Terug
Gepubliceerd op 27/11/2020

2020_CBS_09665 - Digitale transformatie - Dringend op te starten IT-projecten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09665 - Digitale transformatie - Dringend op te starten IT-projecten - Goedkeuring 2020_CBS_09665 - Digitale transformatie - Dringend op te starten IT-projecten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De vastleggingen en uitbetaling van deze budgetten gebeurt volgens de regels opgenomen in de dienstnota ‘bestellen en betalen’ van 17 december 2018.

Aanleiding en context

Resolutie 556 van het bestuursakkoord 2019-2024 bepaalt dat de stad Antwerpen maximaal blijft inzetten op een verdere digitalisering van de eigen werking.

Op 26 juni 2019  (jaarnummer 172) besliste het managementteam een stuurgroep digitale transformatie op te richten die de projecten met IT-componenten evalueert, opvolgt en prioriteert. De leden zijn de leden van het directeursoverleg. 

Op 17 december 2019 (jaarnummer 710) keurde de gemeenteraad het meerjarenplan goed. In het meerjarenplan werd het IT-budget van de stad (projectdotaties aan Digipolis) gecentraliseerd bij de beleidsdoelstelling innovatie en digitalisering (2LWS06). 

Op 20 december 2019 (jaarnummer 10727) besliste het college om de IT-portefeuille voor 2020-2025 centraal te beheren, en keurde het college de cyclische aanpak van de budgetverdeling goed. Het college nam ook kennis van de herijkingsoefening met een budgetverfijning tegen februari 2020 en de mogelijkheid om nieuwe projectvoorstellen (al dan niet voor transversale projecten) voor 2020 in te dienen bij de stuurgroep digitale transformatie.

Op 13 maart 2020 (jaarnummer 2361) nam het college kennis van het IT-budget 2020 bestaande uit een algemene en specifieke exploitatie- en investeringsdotatie, en van het feit dat de herijkingsoefening geen nieuwe budgettaire ruimte heeft opgeleverd binnen het meerjarenplan 2020-2025.  Het college besliste om een tweede herijkingsoefening door te laten gaan in september 2020. Op dit moment moesten de nieuwe projectvoorstellen worden ingediend voor 2021 zodat dan het budget kon toegewezen worden voor 2021.

Het college nam in de zitting van 5 juni 2020 (jaarnummer 4805) kennis van het auditrapport A019021 over de performantie-audit van Digipolis.

Een van de aanbevelingen die uit de audit volgden was het vergroten van het mandaat van de chief digital officer.
Het uitwerken en implementeren van de digitale transformatie en strategie voor de groep stad Antwerpen behoort tot het takenpakket van een chief digital officer. Aangezien deze functie op dat ogenblik nog niet bestond binnen de groep stad Antwerpen moest deze rol gecreëerd en toegewezen worden.

Met het oog op de uitwerking en implementatie van de groepsbrede digitale strategie dient de samenwerking tussen de strategisch coördinator, de chief digital officier en de algemeen directeur Digipolis Antwerpen optimaal te zijn. In het kader van de digitale transformatie werden specifieke verantwoordelijkheden aan deze functies toegekend. Voor de chief digital officer zijn dit de volgende:

  • ontwikkelt en bewaakt een groepsbrede digitale agenda en strategie (horizon 2020-2025) met maximale aandacht voor de aanbevelingen uit de externe audit;
  • weegt als voorzitter van de ambtelijke Stuurgroep Digitale Transformatie alle groepsbrede ontwikkelingsvragen af ten aanzien van prioriteiten in het bestuursakkoord en de digitale agenda;
  • geeft advies over de inzet van de beschikbare IT-middelen (VTE’s en euro’s);
  • zoekt transversale opportuniteiten en realiseert een significante return on investment;
  • zorgt voor maximale afstemming tussen business (bedrijfsprocessen) en IT en zet hiervoor de nodige overleg- en rapporteringstructuren op;
  • hertekent en organiseert het business-IT partner model;
  • is ambtelijke regisseur van de doelstelling Innovatie en digitalisering (kabinet economie);
  • is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en realisatie van een groepsbreed databeleid, smart city initiatieven en het aantrekken van bovenlokale fondsen die zich richten op digitalisering en innovatie;
  • heeft sterke affiniteit met de nieuwe digitale ontwikkelingen en detecteert de opportuniteiten in functie van de beleidsdoelstellingen en digitale agenda;
  • rapporteert aan het college.

