Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020076647 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Michel Pradolini met als adres Bredabaan 571 te 2170 Antwerpen en de heer Rhonald Van Kets met als adres Terlindenhofstraat 211 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Generaal Simondslaan ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 2344Z, 2344Y, 2344W en 2344X |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verwijderen van 2 containers en bouwen van een nieuw clublokaal |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/06/2010: vergunning (20101793) voor het bouwen van een omkleed- en doucheruimte.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- voetbalterrein met vrijstaand gebouw van 1 bouwlaag onder schuin dak in gebruik als kleedkamers.
Huidige toestand
- voetbalterrein met vrijstaand gebouw van 1 bouwlaag onder schuin dak in gebruik als kleedkamers met aansluitend containerlokaal en kantinelokaal.
Gewenste toestand
- nieuw clublokaal bestaande uit 1 bouwlaag onder schuin dak in open bebouwing;
- footprint van 8,50 meter op 20,70 meter ingericht als cafetaria met sanitair en kleedkamers;
- oplopende kroonlijsthoogte van 2,90 meter naar 3,90 meter;
- overdekt terras van 6,40 meter op 8,40 meter;
- gevels in ecologisch hout en grijs aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van de containers;
- voorzien van een nieuwbouw clublokaal van 1 bouwlaag onder schuin dak;
- aanleg rond het gebouw in grijze klinkers.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 10 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 10 augustus 2020 | 13 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 10 augustus 2020 | 7 september 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 10 augustus 2020 | 7 september 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 10 augustus 2020 | 7 september 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Deze bepalingen moeten als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is de aanvraag verenigbaar met de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De bestaande vergunde functie van sportvelden en aanhorigheden blijven behouden en blijven verenigbaar met de bestemming als woongebied volgens gewestplan waarbinnen woonondersteunende functies voorkomen. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In de huidige situatie zijn twee containers aanwezig op het recreatieterrein die de functie van clublokaal vervullen. De aanvraag voorziet in een duurzaam clubgebouw ter vervanging van deze containers. Dit wordt gunstig beoordeeld aangezien containers niet bedoeld zijn om te dienen als recreatieve infrastructuur. Het nieuwe gebouw wordt in het verlengde van het bestaande kleedgebouw geplaatst. Het gebouw komt hierdoor in de achteruitbouwstrook te liggen van de gewestweg N180. Gezien het wegprofiel van de gewestweg gerealiseerd is en gezien het specifieke gebruik van het perceel, namelijk voetbalveld, geen andere haalbare plaatsing mogelijk is, gaat het Agentschap Wegen en Verkeer akkoord met een afwijking op de zone van achteruitbouw.
Aansluitend aan het gebouw wordt een overdekt terras voorzien. Het aandeel verharding wordt beperkt verminderd ten opzichte van de bestaande toestand. De volumetrie van het nieuwe clubgebouw is afgestemd op die van het bestaande kleedgebouw. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan het autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies:
“De site is gekend als verdichtingslocatie 4 (masterplan Luchtbal), wat betekent dat er in de toekomst een nieuwe ontwikkeling mogelijk is. Het voorwerp van de aanvraag situeert zich aan de zijkant van het perceel, en houdt rekening met een mogelijke verdichting. Er wordt gunstig advies gegeven met als voorwaarde dat, indien de stad tot verdichting wenst over te gaan, dit niet gehypothekeerd wordt door het voorwerp van deze aanvraag.”
Aangezien het advies reeds stelt dat het clublokaal verdichting niet hypothekeert en aangezien door het verlenen van een vergunning de inplanting van het clublokaal bevestigd wordt, wordt deze voorwaarde niet aan de vergunning gekoppeld.
Visueel-vormelijke elementen
Het nieuwe volume bestaat uit een modulaire houtskeletbouw in grijs gelakt staal en duurzaam hout. Het schrijnwerk wordt uitgevoerd in grijs aluminium. De keuze van de materialen is neutraal en verenigbaar met de kleur materialisatie van het bestaande kleedgebouw. De visuele inpasbaarheid van de aanvraag wordt gunstig beoordeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst voor ondernemen en stadsmarketing. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “Er wordt een terras voorzien bij de kantine. Voor de kantine is mogelijks een horecavergunning vereist.”
Deze opmerking is louter informatief en is de verantwoordelijkheid van de club. De opmerking is niet van stedenbouwkundige aard en wordt bijgevolg niet aan de vergunning gekoppeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er wordt een nieuw clublokaal gebouwd ter vervanging van de bestaande containers aan het voetbalveld. De werking van de club wijzigt niet. Er is geen uitbreiding van de functie.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dient een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte te worden voorzien van 0,50 meter aan de krukzijde van de deur van het aangepast toilet;
3. de minimale maten van een aangepast toilet moeten minstens 1,65 meter op 2,20 meter bedragen;
4. er moet een afgescheiden ruimte voor afvalberging worden ingericht met een oppervlakte van minimum vier vierkante meter, voorzien van verluchting.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 10 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 oktober 2020 |
Verslag GOA | 23 september 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dient een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte te worden voorzien van 0,50 meter aan de krukzijde van de deur van het aangepast toilet;
3. de minimale maten van een aangepast toilet moeten minstens 1,65 meter op 2,20 meter bedragen;
4. er moet een afgescheiden ruimte voor afvalberging worden ingericht met een oppervlakte van minimum vier vierkante meter, voorzien van verluchting.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.