Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_VB_00075 - Organisatiebeheersing - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellingen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming

Vast Bureau
vr 20/03/2020 - 10:00 Hofstraat
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_VB_00075 - Organisatiebeheersing - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellingen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming 2020_VB_00075 - Organisatiebeheersing - Delegatie bevoegdheid tot goedkeuren bestellingen en te betalen bedragen voor de stad en het OCMW - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 57: Met behoud van de toepassing van deel 2, titel 3, en behalve in geval van uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan het college van burgemeester en schepenen, kan het college van burgemeester en schepenen bij reglement de uitoefening van bepaalde bevoegdheden aan de algemeen directeur toevertrouwen. (...) De algemeen directeur oefent de bevoegdheden die hem met toepassing van het eerste lid zijn toevertrouwd persoonlijk uit. Met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de bevoegdheid tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur bij toepassing van artikel 166, vierde lid, kan de algemeen directeur die bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente.

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 85: Met behoud van de toepassing van deel 3, titel 4, en behalve bij uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid krachtens de wet of het decreet aan het vast bureau, kan het vast bureau bij reglement de uitoefening van bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan de algemeen directeur. (...) De algemeen directeur oefent de bevoegdheden die hem met toepassing van het eerste lid zijn toevertrouwd, persoonlijk uit. Met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van het organogram en de bevoegdheid tot het aanstellen van een waarnemend algemeen directeur bij toepassing van artikel 166, vierde lid, kan de algemeen directeur die bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 220: Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

Aanleiding en context

Op 23 november 2018 (jaarnummer 10339) keurde het college de aangepaste principes voor bestellen en goedkeuren van te betalen bedragen voor de stad goed. Op 11 januari 2019 (jaarnummer 6) bekrachtigde het vast bureau de aangepaste principes voor bestellen en goedkeuren van te betalen bedragen voor het OCMW.  Deze gingen in vanaf 1 januari 2019. Een onderdeel van deze principes is dat de bevoegdheid om goed te keuren wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur voor bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen binnen bepaalde grensbedragen. De algemeen directeur kan deze bevoegdheid verder delegeren naar personeelsleden van de administratie van de stad en het OCMW Antwerpen.

Op 8 januari 2019 (jaarnummer 34) delegeerde de algemeen directeur de bevoegdheid voor het goedkeuren namens de stad en het OCMW van bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen, binnen bepaalde grensbedragen, aan de bedrijfsdirecteurs.

Argumentatie

De algemeen directeur besliste om – met ingang van 8 januari 2019 – Myriam Heuvelman, in haar hoedanigheid als bedrijfsdirecteur aan te stellen als administratief goedkeurder voor de volgende profit centers van de stad: 

  • 529: Valorisaties en fondsen
  • 532: Vastgoed

De algemeen directeur besliste om – met ingang van 8 januari 2019 – Myriam Heuvelman, in haar hoedanigheid als bedrijfsdirecteur aan te stellen als administratief goedkeurder voor de volgende profit centers van het OCMW:

  • 4009: Vastgoed (vanaf 2020 is dit 432)
De eerdere besluitvorming vermeldde dat de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestellingen en te betalen bedragen door de algemeen directeur enkel aan personeelsleden van de gemeente en het OCMW kan worden gedelegeerd. De algemeen directeur besliste op 8 januari 2019 (jaarnummer 34) om de bevoegdheid voor het goedkeuren namens de stad en het OCMW van bepaalde soorten bestellingen en te betalen bedragen, binnen bepaalde grensbedragen, te delegeren aan de bedrijfsdirecteurs, waaronder Myriam Heuvelman die deels gedetacheerd werd vanuit AG VESPA naar de stad.
 
Bedrijfsdirecteurs kunnen onder hun verantwoordelijkheid personeelsleden aanstellen om de nodige handelingen te doen om uitvoering te geven aan deze gedelegeerde bevoegdheden. Het gaat evenwel niet om het verder delegeren van de beslissingsbevoegdheid. Deze blijft bij de bedrijfsdirecteurs.
 
Met dit besluit wordt verduidelijkt dat dezelfde regeling ook geldt voor Myriam Heuvelman die in haar hoedanigheid van bedrijfsdirecteur, onder haar verantwoordelijkheid, personeelsleden van AG VESPA kan aanstellen om de nodige handelingen te stellen om uitvoering te geven aan de namens de algemeen directeur gedelegeerde bevoegdheden. Ook hier gaat het niet om een verdere delegatie van de beslissingsbevoegdheid. Deze verantwoordelijkheid blijft zoals voor alle bedrijfsdirecteurs bij Myriam Heuvelman.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis dat de algemeen directeur de aan hem gedelegeerde bevoegdheden, zoals bepaald in het besluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339), heeft doorgedelegeerd aan Myriam Heuvelman als bedrijfsdirecteur van AG VESPA.

Artikel 2

Het vast bureau neemt kennis dat bedrijfsdirecteurs onder hun verantwoordelijkheid personeelsleden kunnen aanstellen om de nodige handelingen te doen om uitvoering te geven aan deze gedelegeerde bevoegdheden. Deze regeling is ook van toepassing op Myriam Heuvelman, in haar hoedanigheid van bedrijfsdirecteur AG VESPA.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.