Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020059451 |
Gegevens van de aanvrager: | NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als adres Brusselstraat 59 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als adres Brusselstraat 59 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan 177 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 833N11 |
Inrichtingsnummer: | 20180420-0103 (Kuwait Petroleum (Belgium): Q8 Blancefloerlaan) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van het terrein, reclame en indeling shop en het verhogen van het vermogen van compressoren en airco's. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/11/2019: vergunning (20192500, OMV_2019088675) voor een benzinestation met een CNG-installatie en shop: verandering door wijziging en uitbreiding;
- 28/06/2019: vergunning (20191195, OMV_2019050549) voor het verplaatsen en verzwaren van een hoogspanningscabine + technische en terreinaanlegwerken horende bij het bestaand benzinestation;
- 12/10/2018: vergunning (20181558, OMV_2018048138) voor de exploitatie van een tankstation en het bouwen van een shop;
- 29/08/2013: weigering (2013818) bouwen van een carwash en stofzuigereilanden;
- 03/08/2012: vergunning (20116697) bouwen carwash en stofzuigerinstallaties;
- 28/07/2009: vergunning (20084642) aanleggen van een parking;
- 11/01/2008: vergunning (3152#777) aanleggen van een parking;
- 07/5/2004: vergunning (20033474) slopen van een bestaand benzinestation en bouwen van een automatisch benzinestation met self-carwash en een technische cabine.
Vergunde/vergund geachte toestand
- benzinestation met shop en carwash;
- technische cabine met gaskast en prefab-CNG-cabine.
Huidige toestand
- functie: ongewijzigd;
- inrichting:
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de wijzigingen aan de parkeerplaatsen;
- regulariseren van de gevels van de shop;
- regulariseren van de technische zone;
- regulariseren van de verplaatsing van de HS cabine;
- regulariseren van de plaatsing van een CNG-installatie;
- regulariseren van een reclametotem;
- regulariseren van bijkomende verhardingen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 12 oktober 2018 verleende het college een vergunning voor het verder uitbaten van een tankstation met onder andere 12 verdeelslangen voor het verdelen van klassieke vloeibare brandstoffen (kenmerk OMV_2018048138). Op 28 juni 2019 werd het vermogen van de transformator opgetrokken tot 250 kVA (OMV_2019050549). De deputatie verleende op 14 november 2019 een vergunning voor het uitbreiden van de inrichting met een CNG-installatie (kenmerk OMV_2019088675). De vergunning is geldig voor onbepaalde duur.
Inhoud van de aanvraag
De exploitant vraagt een verhoging van het totaal vermogen van de airco’s en compressoren.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | + 64,27 kW |
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 29 juli 2020 | 31 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van benzinestation en bijbehorende shop blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende mengeling van functies in de Blancefloerlaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de regularisatie van de verplaatsing van een vergunde HS-cabine en de regularisatie van de plaatsing van een CNG-cabine bij een vergund benzinestation alsook het loskoppelen van de trash area met de daaraan gekoppelde fietsenstalling van het shopgebouw om de stock in het shopgebouw vlot te kunnen bereiken van buitenaf. Alle andere bestaande en vergunde volumes blijven ongewijzigd. Zowel de schaal als het ruimtegebruik blijven door de verplaatsing gerespecteerd.
Visueel-vormelijke elementen
De indeling van de rechtergevel van de shop wordt licht gewijzigd ten opzichte van de vergunde situatie door een interne herindeling van de ruimte waardoor meer glaspartijen kunnen voorzien worden. Dit komt de indeling van de gevel ten goede. Ook de materialisatie is gewijzigd maar kan gunstig worden beoordeeld. De materialisatie van de verplaatste trash area en de daaraan gekoppelde overdekte fietsenstalling wordt niet gewijzigd ten opzichte van de vergunde situatie.
Eveneens wordt er een totem voorzien langs de Blancefloerlaan. Volgens artikel 33 van de bouwcode zijn deze enkel toegelaten langs het gedefinieerde baanwinkelgebied, de Singel, de Ring en in industriegebied. De aanvraag valt niet in één van deze locaties. Daarenboven wordt de totem op minder dan 1 meter van de rooilijn geplaatst, wat eveneens strijdig is met artikel 33.
Er kan echter geoordeeld worden dat het voor een benzinestation noodzakelijk is dat de aanwezigheid ervan zichtbaar moet zijn vanop een afstand voor de bestuurders op de Blancefloerlaan. Daarom kan de totem alsnog gunstig geadviseerd worden, waarbij, met toepassing van artikel 3 van de bouwcode, een afwijking wordt toegestaan.
