Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In dit besluit werden de principes goedgekeurd van de structurele oplossing voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen en de aanpassingen van de afvalsystemen tegen eind 2021 (het einde van de dienstverlening van de laatste inzamel- en wasvoertuigen aankocht onder de raamovereenkomst PO/VC 0824OF) zodat deze geledigd en gereinigd kunnen worden door de voertuigen (aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453).
Zoals omschreven in dit principebesluit heeft de stad Antwerpen vanaf 2022 geen inzamel- of wasvoertuig(en) meer om deze afvalsystemen, met betrekking tot PO/VC 0824OF, te ledigen of te reinigen. Een aantal afvalsystemen moeten daarom in de loop van 2021 minimaal worden aangepast (in afwachting van hun volledige omschakeling). In het principebesluit werd opgenomen dat deze aanpassingen zullen verlopen via een nog goed te keuren wijziging van opdracht van raamovereenkomst PO/VC 0824OF.
In het principebesluit werd er, in functie van de data van einde dienstverlening van deze sorteerstraten, voorlopig uitgegaan van 81 sorteerstraten (bestaande uit 346 afvalsystemen). Door de praktische uitwerking van de omschakeling van elke sorteerstraat, per locatie, is ondertussen duidelijk dat er hiervan twaalf sorteerstraten niet meer minimaal zullen moeten worden aangepast (onder meer omdat deze vervroegd zullen omschakelen om technische of praktische redenen). Verder werd er intussen ook beslist over de sluiting van een aantal sorteerstraten per besluit van 17 april 2020 (jaarnummer 3578), waaronder twee sorteerstraten die hierdoor niet meer minimaal moeten worden aangepast. Hierdoor blijven er nog 67 sorteerstraten (bestaande uit 281 afvalsystemen) die minimaal moeten worden aangepast (behoudens wijzigingen In functie van verdere praktische uitwerking en nog goed te keuren beslissingen van het college omtrent de omschakeling sorteerstraten).
Op 21 augustus 2020 (jaarnummer 7014) keurde het college een wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de huidige binnencontainer en de aankoop en plaatsing van een aangepaste binnencontainer en schaarbordes voor 67 sorteerstraten. Bestelbon 4005410118, die hiervoor op 21 augustus 2020 (jaarnummer 7014) door het college werd goedgekeurd, was opgemaakt op de budgetperiode 2000 (2020). Dit is echter niet correct omdat de uitgaven zullen plaatsvinden in het jaar 2021. Bestelbon 4005410118 werd daarom op nul gezet en er werd een nieuwe bestelbon opgemaakt (met nummer 4005414456) op de budgetperiode 2100 (2021). Met dit besluit trekt het college haar eerdere beslissing van 21 augustus 2020 met jaarnummer 7014 in, en wordt de nieuwe bestelbon 4005414456 goedgekeurd.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba).
Op basis van deze raamovereenkomst hebben er sinds 2008, gedurende acht jaar verschillende leveringen en plaatsingen van ondergrondse afvalsystemen plaatsgevonden. De looptijd voor de dienstverlening van deze afvalsystemen loopt niet voor allemaal gelijktijdig af, maar loopt per afvalsysteem, telkens acht jaar, vanaf de voorlopige oplevering ervan. Sinds januari 2018 vallen hierdoor sommige afvalsystemen niet langer onder een onderhoudscontract, terwijl andere afvalsystemen nog wel onder dit contract PO/VC 0824OF vallen.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 275) keurde het college een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed, waardoor voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar de dienstverleningsovereenkomst nog verder doorliep voor een periode van één jaar. In afwachting van een structurele oplossing keurde het college op 16 november 2018 (jaarnummer 10159) nog eens een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar.
Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6368) keurde het college de gunning goed van het bestek GAC/2015/3453 (Raamovereenkomst voor aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen) aan Eurobins Belgium bvba.
De voertuigen aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453 kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF, niet ledigen of reinigen, tenzij deze afvalsystemen worden vervangen door nieuwe of minimaal aan het nieuwe systeem worden aangepast. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen was het nodig dat de dienstverlening voor deze voertuigen nog even door bleef lopen. Het college keurde op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor dienstverlening voor deze voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig. Later, op 17 januari 2020 (jaarnummer 459) keurde het college ook nog een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor tarieven voor de dienstverlening voor deze voertuigen werden aangepast.
Op 15 november 2019 (jaarnummer 9432) keurde het college een principebesluit goed inzake de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening (PO/VC 0824OF). In afwachting van de concretisering van dit principebesluit keurde het college op 6 december 2019 (jaarnummer 10150) een wijziging van opdracht PO/VC 0824OF goed waardoor de dienstverleningsovereenkomst voor alle afvalsystemen ouder dan acht jaar opnieuw verder doorliep voor een periode van één jaar.
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2747) keurde het college een wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de oude ondergrondse afvalbrengsystemen in 2020, in functie van de omschakeling van afvalsystemen op het einde van de dienstverlening.
Op 21 augustus 2020 (jaarnummer 7014) keurde het college een wijziging van opdracht (PO/VC 0824OF) goed specifiek voor het verwijderen en afvoeren van de huidige binnencontainer en de aankoop en plaatsing van een aangepaste binnencontainer en schaarbordes voor 67 sorteerstraten.
De minimale aanpassingen van de afvalsystemen die deel uitmaken van deze wijziging van opdracht, bestaan uit het verwijderen en afvoeren van de huidige binnencontainer en de aankoop en plaatsing van een aangepaste binnencontainer en schaarbordes. De ondergrondse glascontainers worden geledigd met andere wagens, via een aparte overeenkomst, en behoeven hierdoor geen aanpassing.
De prijs (exclusief btw) voor het verwijderen en afvoeren van de bestaande binnencontainer bedraagt 224,00 EUR per afvalsysteem met een recyclage opbrengst (voor de binnencontainer) van 14,00 EUR per afvalsysteem. De kost komt dan op 210,00 EUR (exclusief btw) per afvalsysteem. De prijzen voor het aankoop en plaatsing van het schaarbordes en binnencontainer zijn overeenkomstig de inventaris van het huidige bestek: 1.175,00 EUR voor het schaarbordes en 1.175,00 EUR/2.466,00 EUR (inox) voor de binnencontainer. Dit maakt in totaal (exclusief btw) 2.560,00 EUR per afvalsysteem en 3.851,00 EUR voor GFT (omwille van inox binnencontainers). De 67 sorteerstraten die minimaal moeten worden aangepast bestaan uit een totaal van 281 afvalsystemen, waarvan per fractie 72 voor rest, 56 voor PMD, 56 voor PK, 66 voor GFT (inox binnencontainers) en 31 voor glas (geen aanpassing nodig).
De raamovereenkomst PO/VC 0824OF heeft 50% marge voor wijziging ten opzichte van het oorspronkelijke opdrachtbedrag van ruim 25.000.000,00 EUR waaraan in het verleden wijzigingen van opdracht zijn gebeurd voor een bedrag van circa 1.840.000,00 EUR (inclusief btw).
Het college trekt haar beslissing van 21 augustus 2020 met jaarnummer 7014 in.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF (gegund aan EuroBins Belgium bvba, Kielsbroek 4, 2020 Antwerpen, met ondernemingsnummer BE 0480.157.423.) goed voor een geraamd bedrag van 877.499,26 EUR (inclusief btw).
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Afvoeren van de huidige binnencontainer en de aankoop en plaatsing van een aangepaste binnencontainer en schaarbordes Eurobins Belgium bvba ondernemingsnummer NBE0480.157.423 |
877.499,26 EUR inclusief btw | budgetplaats: 5378000000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2WNS040102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA050300 budgetperiode: 2100 |
4005414456 |