Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020066666 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ashishkumar Jariwala met als adres Jules Moretuslei 335 te 2610 Antwerpen en Stefan Joannes Peeters met als adres Alfred Coolsstraat 12 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 335 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 42 sectie B nrs. 0 en 31Z14 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning met handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/04/1972: vergunning (222#12724) voor het plaatsen van lichtreclame aan de voorgevel;
- 17/06/1955: vergunning (238#8994) voor het plaatsen van een koepel aan de voorgevel;
- 24/06/1938: vergunning (238#5264) voor verandering aan het pand.
Vergunde toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing met een gelijkvloerse winkelruimte.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing.
Gewenste toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse voorgevelwijziging.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning met handelsgelijkvloers;
- de winkelfunctie verdwijnt en het gelijkvloers wordt volledig bij de eengezinswoning betrokken en intern verbouwd;
- de gelijkvloerse voorgevel wordt aangepast en voorzien van een nieuwe inkom;
- de zolderverdieping wordt ingericht als slaapkamer.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 15 juni 2020 | 9 juli 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 15 juni 2020 | 6 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 15 juni 2020 | 6 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 15 juni 2020 | 29 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone a voor woningen.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Het onderwerp van de aanvraag is het wijzigen van de voorgevel naar aanleiding van de interne woonfunctie. Echter wordt opgemerkt dat de bestaande bouwdiepte op het gelijkvloers niet overeenstemt met de vergunde bouwdiepte. Dit gelijkvloers is mee ingericht met verblijfsruimtes die toebehoren tot de woonfunctie en dient dus mee beoordeeld te worden.
In 1938 is de woning achteraan uitgebreid tot een bouwdiepte van circa 19,30 meter over de helft van het perceel tegen de linker perceelgrens. Deze uitbreiding was in functie van een badkamer en toilet. In bestaande toestand zijn deze ruimtes nog steeds aanwezig. Aan de rechterzijde was er in 1938 een bouwdiepte van circa 12,12 meter voorzien. Door deze kleinere bouwdiepte hier had de keuken en winkelruimte een raam naar de buitenlucht.
Omwille van het ontbreken van een laatst vergunde toestand voor een bouwdiepte van circa 19,30 meter over de volledige breedte van het perceel is er een advies gevraagd aan de dienst geacht vergund. Dit advies is ongunstig omdat de footprint van de huidige bebouwing niet in overeenstemming is met de gegevens van die vermeld staan op het kadaster. Verder is er onvoldoende bewijs om een positief advies te kunnen geven. De uitbreiding van circa 24,60 m² waarvoor geen vergunning is gekend zal dus afgetoetst worden aan de geldende wetgeving.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het achterste gedeelte van de keuken heeft slechts een vrije hoogte van 2,23 meter. Een minimale vrije hoogte van 2,60 meter is belangrijk omwille van de verblijfskwaliteit en de mogelijkheid om voldoende licht tot centraal in de woning te brengen. Het gaat hier echter om een beperkte oppervlakte die aansluit op de vergunde toestand. Ter hoogte van de lichtkoepel bedraagt de vrije hoogte circa 3,48 meter waardoor de verblijfskwaliteit en de toetreding van licht hier ruim gecompenseerd wordt.
Ook de slaapkamer onder het dak voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode. Hier kan het verwijderen van het valse plafond een oplossing bieden. De vrije hoogte van deze ruimte loopt dan door tot in de nok van het dak waardoor de vrije hoogte in deze ruimte voldoende hoog is. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
Functionele inpasbaarheid
Gezien de gelijkvloerse functiewijziging van handelsruimte naar woonruimte werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie. Deze dienst adviseert met volgende afweging: ‘Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige) handel naar woonst op het gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.’
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bouwdiepte van het gelijkvloers is in strijd met de voorschriften van het BPA. De Jules Moretuslei wordt aan deze zijde echter gekenmerkt door zeer verschillende bouwdieptes waarbij er op meerdere percelen met een woonfunctie op het gelijkvloers een bouwdiepte terug te vinden is die dieper is dan 19,30 meter. In 1938 is er reeds een vergunning verleend voor deze bouwdiepte aan de linkerzijde van het perceel. De bijkomende uitbreiding is beperkt. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze beperkte afwijking toegestaan worden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt afgestemd op de nieuwe achterliggende functie. Hiervoor wordt de vitrine met centrale inkomdeur gewijzigd naar een inkomdeur aan de linkerzijde en twee ramen. De indeling van de nieuwe gevel verwijst naar de originele indeling. De voorgestelde materialisatie voor de voorgevel met houten buitenschrijnwerk, wit geschilderde bepleistering en een plint in blauwe hardsteen is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar. In voorwaarde zal nog opgenomen worden om de plint te voorzien met een gelijkaardig hoogte als de plint in de bestaande toestand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Doordat de voordeur nu in het midden zit is er aan de linkerkant van het gebouw ruimte om fietsen te plaatsen. Bij de verbouwing zou de inkomdeur en hal links zitten en wordt een living voorzien daarnaast. De 4 fietsen die voorheen binnen konden staan hebben hierdoor geen plaats meer. De fietsen moeten terug een plaats krijgen, eventueel door de hal iets breder te voorzien. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het plafond in de slaapkamer onder het dak te verwijderen;
2. een arduinen plint aan de voorgevel te voorzien met een gelijkaardige hoogte als in de bestaande toestand;
3. ruimte te voorzien om 4 fietsen te plaatsen;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 juni 2020 |
Start openbaar onderzoek | 23 juni 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 22 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 28 september 2020 |
Verslag GOA | 9 september 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
23 juni 2020 | 22 juli 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het plafond in de slaapkamer onder het dak te verwijderen;
2. een arduinen plint aan de voorgevel te voorzien met een gelijkaardige hoogte als in de bestaande toestand;
3. ruimte te voorzien om 4 fietsen te plaatsen;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.