Terug
Gepubliceerd op 23/11/2020

2020_CBS_09494 - Omgevingsvergunning - OMV_2020039849. Boomsesteenweg 524-526 en 546. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09494 - Omgevingsvergunning - OMV_2020039849. Boomsesteenweg 524-526 en 546. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_09494 - Omgevingsvergunning - OMV_2020039849. Boomsesteenweg 524-526 en 546. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020039849

Gegevens van de aanvrager:

CVBA COLIM met als adres Edingensesteenweg 196 te 1500 Halle

Gegevens van de exploitant:

NV BIO - PLANET (0472405143) met als adres Demesmaekerstraat (Victor) 167 te 1500 Halle

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 524-526 en 546 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nrs. 237M2, 237G2, 239T3, 242V en 293C9

Inrichtingsnummer:

20200707-0064 (Bio Planet Wilrijk)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een Dreamlandwinkel en verbouwen en exploiteren van een Bio-Planetwinkel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/09/2017: vergunning (20171587) voor het wijzigen van de gevel van een polyvalent handelspand;

-          17/02/2012: vergunning (20116142) voor het verbouwen van een kantoor en magazijn tot handelspand en magazijn;

-          28/07/2006: vergunning (544#316, 544#228 en 544#315) voor het verbouwen en uitbreiden van een bestaande winkel;

-          21/05/2003: weigering (222#10587) voor het plaatsen van een aanbiedingspaneel;

-          10/04/2002: vergunning (222#10342) voor het plaatsen van lichtreclames.

Vergunde toestand en huidige toestand

-          noordelijke gebouw (Bio-Planet):

  • het pand bestaat uit een bouwlaag onder een plat dak;
  • het pand is ingericht met twee winkelruimtes en een transitzone;
  • er is in het pand ook een fietsenstalling;
  • geen vergunning is verleend voor de publiciteit;
  • het pand maakt deel uit van een groter winkelcomplex met bijhorende parking;

-          zuidelijke gebouw (Dreamland):

  • het pand bestaat uit een bouwlaag onder een plat dak.

Gewenste toestand

-          het opsplitsen van het noordelijk gebouw in drie winkels (Collect & Go-afhaalpunt, Newstory en Bio-Planet);

-          het opsplitsen van het zuidelijke gebouw in twee winkels (Dreamland en Dreambaby);

-          het plaatsen van een luifel aan de inkom van de Collect & Go;

-          het wijzigen van de publiciteit aan de voorgevel en de zijgevel van het noordelijke gebouw en ter hoogte van het Collect & Go-afhaalpunt.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen met interne wijzigingen in beide winkelpanden;

-          opsplitsen van beide winkelpanden tot in totaal vijf winkels;

-          plaatsen van een luifel aan noordelijke gebouw;

-          wijzigen van de publiciteit.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 13 juli 2012 nam het college akte van een melding op naam van Bio-Planet voor exploitatie van een kleine supermarkt (AN2012/302).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat een aantal wijzigingen aan het bestaande Dreamland- en Bio-Planetfiliaal aan de Boomsesteenweg te Wilrijk. Enkel het Bio-Planetfiliaal omvat ingedeelde inrichtingen en activiteiten (IIOA’s) en maakt het onderwerp uit van het milieutechnisch luik van deze aanvraag. Het betreft de regularisatie van de bestaande toestand en een beperkte uitbreiding. De vergunning wordt gevraagd voor onbepaalde duur.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+ 4,50 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

- 4.800,00 liter

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

5,00 ton

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

29 september 2020

14 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

29 september 2020

27 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

29 september 2020

9 oktober 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

29 september 2020

6 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag, want het hemelwater van de luifel van de Bio-Planet winkel infiltreert in de naastliggende groenzone.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de inpandige fietsenstalling wordt verwijderd;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er verdwijnen 9 parkeerplaatsen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet de inrichting van vijf winkels verspreid over de twee panden op de site. In het zuidelijke gebouw wordt een Dreamland en een Dreambaby voorzien, in het noordelijke gebouw een Bio-Planet, Collect & Go en een Newstory (tweedehandswinkel Dreambaby/Dreamland). In de laatst vergunde toestand waren dit nog twee winkels.

