Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020108274 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV ENGINE DECK REPAIR (0467282454) met als adres Industrieweg 11 bus Haven 403 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Industrieweg 11 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 14 sectie A nrs. 305H2, 305S2, 305V2, 305Y2, 305W2 en 382X |
Inrichtingsnummer: | 20180810-0025 (Antwerp Dry Docks nv) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van het verzoek: | Scheepswerf. Verzoek bijstelling milieuvoorwaarden |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Stedenbouwkundige voorgeschiedenis
- Op 19 maart 2020 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2019139977) voor de regularisatie van gebouwen en constructies;
- Op 10 augustus 2017 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/467566.11) voor het slopen van constructies en omgevingsaanleg alsook het bouwen van gebouwen en uitvoeren van omgevingsaanleg in functie van een scheepswerf
Voorgeschiedenis milieu
Op 11 augustus 2011 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend aan Antwerp Ship Repair nv voor de hernieuwing van de milieuvergunning van een scheepswerf, voor een termijn verstrijkend op 11 augustus 2031. Op 2 juni 2014 werd deze vergunning overgenomen door Antwerp Dry Docks en later door Engine Deck Repair. Op 4 april 2019 verleende de deputatie nog een omgevingsvergunning om de scheepswerf te veranderen voor een termijn eindigend op 7 december 2022 voor de bronbemaling en 11 augustus 2031 voor de overige activiteiten. Nadien werd nog een vergunning voor een verandering verleend.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft een verzoek tot bijstelling van enkele voorwaarden rond afvalwaterzuivering.
Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte
1. | Bij te stellen voorwaarde: In de 3e bijzondere voorwaarde uit de vergunning van 2017, aangepast door de vergunning van 2019 is het volgende opgenomen: “Voor droogdokken 3 en 4 dienen tegen uiterlijk 31 december 2018 alle tijdelijke maatregelen inzake het beter scheiden van lekwater van de droogdokdeuren en procesafvalwater zoals beschreven in de nota “principe afvalwaterzuivering DD3- DD4- DD5’ te zijn uitgevoerd. Een tijdelijke voorzuivering dient te zijn gerealiseerd tegen uiterlijk 1 juni 2019”
Voorgesteld alternatief/aanvulling: Als alternatief wordt onderstaande wijziging voorgesteld: Voor droogdokken 3 en 4 dienen tegen uiterlijk 31 december 2018 alle tijdelijke maatregelen inzake het beter scheiden van lekwater van de droogdokdeuren en procesafvalwater zoals beschreven in de nota “principe afvalwaterzuivering DD3- DD4- DD5’ te zijn uitgevoerd. Een tijdelijke voorzuivering dient te zijn gerealiseerd tegen uiterlijk 31 december 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Bij te stellen voorwaarde: In de 9e bijzondere voorwaarde uit de vergunning van 2017, gewijzigd door de vergunning van 2019 is het volgende opgenomen: “De frequentie van staalname aan de zuivering van droogdokken 3 en 4 werd als volgt omschreven
Voorgesteld alternatief/aanvulling: De frequentie van staalname aan de zuivering van droogdokken 3 en 4 werd als volgt omschreven
De staalname zal enkel uitgevoerd worden bij productie van bedrijfsafvalwater. Nadien zal er 3 maal per jaar een grondige analyse plaatsvinden van de parameters. Ieder jaar wordt minimaal één staal ook geanalyseerd op aanwezigheid van TBT en PAK’s. Schema is enkel van toepassing indien het droogdok in werking is en niet wordt gerenoveerd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Bij te stellen voorwaarde: Er wordt een bijstelling gevraagd van de 3e toegekende bijzondere voorwaarde uit de beslissing van april 2019: In toepassing van de afwijkingsmogelijkheid van artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II wordt op de ‘tijdelijke’ waterzuiveringsinstallatie ter hoogte van droogdok 3 en 4 een meterteller voorzien in plaats van een venturi. Bij renovatie van droogdokken 3 en 4 of uiterlijk tegen 1 januari 2021 wordt een vaste venturi voorzien bij de waterzuivering.