Op 12 juni 2020 (jaarnummer 5236) keurde het college de openverklaring voor chief digital officer goed. 

Het college stelde op 28 augustus 2020 (jaarnummer 7127) Youri Segers aan als chief digital officer. Hij startte in deze nieuwe functie op 1 oktober 2020.

Budget

Het budget wordt voorzien in het actieplan transversale digitale dienstverlening met code 2LWS060201 INV.
In de uitwerking van het voorstel tweede aanpassing meerjarenplan dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd op 23 november 2020 (jaarnummer 638), is het volgende budget voorzien voor investeringsprojecten (voor 2021 inclusief budget voor generieke platformen): 

Jaartal
Beschikbaar investeringsbudget 
Beschikbaar investeringsbudget aanmoedigingsfonds
2020
1.186.138 euro 
247.862 euro
2021
 7.681.598 euro 
1.200.000 euro
Totaal
8.867.736 euro 
1.447.862 euro 


Argumentatie

Met de centralisatie van het IT-budget worden ook de aanvragen voor de opstart van nieuwe IT-projecten gecentraliseerd. Op 30 september 2020 werden alle projectaanvragen voor 2020 en 2021 voorgesteld aan de stuurgroep digitale transformatie die samengesteld is door de bedrijfsdirecteurs. De CDO was aanwezig als observator.

Het budget van de aanvragen oversteeg ruimschoots het beschikbare budget en er waren geen richtlijnen om hierin te prioriteren. Bovendien geeft Digipolis aan dat ze een maximum budget hebben dat ze jaarlijks kunnen omzetten. De Chief Digital Officer (CDO) die op 1 oktober startte in zijn functie, stelde een gefaseerde aanpak voor om dit probleem om te lossen. 

 Fase 1 - goedkeuring dringend op te starten projecten (in dit besluit)

De eerste focus in 2020 ligt op projecten en investeringen die nu moeten gebeuren om de continuïteit te verzekeren. In nauwe constructieve samenwerking tussen de CDO en de verantwoordelijke bedrijfsdirecteurs werden de voorstellen gescreend en geselecteerd.

Enerzijds werd er gekeken naar de verantwoording van de dringendheid van het project. Voor elk project verantwoordt een van onderstaande redenen de opstart ervan:

  • dienstverlening/werking wordt sterk verhinderd indien we dit niet doen;
  • lopende ontwikkelingen die bij stopzetten verzonken kosten veroorzaken;
  • reeds goedgekeurd op het college;
  • aanzienlijke inkomsten worden mislopen;
  • aangegaan engagement met partner;
  • regelgeving met deadline van hogere overheid.

Anderzijds was er een gezamenlijke, grondig oefening per project om tot duidelijke afspraken te komen rond scope, budget en timing. 

Deze geselecteerde voorstellen liggen in dit besluit ter goedkeuring voor. 