De inplanting van de klimaatbeheersingstoestellen zijn strijdig met artikel 16 van de bouwcode. Zo worden ze niet op het hoogste dak geplaatst, zijn ze zichtbaar vanaf de openbare ruimte, worden ze uitwendig tegen de zijgevel geplaatst en staan ze op minder dan 2 m van de perceelsgrens. Er is geen reden om deze toestellen niet te plaatsen, conform de geldende voorschriften. De inplanting ervan kan dan ook niet gunstig geadviseerd worden. Ze vormen op deze manier een visuele hinder en mogelijk ook meer geluidshinder dan mochten ze conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode worden voorzien. Daarom wordt geadviseerd om deze uit te sluiten van de vergunning.
Tegen de linkergevel wordt een horizontaal afvoerkanaal aangebracht in gegalvaniseerd staal. Volgens artikel 35 van de bouwcode is het aanbrengen van een afvoerkanaal tegen de gevel verboden. Het is niet duidelijk in de aanvraag waarvoor dit afvoerkanaal dient en waarom dit aan de gevel moet aangebracht worden. Dit afvoerkanaal heeft een negatieve impact op de beeldkwaliteit van de gevel en dient daarom uitgesloten te worden van de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het voorwaardelijk gunstig advies Brandweer wordt integraal als voorwaarden gekoppeld aan de vergunning.
De gewijzigde en aanvullende zaakgebonden publiciteit op de gevels van de shop worden gunstig geadviseerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Het terrein wordt heringedeeld waarna er één van de 11 bestaande parkeerplaatsen verdwijnt. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn geen bijkomende parkeerplaatsen. Er verdwijnt 1 parkeerplaats.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Door de verplaatsing van de HS-cabine en de plaatsing van de CNG-cabine is er geen ruimte beschikbaar om nog een parkeerplaats te voorzien. De inrichting van het terrein heeft zijn grenzen bereikt.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte (=1) en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen (=0).
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. |
Fietsenstalling
De aanvraag voorziet fietsenstallingen voor zowel personeelsleden als bezoekers, die voorheen niet aanwezig waren op het perceel.
De fietsenstallingen voor personeelsleden zijn overdekt en afsluitbaar.
Voor bezoekers worden er 6 plaatsen voorzien. De ligging ervan is niet wenselijk. Ze zijn achtergelegen en te ver verwijderd van de inkom, waardoor ze weinig zullen gebruikt worden door bezoekers.
Ook het type fietsenstalling (voorwiel in gleuf te plaatsen) kan niet gunstig beoordeeld worden omdat men de fiets niet met het kader aan een vast object kan vastmaken en de gleuf niet geschikt is voor alle breedtes van banden.
Daarom wordt geadviseerd om in voorwaarde op te leggen om de fietsenstallingen voor bezoekers dichter bij de inkom van de winkel te plaatsen en een stallingstype te gebruiken waarin alle fietsen passen en waarbij het kader vastgemaakt kan worden.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Q8 baat op de Blancefloerlaan een tankstation met winkel uit waar, naast de klassieke fossiele brandstoffen, ook CNG wordt aangeboden. Op het perceel bevindt zich nog een carwash, die evenwel niet uitgebaat wordt door Q8. De exploitant vraagt in deze aanvraag een kleine verandering van zijn vergunning voor ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het totaal vermogen van de airconditioningsinstallaties en compressoren stijgt naar 94,27 kW. De gascompressor voor de fast-fill installatie werd vergund voor een vermogen van 20 kW in 2019. De koelinstallaties in het winkelgebouw en de luchtcompressor hadden een gezamenlijk geïnstalleerd vermogen van 30 kW. Aangezien deze toestellen in de meest recente indelingslijst (Vlarem II, bijlage 1) samen genomen worden in rubriek 16.3.2 wordt gevraagd deze rubriek nu op te nemen in de vergunning. Ten opzichte van de vergunde situatie treedt ook een stijging op van het vermogen.
- koelkasten, vriezers en airco winkelgebouw: 52,07 kW;
- compressor: 2,2 kW;
- compressor bij fast-fill installatie: 42 kW.
R410a wordt als koudemiddel gebruikt voor drie toestellen met een vermogen van 8,76 kW, 3,41 kW en 12,5 kW. De overige toestellen, 2 x 12,1 kW en 3,2 kW, maken gebruik van R32 met een veel lager global warming potential van 675.
