De vastleggingen en uitbetaling van deze budgetten gebeurt volgens de regels opgenomen in de dienstnota ‘bestellen en betalen’ van 17 december 2018.
Resolutie 556 van het bestuursakkoord 2019-2024 bepaalt dat de stad Antwerpen maximaal blijft inzetten op een verdere digitalisering van de eigen werking.
Op 26 juni 2019 (jaarnummer 172) besliste het managementteam een stuurgroep digitale transformatie op te richten die de projecten met IT-componenten evalueert, opvolgt en prioriteert. De leden zijn de leden van het directeursoverleg.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 710) keurde de gemeenteraad het meerjarenplan goed. In het meerjarenplan werd het IT-budget van de stad (projectdotaties aan Digipolis) gecentraliseerd bij de beleidsdoelstelling innovatie en digitalisering (2LWS06).
Op 13 maart 2020 (jaarnummer 2361) nam het college kennis van het IT-budget 2020 bestaande uit een algemene en specifieke exploitatie- en investeringsdotatie, en van het feit dat de herijkingsoefening geen nieuwe budgettaire ruimte heeft opgeleverd binnen het meerjarenplan 2020-2025. Het college besliste om een tweede herijkingsoefening door te laten gaan in september 2020. Op dit moment moesten de nieuwe projectvoorstellen worden ingediend voor 2021 zodat dan het budget kon toegewezen worden voor 2021.
Het college nam in de zitting van 5 juni 2020 (jaarnummer 4805) kennis van het auditrapport A019021 over de performantie-audit van Digipolis.
Een van de aanbevelingen die uit de audit volgden was het vergroten van het mandaat van de chief digital officer.
Het uitwerken en implementeren van de digitale transformatie en strategie voor de groep stad Antwerpen behoort tot het takenpakket van een chief digital officer. Aangezien deze functie op dat ogenblik nog niet bestond binnen de groep stad Antwerpen moest deze rol gecreëerd en toegewezen worden.
Met het oog op de uitwerking en implementatie van de groepsbrede digitale strategie dient de samenwerking tussen de strategisch coördinator, de chief digital officier en de algemeen directeur Digipolis Antwerpen optimaal te zijn. In het kader van de digitale transformatie werden specifieke verantwoordelijkheden aan deze functies toegekend. Voor de chief digital officer zijn dit de volgende:
Op 12 juni 2020 (jaarnummer 5236) keurde het college de openverklaring voor chief digital officer goed.
Het college stelde op 28 augustus 2020 (jaarnummer 7127) Youri Segers aan als chief digital officer. Hij startte in deze nieuwe functie op 1 oktober 2020.
Budget
Het budget wordt voorzien in het actieplan transversale digitale dienstverlening met code 2LWS060201 INV.
In de uitwerking van het voorstel tweede aanpassing meerjarenplan dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd op 23 november 2020 (jaarnummer 638), is het volgende budget voorzien voor investeringsprojecten (voor 2021 inclusief budget voor generieke platformen):
Jaartal | Beschikbaar investeringsbudget | Beschikbaar investeringsbudget aanmoedigingsfonds |
2020 | 1.186.138 euro | 247.862 euro |
2021 | 7.681.598 euro | 1.200.000 euro |
Totaal | 8.867.736 euro | 1.447.862 euro |
Met de centralisatie van het IT-budget worden ook de aanvragen voor de opstart van nieuwe IT-projecten gecentraliseerd. Op 30 september 2020 werden alle projectaanvragen voor 2020 en 2021 voorgesteld aan de stuurgroep digitale transformatie die samengesteld is door de bedrijfsdirecteurs. De CDO was aanwezig als observator.
Het budget van de aanvragen oversteeg ruimschoots het beschikbare budget en er waren geen richtlijnen om hierin te prioriteren. Bovendien geeft Digipolis aan dat ze een maximum budget hebben dat ze jaarlijks kunnen omzetten. De Chief Digital Officer (CDO) die op 1 oktober startte in zijn functie, stelde een gefaseerde aanpak voor om dit probleem om te lossen.
Fase 1 - goedkeuring dringend op te starten projecten (in dit besluit)
De eerste focus in 2020 ligt op projecten en investeringen die nu moeten gebeuren om de continuïteit te verzekeren. In nauwe constructieve samenwerking tussen de CDO en de verantwoordelijke bedrijfsdirecteurs werden de voorstellen gescreend en geselecteerd.