Voorgesteld alternatief/aanvulling: Er wordt gevraagd om de bestaande bijzondere voorwaarden aan te vullen met de volgende bepaling: In toepassing van de afwijkingsmogelijkheid van artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II wordt op de ‘tijdelijke’ waterzuiveringsinstallatie ter hoogte van droogdok 3 en 4 een meterteller voorzien in plaats van een venturi. Bij renovatie van droogdokken 3 en 4 of uiterlijk tegen 1 januari 2022 wordt een vaste venturi voorzien bij de waterzuivering. |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 7 oktober 2020 | 5 november 2020 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Hansadok en Industriedok – Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten noorden, zuiden en westen van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het noorden en westen loopt langs deze overdruk een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag betreft een bijstelling van de in de lopende vergunningen opgelegde bijzondere voorwaarden. De inrichting is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund. Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd.
Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Engine Deck Repair (EDR) voert scheepsherstellingen uit aan zeeschepen. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden beschikt EDR over vier droogdokken (DD 3, 4, 5 en 6) en drie insteekdokken voor werkzaamheden uitsluitend boven de waterlijn.
In de milieuvergunning van 2017 werd via een bijzondere voorwaarde opgelegd dat een (voorlopige) waterzuivering diende geplaatst te worden tegen december 2018 voor droogdokken 3 en 4. In de vergunning van april 2019 werd een aangepaste formulering in de omgevingsvergunning opgenomen: ‘Voor droogdokken 3 en 4 dienen tegen uiterlijk 31 december 2018 alle tijdelijke maatregelen inzake het beter scheiden van lekwater van de droogdokdeuren en procesafvalwater zoals beschreven in de nota ‘principe afvalwaterzuivering DD3- DD4- DD5’ te zijn uitgevoerd. Een tijdelijke voorzuivering dient te zijn gerealiseerd tegen uiterlijk 1 juni 2019.’.
In de oorspronkelijke timing van de renovatie van de ganse site was de aanvang van de renovatie van droogdok 5 voorzien voor de periode april - mei 2019. Doordat droogdok 5 dan lange tijd uit dienst zou gaan, was het opzet om de tijdelijke waterzuivering van droogdok 5 te verplaatsen naar droogdok 3 en 4. Op deze manier kon voldaan worden aan de voorwaarden om tegen juni 2019 te beschikken over een tijdelijke waterzuivering ter hoogte van droogdokken 3 en 4. In 2019 werd duidelijk dat de initiële datum van aanvatting van de werkzaamheden aan droogdok 5 grote vertraging opliep. Engine Deck Repair wenst alsnog (laattijdig) te voldoen aan de bepaling om een tijdelijke waterzuivering te voorzien. Men vraagt om een bijstelling van de bijzondere voorwaarde aangaande de implementatie van een voorzuivering voor DD 3 en 4 als volgt: ‘Voor droogdokken 3 en 4 dienen tegen uiterlijk 31 december 2018 alle tijdelijke maatregelen inzake het beter scheiden van lekwater van de droogdokdeuren en procesafvalwater zoals beschreven in de nota ‘principe afvalwaterzuivering DD3- DD4- DD5’ te zijn uitgevoerd. Een tijdelijke voorzuivering dient te zijn gerealiseerd tegen uiterlijk 31 december 2020.’.
Vanaf Q1 van 2021 zal het afvalwater via de voorzuivering richting het Hansadok stromen. De tijdelijke zuivering die zal geplaatst worden zal bestaan uit een 3 fase-separator. Bij bedrijvigheid in droogdok 3 en/of 4 zal het bedrijfsafvalwater verpompt worden van de pompkamer naar de 3-fase separator die buiten de pompkamer zal voorzien worden. Gravitair zal het afvalwater dan afgevoerd worden naar het Hansadok.
In of nabij de 3 fase-separator zal een locatie voorzien worden waar stalen kunnen genomen worden van het afvalwater. Doordat er een tijdelijke waterzuivering wordt geplaatst, vraagt EDR ook verder uitstel aan om een venturi te moeten plaatsen. Dit is een vaste constructie en wordt pas voorzien bij de definitieve opstelling van de zuivering in 2022. In plaats van een venturi wordt een meterteller voorzien.
De frequentie van staalnames werd in de vorige besluiten opgelegd in een bijzondere voorwaarde. EDR vraagt nu om de timing van deze frequentie op te schuiven in functie van de plaatsing van de waterzuivering, met een eerste staalname in januari 2021.
De gevraagde bijstellingen kunnen verleend worden.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de gevraagde bijstellingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 5 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | 14 oktober 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 12 november 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 24 november 2020 |
Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
14 oktober 2020 | 12 november 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/ | Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft |