft een beperkte hoogte van 2,19 meter, wat onvoldoende is om van een kwalitatieve leefruimte te spreken. Dit is ook niet conform artikel 21 van de Bouwcode dat een minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes oplegt van 2,60m. Hierdoor kan deze ruimte enkel gebruikt worden als opslagruimte. Dit wordt in verder in voorwaarde van vergunning opgenomen.

 

Het duplexniveau 1,5 wijkt ook af van artikel 21 met een binnen hoogte van 2,5 meter. Gezien het in dit geval gaat over een beperkte afwijking kan voor deze ruimte wel een afwijking worden toegestaan.

 

Daarnaast wijkt deze ruimte ook af van artikel 24 van de bouwcode dat iedere verblijfsruimte rechtstreeks toegang nodig heeft tot rechtstreekse natuurlijke verlicht en verluchting. Gelet op het beperkt gebruik van deze leefruimte, ze ondersteunt immers de winkel, kan er een afwijking op artikel 24 worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van winkel blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De aanvraag heeft betrekking op een gewijzigde interne verdeling en een wijziging van de dakconstructie ter hoogte van de trappenhal. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De uitgevoerde werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft daarnaast ook betrekking op het regulariseren van een gevelwijziging. De wijzigingen hebben betrekking op een aangepaste indeling van de vitrine en inkomdeur op het gelijkvloers en een gewijzigde raamindeling/vorm op de verdiepingen. De inkomdeuren worden voorzien in een nis. Door de beperkte oppervlakte van deze nis, is de inkom strijdig met diverse artikels van de verordening toegankelijkheid. Zonder wijzigingen aan te brengen aan het beeld van de voorgevel, kunnen deze afwijkingen niet worden opgenomen als voorwaarde van vergunning. Bijgevolg wordt de voorgevelwijziging van het gelijkvloers uitgesloten van vergunning.

 

Bijkomende wordt er opgemerkt dat er tegenstrijdigheden zijn tussen de plannen en foto’s. De inkomdeur van de meest rechtse unit wordt volgens de plannen bestaande toestand voorzien in een nis, terwijl op de foto’s zichtbaar is dat deze werd gelijkgetrokken met de voorgevel. Het is noodzakelijk om bij een latere nieuwe vergunningsaanvraag hierover volledige duidelijkheid over te krijgen.

 

De gewijzigde raamindeling in de voorgevel op het eerste en de tweede verdieping worden wel gunstig beoordeeld. De aanpassing vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende winkel en opslagruimte.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorwaardelijk gunstig advies van brandweer en het agentschap wegen en verkeer worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van het agentschap Wegen en verkeer met voorwaarden is strikt na te leven vanaf aanvang van het project;

3.      het duplex niveau 0,5 mag enkel gebruikt worden als bergruimte;

Uitsluitingen

4.      er wordt geen vergunning verleend voor de aangepaste indeling van de voorgevel op het gelijkvloers. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 augustus 2020

Volledig en ontvankelijk

11 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 november 2020

Verslag GOA

16 oktober 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van het agentschap Wegen en verkeer met voorwaarden is strikt na te leven vanaf aanvang van het project;

3.      het duplex niveau 0,5 mag enkel gebruikt worden als bergruimte;

Uitsluitingen

4.      er wordt geen vergunning verleend voor de aangepaste indeling van de voorgevel op het gelijkvloers.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.