Enerzijds werd er gekeken naar de verantwoording van de dringendheid van het project. Voor elk project verantwoordt een van onderstaande redenen de opstart ervan:
Anderzijds was er een gezamenlijke, grondig oefening per project om tot duidelijke afspraken te komen rond scope, budget en timing.
Deze geselecteerde voorstellen liggen in dit besluit ter goedkeuring voor.
Project | Uitvoerende entiteit | Projectbudget | Verantwoording |
(Live)streaming raden | BZ - Bestuurszaken | 227.000,00 euro | Werking sterk verhinderd |
Aanschaf tablets T.O. | VG - Vastgoed | 72.624,00 euro | Werking sterk verhinderd |
Adresbeheer - ICT luik | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 279.002,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Digitalisering bouwdossiers (1963-2007) | SW - Stadsontwikkeling | 464.667,00 euro | Werking sterk verhinderd |
Dossier Uitleen Magazijn finetuning | SB - Stadsbeheer | 87.740,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Flow GMP-Taskservice | SB - Stadsbeheer | 14.040,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Het Sociaal Dossierplatform | SD - Sociale Dienstverlening | 600.000,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
IT investeringen Stadhuis budgetuitbreiding | BZ - Bestuurszaken | 789.053,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
IT materiaal Stadstoezicht | MV - Maatschappelijke Veiligheid | 21.000,0 euro | Werking sterk verhinderd |
Multimedia tentoonstellingen | TV - Talent en Vrije Tijd | 94.169,00 euro | Werking sterk verhinderd |
Ondernemerslaag | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 0,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Ontwikkeling en implementatie van een conceptueel hydraulisch model | SW - Stadsontwikkeling | 0,00 euro | Goedgekeurd op College (2020_CBS_03998, 8 mei 2020) |
PIO 1: Bouw van een multimodale mobiliteitsmanager (M4) | SW - Stadsontwikkeling | 102.500,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
PIO 2: Bouw van een backoffice incentives | SW - Stadsontwikkeling | 220.000,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Planon Stad integratie met Planon AG VESPA in functie van geïntegreerd beheer van gebouwen/contracten/... | VG - Vastgoed | 55.156,00 euro | Werking sterk verhinderd |
Sigmax koppeling naar boekhouding stad (deel 2) | FI - Financiën | 48.500,00 euro | Aanzienlijke inkomsten worden mislopen |
Stadhuis Publiekswerking - IT infrastructuur | BZ - Bestuurszaken | 92.521,00 euro | Goedgekeurd op College (2018_CBS_10318, 30 november 2018) |
Uitrol en finetuning Magazijntoepassing | SB - Stadsbeheer | 115.000,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Uitwisseling loongegevens ikv arbeidsongevallen | PO - Personeel en Organisatie | 9.100,00 euro | Aanzienlijke inkomsten worden mislopen |
Verdere doorontwikkeling van het nieuwe klantenmanagementsysteem: klanten-en meldingenbeheer | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 121.000,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Versiebeheer cicerone - KLAP -KOZA | TV - Talent en Vrije Tijd | 54.315,00 euro | Verzonken kosten bij stopzetting |
Vervangingsinvesteringen hardware crisisruimte Post Noord | MV - Maatschappelijke Veiligheid | 125.000,00 euro | Engagement BZA |
WCAG 2021 | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 30.000,00 euro | Deadline vanuit de EU |
Eindtotaal | 3.622.387,00 euro |
De lijst met meer uitgebreide informatie zit als bijlage bij dit besluit. In dat overzicht zijn ook mandagen opgenomen. De mandagen zijn ruwe inschattingen van interne mandagen bij Digipolis en van mandagen bij de stedelijke diensten. Deze mandagen worden niet apart gefactureerd want het gaat om medewerkers die in dienst zijn bij Digipolis en de stad Antwerpen. Ook al worden ze niet gefactureerd, ze vertegenwoordigen een belangrijk budget dat ook in beeld gebracht dient te worden. De gemiddelde prijs van een mandag bij Digipolis bedraagt 484,00 euro, de gemiddelde prijs van een mandag bij de stad wordt ingeschat op 400,00 euro.
