Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020036194 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Isham Sebbahi met als adres Van Praetlei 27 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | de heer Isham Sebbahi met als adres Van Praetlei 27 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Kotterstraat 10 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nr. 2131Y |
Inrichtingsnummer: | 20200319-0064 (kotter) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | een functiewijziging van bedrijfsunit naar nachtclub en de exploitatie ervan |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/10/2003: vergunning (20023949) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw;
- 21/08/2002: vergunning (86#20124) voor de herinrichting bedrijfsgebouw – wijziging plan;
- 26/06/2002: vergunning (86#20123) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: bedrijfspand;
- bouwvolume: 3 bouwlagen in gesloten bebouwing.
Huidige toestand
- functie: bedrijfspand;
- bouwvolume: 3 bouwlagen in gesloten bebouwing;
- inrichting:
- gevelafwerking: geprofileerde metaalplaten met aluminium grijs buitenschrijnwerk.
Gewenste toestand
- functie: nachtclub;
- bouwvolume: ongewijzigd;
- inrichting:
- gevelafwerking: geprofileerde metaalplaten met aluminium grijs buitenschrijnwerk, conform bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de functie naar nachtclub (functiecategorie dancing, restaurant, café);
- het doorvoeren van interne constructieve werken;
- het wijzigen van de gevelafwerking.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De exploitant wenst een unit in een bedrijfsgebouw uit te baten als nachtclub.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
32.1.1° | feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min. | 95 dB(A) LAEQ, 15min |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 9 april 2020 | 17 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 9 april 2020 | 10 april 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 9 april 2020 | 20 mei 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 9 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 9 april 2020 | 20 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake grond- en pandendecreet) | 9 april 2020 | 10 april 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 9 april 2020 | 4 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (NIET inzake SOK of grond- en pandendecreet) | 9 april 2020 | 15 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 46 Groenendaallaan-Noorderlaan-Straatsburgdok, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 1981. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor ambachtelijke bedrijven.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- artikel 1.1 Bestemming: een ‘nachtclub’ wijkt af van de voorziene bestemming.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is niet in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften. De aanvraag dient geweigerd te worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat enkel een functiewijziging van een gelijkvloerse ruimte in een groter bedrijfsgebouw. Het bouwvolume zal hierdoor niet wijzigen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behoudens het plaatsen van een sectionaalpoort links en een buitenschrijnwerkgeheel rechts ongewijzigd. Het voorgestelde materiaalgebruik is in overeenstemming met deze van de rest van het gebouw en beantwoordt bijgevolg aan de bebouwingsvoorschriften van art.0.03 van het geldende BPA.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
AG VESPA en Vastgoed verlenen een gunstig advies op voorwaarde dat de aanvrager voldoende aandacht besteedt aan de isolatienormen en zich inzet op geluidsbeperking om eventuele overlast voor de buurt te beperken.
De aanvraag is onderworpen aan de bepalingen van hoofdstukken 4.5 en 5.32 van VLAREM II. Deze bepalingen zijn er op gericht om mogelijke geluidshinder voor zowel de bezoekers als voor de omwonenden te voorkomen en/of te beperken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 35 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar nachtclub. Voor een discotheek in schil centrum – sterk stedelijk gebied, is in CROW een parkeernorm van 12,3/100m² opgenomen: - nachtclub van 285 m² bvo : 285 m² x 12,3/100 m² = 35,06 afgerond 35
De werkelijke parkeerbehoefte is 35.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er werd een overeenkomst afgesloten met de eigenaars van de parking van het bedrijfsgebouw om 35 parkeerplaatsen te gebruiken tijdens de openingsuren van de nachtclub. Dit dubbel gebruik van de parkeerplaatsen kan stedenbouwkundig worden aanvaard.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt bijgevolg 35. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Er worden een 3-tal fietsenstallingen voor personeel voorzien in de berging vooraan het gebouw. Indien mogelijk kan dit best uitgebreid worden.
Voor bezoekers worden 8 fietsenstallingen voorzien op de parking. Deze zijn niet ingericht op de plannen, en liggen vlak naast een parkeerplaats. Deze fietsenstallingen zijn bijgevolg niet geschikt.
Mocht een vergunning verleend worden, zouden er minstens 8 fietsenstallingen voor bezoekers voorzien worden die veilig en vlot bereikbaar zijn.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De exploitant wenst een bestaande bedrijfsunit in een groter bedrijfsgebouw om te vormen naar een nachtclub. In de gewenste situatie wordt vooraan een nieuw sas voorzien dat dienst doet als inkomhal en waardoor ook de vluchtweg loopt. Deze komt via twee dubbele vluchtdeuren met paniekbeslag uit op het openbaar domein ter hoogte van de Kotterstraat. De reguliere inkom voor klanten bevindt zich naast de nooduitgang. De bezetting is beperkt tot 99 personen omdat er slechts één nooduitgang voorzien is (145 cm breed). De publiek toegankelijke ruimte (zaal en sanitair) heeft een oppervlakte van circa 290 m².
De exploitant wenst met het project een aanvulling te doen aan de reeds aanwezige recreatieve voorzieningen, zoals het cinemacomplex en de nabijgelegen discotheek ‘Ikon’. Hierbij dient opgemerkt te worden dat in de discotheek al enkele jaren slechts zeer sporadisch activiteiten plaatsvinden.
De exploitant wenst volgende openingsuren voor de nachtclub:
- zondag en maandag: gesloten;
- dinsdag, woensdag en donderdag: 23.00 uur tot 05.00 uur;
- vrijdag en zaterdag: 23.00 uur tot 06.00 uur.
De gevraagde sluitingsuren wijken af van artikel 5.32.2.2.§2 van Vlarem II, dat een opening tot 03.00 uur toe laat, behalve op zon- en feestdagen. Voor de nabij gelegen grotere discotheek en nachtclub (Ikon) werd eveneens een afwijking toegestaan op de sectorale openingstijden in het besluit van het college van 28 juli 2017 (MV2017/225). Voorgesteld wordt de sluitingsuren van de nachtclub, gelijk te stellen met die van de Ikon. Het sluitingsuur kan, in afwijking van artikel 5.32.2.2§2, worden vastgelegd op 06.00 uur op vrijdag, zaterdag en dagen voor een officiële feestdag.
Mobiliteit/parkeren
De zaak zal geopend zijn buiten de kantooruren. Hierdoor meent de exploitant dat er voor naburige bedrijfsunits geen bijkomende parkeerdruk ontstaat. De exploitant sloot een overeenkomst met de eigenaars van de parking van het bedrijfsgebouw om 40 parkeerplaatsen te gebruiken tijdens de openingsuren van de nachtclub. Deze parkeerplaatsen bevinden zich aan het Straatsburgdok Noordkaai op circa 150 meter van de nachtclub. De dienst Business en Innovatie merkt op dat de Kotterstraat intensief gebruikt wordt voor vrachtverkeer komende en gaande naar de Zuidnatie. Hierdoor dreigen gevaarlijke verkeerssituaties zich voor te doen. De beperking van de openingsuren door de week tot 03.00 uur ’s avonds komt hieraan deels tegemoet. Door de inplanting van een nachtclub in industrieel gebied kan dit probleem echter niet helemaal weggenomen worden.
Geluid
De exploitant vraagt toelating muziek te spelen met een maximaal geluidsniveau in de inrichting tot 95 dB(A)LAeq, 15min. De exploitant geeft aan dat er geen geluidshinder zal optreden aangezien er tijdens de openingsuren geen activiteit is in de omliggende bedrijfsgebouwen. Verder is er geen bewoning in een ruime straal rond de projectlocatie. Het feit dat er mogelijk geen gehinderden zijn door de gespeelde muziek, ontslaat de exploitant niet van de verplichting steeds te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid.
Overlast
De geplande nachtclub beschikt niet over een afzonderlijke rookruimte voor de klanten. Hiervoor zullen klanten zich naar het openbaar domein begeven. Ervaring leert dat, indien niet permanent en goed opgevolgd, dit leidt tot klassieke vormen van overlast in de buurt (wildplassen, vandalisme, zwerfvuil en nachtlawaai). Een intern advies werd gevraagd aan betrokken diensten van Maatschappelijke Veiligheid. Zij hebben geen fundamentele bezwaren, maar wijzen eveneens op de risico’s op afgeleide hinder. Hinder op het openbaar domein en afgeleide hinder vallen buiten het beoordelingskader van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten, maar zijn onmiskenbaar een aandachtspunt voor de exploitant.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden wordt het risico op en de mate van hinder als gevolg van de exploitatie als aanvaardbaar beoordeeld. Door de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening, dient de vergunning echter geweigerd te worden.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
32.1.1° | feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min. | 95 dB(A)LAeq,15min |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 9 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | 6 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 4 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 september 2020 |
Verslag GOA | 9 september 2020 |
naam GOA | Bieke Geypens en Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 mei 2020 | 4 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.