In plaats van de vergunde compressor van 20 kW werd voor het samenpersen van het aardgas in de fast-fill installatie een compressor met een nominaal vermogen van 42 kW geplaatst. De compressor staat opgesteld in een technisch lokaal aan de westzijde van het perceel. De exploitant verwacht dat het geproduceerde geluid door de dempende werking van de behuizing, geen overlast zal veroorzaken. In de onmiddellijke omgeving zijn woningen in de Garmt Stuivelingstraat, gelegen achter de percelen van het tankstation. De afstand van de compressor tot de voorgevel bedraagt zo’n 40 meter. De woningen worden afgeschermd van de locatie van de compressor door de carwashboxen en een scherm. Deze zullen het geproduceerde geluid deels afschermen. Een geluidsstudie in het Duits en een samenvatting ervan werden bijgevoegd. Aangezien het schijnbaar metingen betreft in gecontroleerde omstandigheden is het onduidelijk of deze te vertalen zijn naar de specifieke situatie op het tankstation. Op basis van de beschikbare informatie wordt evenwel geen geluidsoverlast verwacht. De exploitant zal steeds moeten voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid. De overige exploitatie blijft ongewijzigd.
Conclusie
De gevraagde wijziging zal geen invloed hebben op de risico’s en hinder die uitgaan van de lopende exploitatie. Op basis van de informatie opgenomen in het dossier, wordt gunstig advies gegeven de vergunning uit te breiden en te wijzigen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de fietsenstallingen voor bezoekers dichter bij de inkom van de winkel te plaatsen met een stallingstype waarin alle fietsen passen en waarbij het kader vastgemaakt kan worden aan de fietsenstalling;
Uitsluitingen
2. de technieken naast de linkergevel van de winkel;
3. het afvoerkanaal aan de linkergevel van de winkel.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | + 64,27 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 25 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | 3 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 1 september 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 31 augustus 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 30 september 2020 |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek werd laattijdig opgestart.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 1openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 augustus 2020 | 1 september 2020 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Geluidsoverlast: het bezwaar tegen de geluidsoverlast naar omliggende woningen veroorzaakt door het uitkloppen van matten, het verrijden van metalen vuilcontainers, hangjongeren, wegrijdende auto’s en autoradio’s.
Beoordeling: Voorliggende aanvraag betreft geen functiewijziging, noch een uitbreiding. De bestaande functie van benzinestation en bijbehorende shop blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende functiemix in de Blancefloerlaan. Dit hoeft goed nabuurschap niet in de weg te staan. Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die vallen onder de noemer 'afgeleide hinder'. Geluidsoverlast wordt bovendien politioneel geregeld. Het bezwaar is ongegrond;
Openbare zedenschending: Het bezwaar dat de inrichting aanleiding zal geven tot wildplassen.
Beoordeling: De aanvraag betreft geen functiewijziging, noch een uitbreiding en genereert bijgevolg geen gewijzigde situatie. Bezwaar tegen eventuele overlast is bovendien louter hypothetisch. Het bezwaar is ongegrond;
Lichthinder: Het bezwaar tegen de plaatsing van het reclamebord dat steeds verspringt en hierdoor veel flitslichthinder zal generen tot in de woning van de bezwaarindiener.
Beoordeling: Bij het plaatsen en het gebruik van de het reclamebord met lichtbron, zijn de voorwaarden opgenomen in Vlarem II, deel 4, hoofdstuk 4.6 van toepassing. Alle maatregelen moeten genomen worden om lichthinder te voorkomen. Wanneer deze voorwaarden in acht genomen worden, zal geen lichthinder optreden. Het bezwaar in ongegrond.
Onveilige verkeerssituatie: Het bezwaar dat het beoogde programma aanleiding zal geven tot onveilige verkeerssituaties.
Beoordeling: De aanvraag betreft geen functiewijziging, noch een uitbreiding en genereert bijgevolg geen gewijzigde verkeerssituatie. Bovendien betreft het bezwaar omtrent verkeersonveiligheid niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de beoordeling van voorliggend project.
Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de te verwachten overlast zoals omschreven in het bezwaarschrift. De omschreven overlast wordt bovendien politioneel geregeld. Het bezwaar is ongegrond;
Vermoeden van verdachte handelingen: Het vermoeden dat de vergunde functie aanleiding geeft tot verdachte handelingen, waaronder drugshandel.
Beoordeling: De aanvraag betreft geen functiewijziging, noch een uitbreiding en genereert bijgevolg geen gewijzigde situatie. Bovendien betreft het bezwaar niet aantoonbare, subjectieve elementen die niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de beoordeling van voorliggend project. De omschreven overlast wordt bovendien politioneel geregeld. Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Vergunningen | het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft |