Terug
Gepubliceerd op 21/09/2020

2020_CBS_07698 - Omgevingsvergunning - OMV_2020084616. Galliardstraat 63. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07698 - Omgevingsvergunning - OMV_2020084616. Galliardstraat 63. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_07698 - Omgevingsvergunning - OMV_2020084616. Galliardstraat 63. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020084616

Gegevens van de aanvrager:

BVBA MDM Bouw met als adres Galliardstraat 63 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Galliardstraat 63 te 2610 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 42 sectie C nr. 236N17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/02/2018: proces-verbaal (11002_2018_5934) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;

-          11/04/1960: toelating (238#10702) voor een verbouwing.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking: gele gevelsteen met houten buitenschrijnwerk en blauwe hardsteen plint;

-          inrichting:

  • gelijkvloers volledig bebouwd: garages;
  • verdieping: wonen met achterliggende centrale koer.

Huidige toestand

-          bouwvolume: de koer ter hoogte van verdieping werd dicht gebouwd;

-          gevelafwerking:

  • rechts rood gevelmetselwerk met antracietkleurige poort;
  • rookgasafvoer geplaatst in voorgevel ter hoogte van 3de garage van links;

-          inrichting: ramen achteraan 1ste verdieping gemaakt in scheimuur.

Gewenste toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • verdieping conform bestaande toestand;
  • uitbreiden met een 2de verdieping met terras aan straatzijde en achteraan schuin aflopend dak;

-          gevelafwerking: dakverdieping met zwarte gevelleien, donker grijs pleisterwerk, donker grijs/zwarte spijlen balustrade en antracietkleurig buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          het dicht bouwen van de vergunde koer op de 1ste verdieping;

-          het uitbreiden van de eengezinswoning met een dakverdieping met terras.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    §1 de slaapkamer rechts vooraan de 1ste verdieping wordt vergroot waardoor de lichtdoorlatende oppervlakte van de gevelopening nu minder dan 10% van de netto vloeroppervlakte van deze ruimte bedraagt;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §4 de enkelvoudige scheidingmuur dient uitgevoerd in massief materiaal.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 24 van de bouwcode. Door het verplaatsen van de badkamer en het vergroten van de slaapkamer op de eerste verdieping voldoet deze ruimte niet meer aan de minimale normen van dit artikel. Voor een slaapkamer dient de lichtdoorlatende gevelopening minimaal 10% te zijn van de netto-vloeroppervlakte van deze ruimte. Aangezien het niet wenselijk is om deze gevelopening te vergroten en de achterliggende ruimte wordt gebruikt als slaapkamer is deze beperkte afwijking aanvaardbaar. De meerwaarde van de uitbreiding van de slaapkamer is groter dan de minwaarde ten gevolge van de lichtinval. Bijgevolg kan een afwijking op basis van artikel 3 van de bouwcode worden toegestaan.

 

Verder zal in voorwaarde worden opgenomen om steeds te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning beschikt in de vergunde toestand op het gelijkvloers enkel over een garage, inkomzone en berging. Op de eerste verdieping is er een koer voorzien.

Met voorliggende aanvraag wenst de bouwheer de vloeroppervlakte van de woning uit te breiden ter hoogte van de koer op de eerste verdieping én op het dak.

Twee bouwlagen en een dakverdieping, in de strook voor hoofdbebouwing aan de Galliardstraat, is kenmerkend en bijgevolg niet onaanvaardbaar in voorliggende weefsel.

 

Tegenover de vergunde toestand is de scheidingsmuur aan de achterzijde in bestaande toestand aangepast. Voorliggende aanvraag wenst deze situatie te herstellen door deze scheidingsmuur vrij te maken van openingen naar het achterliggende perceel. Ook de hoogte van de scheidingsmuur wordt over de volledige lengte terug in de vergunde situatie voorzien. Hierdoor verdwijnt het bestaande privacy probleem en de verminderde lichtinval tegenover de achterbuur.

 

Visueel-vormelijke elementen

Aan de voorzijde van de nieuwe verdieping wordt een groot dakterras voorzien. De keuze om dit aan de straatzijde zorgt er voor dat er geen hinder ontstaat naar de woningen in het binnengebied.

Om het terras visueel te laten integreren in het gevelvlak loopt de bovenste dakrand door. Deze uitwerking is echter onvoldoende. Om het nieuwe dak volwaardig in het straatbeeld in te passen dient dit ook volledig uitgewerkt te worden waarbij de opening voor de buitenruimte als een raamopening wordt voorzien. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om het dak te laten doorlopen en de borstwering te voorzien in hetzelfde materiaal als het dak, zodat er een inpandige buitenruimte ontstaat. De voorgestelde materialisatie voor de dakverdieping in zwarte leien en antraciet buitenschrijnwerk is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de afvoer van regenwater op eigen perceel te voorzien;

2.      te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode;

3.      het dak te laten doorlopen en de borstwering te voorzien in hetzelfde materiaal als het dak;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 juli 2020

Volledig en ontvankelijk

28 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 september 2020

Verslag GOA

9 september 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Inkijk in tuin en badkamer: de bezwaarindieners geven aan dat de nieuwe dakramen rechtstreekse inkijk geven in hun tuin en badkamer.
Beoordeling:
Het kan kloppen dat er rechtstreekse inkijk wordt gegenereerd voor de voorzien dakvlakramen.

Voorliggende aanvraag voorziet het aanpassen van de scheidingsmuur naar de vergunde situatie. De bestaande glasdalen en ramen in de scheidingsmuur verdwijnen. Hierdoor verdwijnt het privacy probleem dat zich in bestaande toestand had gevormd.
In de nieuwe dakverdieping voorziet de aanvraag zes dakramen om voldoende licht in de woning te brengen. De kleinste dakramen bevinden zich op een hoogte van 2,10 meter tegenover de vloerpas waardoor deze geen inkijk bezorgen. De grotere dakramen die voorzien voor de nieuwe verdieping bevinden zich op circa 2,27 meter van de perceelgrens en niet vreemd in stedelijke omgeving. De zichten die vanuit deze ramen kunnen worden genomen, schenden de privacy niet op zulke wijze dat de bewoonbaarheid van de aanpalende panden in het gedrang komt.
Het bezwaar is ongegrond.
 

2.      Afvoerbuis regenwater over perceel bezwaarindieners: de bezwaarindieners merken op dat de regenwaterafvoer langs hun perceel wordt afgeleid.
Beoordeling:
Het klopt dat voorliggende aanvraag de afvoer van regenwater voorziet aan de zijde van het perceel van de bezwaarindieners. Bij het verlenen van een Omgevingsvergunning zal daarom in voorwaarde opgenomen worden om zowel de dakgoot als de afvoer op eigen perceel te voorzien.
Het bezwaar is gegrond.

 

3.      Wegname van licht en bezonning: de bezwaarindieners geven aan dat door de toevoeging van een schuin dak zonlicht zal tegengehouden worden.
Beoordeling:
Het klopt dat er bepaalde periodes beperkt zonlicht zal tegengehouden worden. Dit heeft echter geen effect op de tuinzone van de bezwaarindieners, de helling van het dak komt immers overeen met de hoogte die de zon nodig heeft om in de tuinzone te kunnen schijnen. Op de verdiepingen van de bezwaarindieners zal de zon beperkt tegengehouden worden. Twee bouwlagen en een dakverdieping is kenmerkend in voorliggende weefsel in de strook voor hoofdbebebouwing aan de Galliardstraat. De te verwachten hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden.
Het bezwaar is ongegrond.

 

4.      Geen contact met architect van ingediende aanvraag: de bezwaarindieners geven aan dat er nooit contact is geweest met de architect, maar dat deze wel aangeeft dat er aan alle eisen voldaan werd.
Beoordeling:
Een goede communicatie tussen buren is belangrijk om in een dichtbevolkt gebied te kunnen samenleven. Het is daarom inderdaad belangrijk om belangrijke wijzigingen aan de leefomgeving onderling te bespreken om conflicten te vermijden. Echter is deze communicatie geen verplichting bij het aanvragen van een Omgevingsvergunning. Het bezwaar kan daarom geen invloed hebben op de beoordeling van het dossier.
Het bezwaar is ongegrond.

 

5.      Aansluiting Ullensstraat 26: de bezwaarindieners geven aan dat de plannen een aansluiting voorzien op de nieuwe uitbreiding van Ullensstraat 26 en dat dit niet mogelijk is omdat de bouwdiepte daar beperkt is tot 9,00 meter.
Beoordeling:
Het klopt dat de bouwdiepte aan de zijde van de Ullenstraat is beperkt tot 9,00 meter voor het project op de hoek van beide straten. Deze beperking geldt echter enkel over een afstand van circa 3 meter tegenover de woning van de bezwaarindieners. Op de hoek en in de Galliardstraat is deze beperking niet opgenomen. Het is dus wel correct dat aan de zijde van de Galliardstraat voorliggende aanvraag kan aansluiten.
Het bezwaar is ongegrond.