Als er bij Digipolis niet voldoende interne medewerkers zijn om de projecten te realiseren, worden deze aangevuld met externe medewerkers. Deze kost wordt doorgerekend aan de stad Antwerpen en betaald met projectbudget. Momenteel is het nog niet duidelijk of de projecten die vandaag goedgekeurd worden, externe medewerkers nodig zullen hebben. Deze eventuele kosten worden bij de goedkeuring van de volgende projecten in januari 2021 mee transparant in beeld gebracht voor het college.
In het kader van de vraag naar grotere transparantie zal Digipolis Antwerpen vanaf januari 2021 tijd registreren zodat de inzet van de mandagen goed opgevolgd kan worden. Ook de inzet van stadspersoneel wordt opgevolgd. Op deze manier komt de totale projectkost transparant in beeld.
Voor de recurrente kosten die deze projecten mogelijk met zich meebrengen, is er in de begroting van Digipolis budget voorzien.
Fase 2 - goedkeuring hoogst noodzakelijke projecten (januari 2021)
Begin november 2020 werd er gestart met de uitwerking van de digitale strategie. De combinatie tussen de eerste inzichten uit deze strategie, de zoektocht naar en creatie van synergie, de aftoetsing van de juiste technologische oplossingsrichting en een bijkomende prioritering door de bedrijfseenheden (over en binnen projecten) moeten een eerste richting geven om meer gericht een bijkomende selectie van projecten te doen in januari 2021. Deze selectie gebeurt door de stuurgroep digitale transformatie en wordt voorgelegd aan het college.
Fase 3 - goedkeuring projecten in lijn met de strategie
In mei 2021 zal de digitale transformatiestrategie voorgelegd worden aan het college. Met de strategie zullen ook de eerste projecten die hierin passen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college. Mogelijk zal dit ook al een toewijzing van budget van 2022 met zich meebrengen.
Het college keurt de opstart van volgende dringende projecten goed:
Project | Uitvoerende entiteit | Budget |
(Live)streaming raden | BZ - Bestuurszaken | 227.000,00 euro |
Aanschaf tablets T.O. | VG - Vastgoed | 72.624,00 euro |
Adresbeheer - ICT luik | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 279.002,00 euro |
Digitalisering bouwdossiers (1963-2007) | SW - Stadsontwikkeling | 464.667,00 euro |
Dossier Uitleen Magazijn finetuning | SB - Stadsbeheer | 87.740,00 euro |
Flow GMP-Taskservice | SB - Stadsbeheer | 14.040,00 euro |
Het Sociaal Dossierplatform | SD - Sociale Dienstverlening | 600.000,00 euro |
IT investeringen Stadhuis budgetuitbreiding | BZ - Bestuurszaken | 789.053,00 euro |
IT materiaal Stadstoezicht | MV - Maatschappelijke Veiligheid | 21.000,00 euro |
Multimedia tentoonstellingen | TV - Talent en Vrije Tijd | 94.169,00 euro |
Ondernemerslaag | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 0,00 euro |
Ontwikkeling en implementatie van een conceptueel hydraulisch model | SW - Stadsontwikkeling | 0,00 euro |
PIO 1: Bouw van een multimodale mobiliteitsmanager (M4) | SW - Stadsontwikkeling | 102.500,00 euro |
PIO 2: Bouw van een backoffice incentives | SW - Stadsontwikkeling | 220.000,00 euro |
Planon Stad integratie met Planon AG VESPA in functie van geïntegreerd beheer van gebouwen/contracten/... | VG - Vastgoed | 55.156,00 euro |
Sigmax koppeling naar boekhouding stad (deel 2) | FI - Financiën | 48.500,00 euro |
Stadhuis Publiekswerking - IT infrastructuur | BZ - Bestuurszaken | 92.521,00 euro |
Uitrol en finetuning Magazijntoepassing | SB - Stadsbeheer | 115.000,00 euro |
Uitwisseling loongegevens ikv arbeidsongevallen | PO - Personeel en Organisatie | 9.100,00 euro |
Verdere doorontwikkeling van het nieuwe klantenmanagementsysteem: klanten-en meldingenbeheer | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 121.000,00 euro |
Versiebeheer cicerone - KLAP -KOZA | TV - Talent en Vrije Tijd | 54.315,00 euro |
Vervangingsinvesteringen hardware crisisruimte Post Noord | MV - Maatschappelijke Veiligheid | 125.000,00 euro |
WCAG 2021 | OS - Ondernemen en Stadsmarketing | 30.000,00 euro |
Eindtotaal | 3.622.387,00 euro |
Het college neemt kennis van de verdere planning: