Terug
Gepubliceerd op 05/10/2020

2020_CBS_08075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067502. Oranjestraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067502. Oranjestraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020067502. Oranjestraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020067502

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Oranjestraat 55 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 193L10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4 (functiewijziging op de gelijkvloerse verdieping)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/08/1963: vergunning (18#45509 ) voor een verbouwing;

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 woonentiteiten op de gelijkvloerse, 1ste en 2de verdieping;
  • berging onder zadeldak;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een zadeldak;
  • circa 20m2 onbebouwd op het niveau van het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt in grijskleurige simili met wit geschilderde metalen ramen;
  • de gelijkvloerse verdieping is afgewerkt met leisteen en een gevelplint in blauwe hardsteen;

Huidige toestand

-          functie:

  • de gelijkvloerse verdieping heeft als functie handel met een netto vloeroppervlakte van circa 107m²;
  • 3 woonentiteiten op de verdiepingen:
    • op de 1ste en 2de verdieping telkens 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 47m² zonder buitenruimte;
    • op de zolderverdieping 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 33m² zonder buitenruimte;

-          bouwvolume:

  • het volledige perceel werd bebouwd op de gelijkvloerse verdieping;

-          gevelafwerking:

  • de gevel werd bepleisterd in een donker bruine kleur met wit pvc-schrijnwerk;
  • de raamopening op de gelijkvloerse verdieping werd vergroot;

Gewenste toestand

-          functie:

  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 3 naar 4. Met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 76m² en met een buitenruimte van circa 30m² op de gelijkvloerse verdieping;
    • de appartementen op de 1ste en 2de verdieping blijven ongewijzigd met een netto vloeroppervlakte van circa 47m² zonder buitenruimte;
    • het eenslaapkamerappartement onder het zadeldak wordt heringedeeld met een netto vloeroppervlakte van circa 40m² zonder buitenruimte;

-          bouwvolume:

  • op de kelderverdieping wordt een fietsenberging (circa 15m²) voorzien met 4 private bergingen en 1 gemeenschappelijke afvalberging;
  • de gelijkvloerse verdieping wordt gedeeltelijk ontpit, namelijk circa 30m² waarvan circa 8m² wordt voorzien als waterdoorlatend terras;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel wordt wit bepleisterd met een betonnen plint;
  • zwart pvc-schrijnwerk  met een nieuwe raamindeling en voorzien van valbeveiliging;
  • de raamopening op de gelijkvloerse verdieping wordt terug verkleind.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 3 naar 4.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

1 juli 2020

13 augustus 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

1 juli 2020

24 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

1 juli 2020

16 juli 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

1 juli 2020

16 juli 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

1 juli 2020

16 juli 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

1 juli 2020

6 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

  • Artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht.
  • Artikel 1.4 Draagkracht: Door een bijkomende te kleine woongelegenheid zonder buitenruimte is de te verwachten overlast te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte: Er is geen buitenruimte van minimaal 4m² voorzien bij de nieuwe woonunit.
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er wordt geen autostalplaats voorzien voor de bijkomende woongelegenheid.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Oranjestraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door één- en meergezinswoningen. Om na te gaan of in voorliggende aanvraag de functie van de bestaande toestand (meergezinswoning met 3 woongelegenheden en gelijkvloers handelspand) ook als vergund kan worden beschouwd, werd het advies van de stedelijke dienst geacht vergund ingewonnen. Dit advies is ongunstig en laat zich als volgt samenvatten:

‘ Positief advies voor 3 wooneenheden op respectievelijk de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping.  Negatief advies voor handel op de gelijkvloerse verdieping en wonen op de zolderverdieping.’

 

In voorliggende aanvraag wordt de vergunde meergezinswoning met 3 wooneenheden omgevormd tot een meergezinswoning met 4 wooneenheden.  De woonfunctie blijft dus behouden waardoor het pand in overeenstemming is met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bestaande meergezinswoning betreft een hoofdvolume van 3 bouwlagen onder een hellend dak aangevuld met een achterbouw over de volledige oppervlakte van het perceel. In voorliggende aanvraag wordt de bestaande achterbouw deels afgebroken waardoor een tuinzone van circa 30m2 ontstaat.  De ontpitting van het perceel is positief voor de woon- en leefkwaliteit binnen het bouwblok en de aangrenzende woongelegenheid en wordt dan ook gunstig beoordeeld.

Door de nieuwe achtergevel te voorzien van een groot raam wordt het contact tussen de verblijfsruimte van het gelijkvloerse appartement en de achterliggende stadstuin versterkt wat de woonkwaliteit van het appartement ten goede komt.

 

Binnen het bestaande volume wordt een bijkomende woongelegenheid voorzien in de daklaag, wat de densiteit onaanvaardbaar doet toenemen. Door de toevoeging van een te kleine woonentiteit zonder buitenruimte wordt de draagkracht van het pand overschreden en wordt de druk op het perceel en de omgeving onaanvaardbaar verhoogd.

De bijkomende woongelegenheid wordt voorzien onder het hellende dak én heeft een totale oppervlakte van circa 40m2.

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het echter belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor het appartement op de derde verdieping onvoldoende wooncomfort biedt. Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt namelijk onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een één-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m² verblijfsruimten) kan hoogstens een studio herbergen.

 

Visueel-vormelijke elementen

In voorliggende aanvraag worden zowel de voor- als de achtergevel voorzien in wit gevelpleisterwerk en buitenschrijnwerk in zwarte pvc. Het voorgestelde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Daarnaast is de lichte kleurstelling van de gevels gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming. In het verleden werd de raamopening in de voorgevel ter hoogte van het gelijkvloers vergroot zonder dat hiervoor een vergunning werd bekomen. In de voorliggende aanvraag wordt de raamopening terug verkleind en uitgelijnd op de raamopeningen van de bovenliggende verdiepingen waardoor de nieuwe raamopeningen in harmonie is met de bestaande gevel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Volgens het advies ‘geacht vergund’ zijn er in de laatst vergunde toestand 3 appartementen. Deze worden verbouwd tot 4 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomend appartement : parkeerbehoefte = 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van AQUAFIN zijn strikt na te leven;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

4.      de wijziging van de dakverdieping naar een zelfstandige woongelegenheid.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

1 juli 2020

Start openbaar onderzoek

10 juli 2020

Einde openbaar onderzoek

8 augustus 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 oktober 2020

Verslag GOA

22 september 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 juli 2020

8 augustus 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van AQUAFIN zijn strikt na te leven;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

4.      de wijziging van de dakverdieping naar een zelfstandige woongelegenheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.