Omwille van de aard van de aanvraag is advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is gunstig met volgende afweging: ‘Gunstig advies voor herinrichtingswerken van een bestaande vergunde site met twee handelszaken Dreamland en Bio-Planet. In de voorliggende aanvraag wordt een deel van de Dreamlandwinkel opgedeeld naar een winkel van Dreambaby en wordt een deel van de Bio-Planetwinkel omgevormd naar afhaalpunt Collect & Go. De aanvraag omvat geen wijzigingen aan de reeds afgeleverde socio-economische vergunning. De vergunningsaanvraag past binnen de goedgekeurde Beleidsnota Detailhandel 2020 waar aangeduid is dat bestaande handel kan verder gezet en geoptimaliseerd worden.’

 

Met de stedenbouwkundige vergunning van 2012 voor de wijzigingen aan het noordelijke gebouw is er een doorsteek gemaakt van deze parking naar de parking van de al bestaande Dreamlandwinkel.

Er is in het verleden reeds gevraagd door de stedelijke dienst Mobiliteit om de onderdoorrij naar de Bio-Planet ter hoogte van Boomsesteenweg te sluiten voor wagens om verkeersveiligheidsredenen en enkel de bestaande grote overzichtelijke in/uitrit van Dreamland te gebruiken. Bij behoud van beide toegangen voor de wagen ontstaan er op een zeer drukke gewestweg twee zeer dicht op elkaar gelegen conflictpunten waar fietser en voetgangers in het gedrang kunnen komen. Bovendien veroorzaken twee afslagmogelijkheden meer problemen naar doorstroming op de Boomsesteenweg en verhogen de ongevallenkansen tussen wagens.

Beter is het om één conflictpunt goed in beeld te brengen aan de huidige toegang van Dreamland. Voor voetgangers en fietsers is het behoud van beide toegangen uiteraard geen enkel probleem.

Ook in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt dit aangehaald: ‘langs de N177 en op de locatie van de vergunningsaanvraag moet het aantal toegangen worden beperkt want het betreft een drukke gewestweg met twee rijvakken, en een druk bereden dubbelrichtingsfietspad. Het is van groot belang dat het aantal conflictpunten tussen gemotoriseerd verkeer en de zwakke weggebruiker zoveel als mogelijk wordt geminimaliseerd. Het achterliggend winkelgebied (Dreamland en Bio-Planet) heeft tweemaal een in- en uitrit die uitgeeft op de gewestweg. Vooral bij de in/uitrit die het meest noordelijk gelegen is, zijn de zichtlijnen op aankomend fiets- en voetgangersverkeer ernstig verhinderd. Uitrijdend gemotoriseerd verkeer moet een heel stuk over het voet- en fietspad rijden vooraleer er voldoende zicht is op aankomend verkeer. De plaatsing van een uitrit op deze locatie, namelijk tussen twee blinde muren van aanpalende huizen, is gevaarlijk. Dit conflictpunt dient aangepakt te worden.’

Gelet op deze adviezen bij voorliggende ontwikkeling van de site zal daarom in voorwaarde opgenomen worden om de onderdoorrij af te sluiten voor leveringen en personenwagens en deze enkel te gebruiken bij calamiteiten.

 

Ook voorziet de aanvraag, omwille van deze ontwikkeling, het verplaatsen van de laad- en loszone, aan de oorspronkelijke Dreamlandwinkel, door middel van het verplaatsen van het hefplatform.

Gelet op de hinder naar de omliggende woonpercelen zal deze verplaatsing naar deze woonpercelen worden uitgesloten.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een zeer beperkte uitbreiding ter hoogte van de Dreambabywinkel zodat er een toilet voorzien kan worden voor de klanten. De overige werken bevinden zich binnen de bestaande gebouwen. Er wordt geoordeeld dat noch de draagkracht van het perceel noch die van de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden aanpassingen aan de gevels gevraagd ter hoogte van de nieuwe inkomzones. De inkomzone van Dreamland wordt verplaatst naar de zijde van de Boomsesteenweg en in hetzelfde pand wordt een bijkomende inkomzone gemaakt voor de nieuwe winkel Dreambaby. In het andere gebouw wordt er een nieuwe inkom voorzien voor de Collect & Go.

De kleur van de gevels en de publiciteit worden aangepast naar aanleiding van deze interne herindeling. Ter hoogte van de Collect & Go wordt er een luifel geplaatst met opschrift.

