Terug
Gepubliceerd op 06/07/2020

2020_VB_00165 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering overeenkomst met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer. Commerciële contracten - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 03/07/2020 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_VB_00165 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering overeenkomst met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer. Commerciële contracten - Goedkeuring 2020_VB_00165 - AG VESPA 2.0. - Verdere uitvoering overeenkomst met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer. Commerciële contracten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De praktische financiële afspraken en de hierop afgestemde rapportering die volgen uit dit besluit, zullen verder tussen AG VESPA en de afdeling Financiën van de stad Antwerpen worden uitgewerkt zodat de effectieve overdracht van de beheerstaken uiterlijk 1 januari 2021 kan plaatsvinden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 1° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in zitting van 25 november 2019 de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024 goed (2019_RMW_00099).

Met voormelde overeenkomst werd voor het OCMW Antwerpen en AG VESPA een belangrijke nieuwe basis gelegd om het geïntegreerd vastgoedbeheer in de praktijk vorm te geven.

De overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024 bepaalt rond het OCMW patrimonium het volgende:
 
Artikel 4 van de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA bepaalt de opdrachten van AG VESPA met betrekking tot het OCMW patrimonium. Deze afspraken zijn analoog aan de afspraken betreffende het stadspatrimonium zoals opgenomen in de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen AG VESPA en de stad Antwerpen.
 
Artikel 4 §2.3 bepaalt dat AG VESPA instaat voor het organiseren van terbeschikkingstellingen en inhuurnemingen van het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing tot terbeschikkingstelling of inhuurneming ligt bij het OCMW en is vereist in volgende gevallen:
  • bij goedkeuring van concessiereglementen;
  • wanneer wordt afgeweken van de goedgekeurde concessiereglementen;
  • bij wijziging inzake aanwending.
Verder bepaalt artikel 4 §2.6 dat AG VESPA beheerstaken opneemt voor het OCMW patrimonium (hetgeen kan omvatten onder meer leegstandbeheer, syndicustaken, facturatie, debiteurenbeheer, juridisch, financieel en administratief beheer).
 
Artikel 4 §2.7 bepaalt dat AG VESPA haalbaarheidsstudies en analyses ruimtegebruik uitvoert voor OCMW patrimonium en de schattingen en opmetingen organiseert.

Argumentatie

Voor de organisatie van volgende terbeschikkingstellingen die behoren tot het OCMW patrimonium is geen beleidsbeslissing vereist, voor zover er geen sprake is van een wijziging inzake aanwending:

  • woninghuurovereenkomsten;
  • private verhuur;
  • verhuring van parkeerplaatsen;
  • handelshuren;
  • commerciële concessies waarvan de (basis)duurtijd beperkt is tot 9 jaar;
  • bezettingen ter bede;
  • contracten inzake leegstandbeheer (in afwachting van een nieuwe bestemming) met een maximale looptijd van 3 jaar;
  • zendmasten;
  • overige terbeschikkingstellingen die een duurtijd van 9 jaar niet overschrijden.

Met voormelde overeenkomsten worden marktconforme inkomsten beoogd en de aanwending van de panden ligt vast. Het beheer van voormelde contracten betreft een beleidsuitvoerende handeling.

In uitvoering van de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024 wordt volgende werkwijze voorgesteld aangaande voormelde contracten, voor zover deze een (basis)duurtijd van 9 jaar niet overschrijden:

1) met betrekking tot de lopende overeenkomsten

AG VESPA zal verder instaan voor het beheer van voormelde contracten die momenteel reeds lopen. Om dit te doen in eigen naam maar voor rekening van het OCMW is een akkoord nodig van de contractpartijen omtrent de overdracht van het contract. AG VESPA stelt voor voormeld beheer over te nemen uiterlijk 1 januari 2021. Dit betekent dat AG VESPA vana uiterlijk 1 januari 2021 zal instaan voor de volledige juridische, financiële en administratieve opvolging van de overeenkomsten, waaronder facturatie en debiteurenopvolging. Concreet voor wat betreft het debiteurenbeheer, betekent dit dat de stad Antwerpen de (historische) achterstallen  tot datum van effectieve overdracht, zal blijven opvolgen en verantwoordelijk blijft voor het debiteurenbeheer voor de facturen die uitgestuurd werden vanuit de stad Antwerpen. AG VESPA neemt het debiteurenbeheer en de daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid over voor schulden die betrekking hebben op facturen die AG VESPA in het kader van haar beheerstaken zal uitsturen. AG VESPA zal de nodige formaliteiten verrichten met betrekking tot de contractsoverdracht. Vanaf de datum van overdracht zal alle besluitvorming geschieden via het directiecomité tenzij er overeenkomstig artikel 4 6§2 een beleidsbeslissing vereist is.

2) met betrekking tot nieuw af te sluiten overeenkomsten

AG VESPA zal vanaf de goedkeuring van de werkwijze door het vast bureau alle beheerstaken op zich nemen, waarbij AG VESPA zal instaan voor de volledige behandeling van voormelde dossiers van a tot z, gaande van het te huur stellen tot het afsluiten van nieuwe overeenkomsten. Dit betekent dat AG VESPA onmiddellijk zal instaan voor de volledige juridische, financiële en administratieve opvolging van de overeenkomsten, waaronder facturatie en debiteurenopvolging.

AG VESPA stelt voormelde beheerstaken op basis en in uitvoering van de bijzondere lastgeving die door het OCMW Antwerpen werd verleend aan AG VESPA overeenkomstig artikel 5 van de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024.


Indien er een wijziging in aanwending van de panden is, zal deze wijziging conform de beheersovereenkomst worden voorgelegd aan het vast bureau.

AG VESPA zal periodiek rapporteren aan het vast bureau. De frequentie zal verder afgestemd worden met de afdeling Financiën van de stad Antwerpen. Tussen AG VESPA en de afdeling Financiën van de stad Antwerpen zullen nog verdere afspraken gemaakt worden over een evenwichtige verdeling inzake financiële verantwoordelijkheid betreffende het debiteurenbeheer. 
 
Voormelde werkwijze zal eveneens gehanteerd worden voor het stedelijk patrimonium en zal zorgen voor een efficiënt en gestroomlijnd vastgoedbeheer van zowel het AG VESPA patrimonium, het stedelijk patrimonium en het OCMW patrimonium, zoals werd beoogd in de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA en de overeenkomst tussen het OCMW Antwerpen en AG VESPA met betrekking tot het geïntegreerd patrimoniumbeheer 2019-2024. De werkwijze met betrekking tot niet-commerciële contracten en contracten met een looptijd langer dan 9 jaar zal in aparte besluitvorming worden voorgelegd.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de voorgestelde werkwijze inzake commerciële contracten goed.

Artikel 2

Het vast bureau geeft opdracht aan AG VESPA en aan stad/FI om de praktische financiële afspraken die volgen uit dit besluit, waaronder de financiële flows, doorstortingen, rapportering, verder uit te werken zodat de effectieve overdracht van de beheerstaken uiterlijk 1 januari 2021 kan plaatsvinden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.