 

6.      Vereenvoudige procedure niet correct: de bezwaarindieners zijn van mening dat er geen vereenvoudige procedure kan gevolgd worden omdat het pand niet is gelegen in een gemeentelijk of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan, een bijzonder plan van aanleg of een niet-vervallen verkaveling.
Beoordeling:
Het perceel is gelegen in, volgens het gewestplan, woongebied. Er wordt geen afwijking vastgesteld op de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. Er is dus geen aanleiding om een gewone procedure in plaats van een vereenvoudigde procedure te volgen.
Het bezwaar is ongegrond.

 

7.      Wegname zonlicht: de bezwaarindieners geven aan dat door de uitbreiding van de woning hun achterliggende buitenruimte minder zonlicht zal krijgen.
Beoordeling:
Het klopt dat de uitbreiding een invloed zal hebben op de bezonning van hun buitenruimte. Gelet op de afstand tussen de uitbreiding en buitenruimte is dit effect echter zeer beperkt en enkel op bepaalde momenten merkbaar. Gelet op de configuratie van dit gebied genereert de uitbreiding geen onaanvaardbare wegname van zon- én daglicht. De woonfunctie op het naastgelegen perceel komt niet in gedrang.
Het bezwaar is ongegrond.

 

8.      Inkijk: de bezwaarindieners zijn van mening dat de nieuwe dakramen aan de achterzijde inkijk geven tot hun buitenruimte en hun zijdelingse ramen.
Beoordeling:
Het klopt dat er door deze ramen gekeken kan worden. Echter bevinden deze zich op voldoende afstand van de perceelgrens waardoor de hinder beperkt zal zijn. De bestaande hinder die nu reeds in het binnengebied kenmerkend is door inkijk in tuinen en woning zal niet vergroot worden door de uitbreiding. De te verwachten hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden.
Het bezwaar is ongerond.

 

9.      Strijdig met artikel 15 van de bouwcode: De bezwaarindieners stellen zich de vraag of het ontwerp voldoet aan artikel 15 van de bouwcode.
Beoordeling:
De aanvraag is nagekeken op de voorschriften van de bouwcode en deze voldoet aan artikel 15.
Het bezwaar is ongegrond.

 

10.  Aansluiting linkerbuur: de bezwaarindieners stellen zich vragen bij de nieuwe aansluiting die gemaakt zal worden ter hoogte van hun woning.
Beoordeling:

De uitvoering van de werken zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij de hinder naar de buren beperkt moet worden. Hier staat de opvolgende architect voor in.

Het bezwaar is ongegrond.

 

11.  Harmonieregel: de bezwaarindieners zijn van mening dat een pand van twee bouwlagen en een dak niet in harmonie is met de omgeving en daarom niet toegelaten kan worden.
Beoordeling:
De Galliardstraat bevat, tussen de Ullensstraat en Struisbeeklaan, 23 percelen met een woonfunctie. 8 panden bestaan uit twee bouwlagen en 15 panden bestaan uit twee bouwlagen en een dak (11), drie bouwlagen (3) of vier bouwlagen (1). Er kan dus vastgesteld worden dat panden met meer dan twee bouwlagen kenmerkend zijn in de directe omgeving.
Het bezwaar is ongegrond.

 

12.  Bouwovertreding onvoldoende gemotiveerd conform artikel 3.2 van de bouwcode: de bezwaarindieners zijn van mening dat de afwijking op de voorschriften van de bouwcode onvoldoende gemotiveerd zijn. Hierdoor zou de aanvraag strijdig zijn met artikel 3.2 van de bouwcode.
Beoordeling:
Bij een aanvraag tot een Omgevingsvergunning kan de aanvrager inderdaad, volgens artikel 3.2 van de bouwcode, een motivatie toevoegen voor de gewenste afwijkingen ten opzicht van de verordening. Dit is echter geen verplicht document, de vergunningverlenende overheid kan ook een afwijking toestaan zonder deze motivatie zoals omschreven in artikel 3.1 van de bouwcode. Bovendien gaat artikel 3 van de bouwcode over afwijkingen in de nieuwe toestand en niet de bestaande toestand. De afwijkingen die in de bestaande toestand kunnen vastgesteld worden tegenover de vergunde toestand dienen niet gemotiveerd te worden.
Het bezwaar is ongegrond.
 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de afvoer van regenwater op eigen perceel te voorzien;

2.      te voldoen aan artikel 34 van de bouwcode;

3.      het dak te laten doorlopen en de borstwering te voorzien in hetzelfde materiaal als het dak;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.