Deze aanpassingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De publiciteit van Newstory en Bio-Planet maken geen deel uit van de aanvraag. Aan de hand van extern beeldmateriaal wordt echter opgemerkt dat de beglaasde gevel van het noordelijke pand volledig is voorzien van bestickering. Dit is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. Publiciteit op gevelopeningen mag maximaal 50% van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken. Omdat deze publiciteit geen deel uitmaakt van de aanvraag zal ze worden uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

Er wordt niets nieuw gebouwd. Beide gebouwen worden enkel herverdeeld/ingedeeld. De ruimte van de Dreamlandwinkel wordt verdeeld in een Dreamlandwinkel en een Dreambabywinkel met gemeenschappelijk magazijn. De Bioplanetwinkel wordt heringedeeld om aan de zijkant een afhaalzone voor de Collect & Go te maken.

 

Er is geen bijkomende parkeerbehoefte.

Er verdwijnen door de verbouwing 9 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 9 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er waren 173 parkeerplaatsen. In de nieuwe toestand zijn er 164 plaatsen. Er zijn geen bijkomende nuttige plaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.

 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Het supprimeren van 9 parkeerplaatsen zal worden uitgesloten van vergunning. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein, door bijvoorbeeld bijkomende plaatsen te voorzien naast parkeerplaats 89 en naast parkeerplaats 118.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Er is een bestaande poort aan de zijde van de Legerstraat. Deze poort hier overdag te voorzien als een doorgang voor fietsers en voetgangers vanuit de wijk geeft veel kansen voor het stimuleren van meer verplaatsingen te voet en met de fiets.

Dit zal worden opgenomen bij de voorwaarden.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Door het toevoegen van een Collect & Go-afhaalpunt in het noordelijke gebouw verdwijnt de inpandige fietsenstalling van 61 m². Echter is het wenselijk om een degelijke overdekte en afsluitbare fietsenstalling te voorzien voor het personeel van de verschillende winkels op het terrein. Dit is een onderdeel om woon-werk verplaatsingen met de fiets aan te moedigen en een hoog gebruik te garanderen. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om een nieuwe inpandige fietsenstalling van minstens 61 m² te voorzien.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De uitbreiding omvat nieuwe rubrieken voor het lozen van bedrijfsafvalwater (rubriek 3.4.1.a) en de opslag van producten van dierlijke oorsprong (rubriek 45.4.e.1). Er blijft één verkooppunt van dierlijke producten aanwezig (rubriek 45.4.d). Het vermogen van de koelinstallaties (rubriek 16.3.2.a) verhoogt van 39,36 kW naar 43,86 kW. De opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (rubriek 17.4) daalt van 5.000 liter naar 200 liter. Alle rubrieken blijven in de derde klasse ingedeeld.

De impact van deze wijzigingen wordt verwaarloosbaar geacht.

De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de onderdoorrij ter hoogte van de parking van Bio-Planet af te sluiten voor leveringen en personenwagens en deze enkel te gebruiken bij calamiteiten;

3.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

4.      een inpandige fietsenstalling van minstens 61 m² te voorzien voor het personeel;

5.      een doorgang te voorzien voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de poort aan de zijde van de Legerstraat;

Uitsluitingen

6.      het supprimeren van 9 autoparkeerplaatsen;

7.      de publiciteit van Newstory en Bio-Planet.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen voor onbepaalde duur.

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+ 4,50 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

- 4.800,00 liter

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

5,00 ton


Gecoördineerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

43,86 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

200,00 liter

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 stuk

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

5,00 ton

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 september 2020

Volledig en ontvankelijk

29 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 november 2020

Verslag GOA

10 november 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de onderdoorrij ter hoogte van de parking van Bio-Planet af te sluiten voor leveringen en personenwagens en deze enkel te gebruiken bij calamiteiten;

3.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

4.      een inpandige fietsenstalling van minstens 61 m² te voorzien voor het personeel;

5.      een doorgang te voorzien voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de poort aan de zijde van de Legerstraat;

Uitsluitingen

6.      het supprimeren van 9 autoparkeerplaatsen;

7.      de publiciteit van Newstory en Bio-Planet.

 

Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KP/2020/G.00070.WI.0008.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

43,86 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

200,00 liter

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 stuk

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

5,00 ton

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.