ProjectUitvoerende entiteit
Projectbudget 
Verantwoording
(Live)streaming radenBZ - Bestuurszaken227.000,00 euroWerking sterk verhinderd
Aanschaf tablets T.O.VG - Vastgoed72.624,00 euroWerking sterk verhinderd
Adresbeheer - ICT luikOS - Ondernemen en Stadsmarketing279.002,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Digitalisering bouwdossiers (1963-2007)SW - Stadsontwikkeling464.667,00 euroWerking sterk verhinderd
Dossier Uitleen Magazijn finetuningSB - Stadsbeheer87.740,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Flow GMP-TaskserviceSB - Stadsbeheer14.040,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Het Sociaal DossierplatformSD - Sociale Dienstverlening600.000,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
IT investeringen Stadhuis budgetuitbreidingBZ - Bestuurszaken789.053,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
IT materiaal StadstoezichtMV - Maatschappelijke Veiligheid21.000,0 euroWerking sterk verhinderd
Multimedia tentoonstellingenTV - Talent en Vrije Tijd94.169,00 euroWerking sterk verhinderd
OndernemerslaagOS - Ondernemen en Stadsmarketing0,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Ontwikkeling en implementatie van een conceptueel hydraulisch modelSW - Stadsontwikkeling0,00 euroGoedgekeurd op College (2020_CBS_03998, 8 mei 2020)
PIO 1: Bouw van een multimodale mobiliteitsmanager (M4)SW - Stadsontwikkeling102.500,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
PIO 2: Bouw van een backoffice incentivesSW - Stadsontwikkeling220.000,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Planon Stad integratie met Planon AG VESPA in functie van geïntegreerd beheer van gebouwen/contracten/...VG - Vastgoed55.156,00 euroWerking sterk verhinderd
Sigmax koppeling naar boekhouding stad (deel 2)FI - Financiën48.500,00 euroAanzienlijke inkomsten worden mislopen
Stadhuis Publiekswerking - IT infrastructuurBZ - Bestuurszaken92.521,00 euroGoedgekeurd op College (2018_CBS_10318, 30 november 2018)
Uitrol en finetuning MagazijntoepassingSB - Stadsbeheer115.000,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Uitwisseling loongegevens ikv arbeidsongevallenPO - Personeel en Organisatie9.100,00 euroAanzienlijke inkomsten worden mislopen
Verdere doorontwikkeling van het nieuwe klantenmanagementsysteem: klanten-en meldingenbeheerOS - Ondernemen en Stadsmarketing121.000,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Versiebeheer cicerone - KLAP -KOZATV - Talent en Vrije Tijd54.315,00 euroVerzonken kosten bij stopzetting
Vervangingsinvesteringen hardware crisisruimte Post NoordMV - Maatschappelijke Veiligheid125.000,00 euroEngagement BZA
WCAG 2021OS - Ondernemen en Stadsmarketing30.000,00 euroDeadline vanuit de EU
Eindtotaal
3.622.387,00 euro


De lijst met meer uitgebreide informatie zit als bijlage bij dit besluit. In dat overzicht zijn ook mandagen opgenomen. De mandagen zijn ruwe inschattingen van interne mandagen bij Digipolis en van mandagen bij de stedelijke diensten. Deze mandagen worden niet apart gefactureerd want het gaat om medewerkers die in dienst zijn bij Digipolis en de stad Antwerpen. Ook al worden ze niet gefactureerd, ze vertegenwoordigen een belangrijk budget dat ook in beeld gebracht dient te worden. De gemiddelde prijs van een mandag bij Digipolis bedraagt 484,00 euro, de gemiddelde prijs van een mandag bij de stad wordt ingeschat op 400,00 euro. 

Als er bij Digipolis niet voldoende interne medewerkers zijn om de projecten te realiseren, worden deze aangevuld met externe medewerkers. Deze kost wordt doorgerekend aan de stad Antwerpen en betaald met projectbudget. Momenteel is het nog niet duidelijk of de projecten die vandaag goedgekeurd worden, externe medewerkers nodig zullen hebben. Deze eventuele kosten worden bij de goedkeuring van de volgende projecten in januari 2021 mee transparant in beeld gebracht voor het college.

In het kader van de vraag naar grotere transparantie zal Digipolis Antwerpen vanaf januari 2021 tijd registreren zodat de inzet van de mandagen goed opgevolgd kan worden. Ook de inzet van stadspersoneel wordt opgevolgd. Op deze manier komt de totale projectkost transparant in beeld.

Voor de recurrente kosten die deze projecten mogelijk met zich meebrengen, is er in de begroting van Digipolis budget voorzien.

Fase 2 - goedkeuring hoogst noodzakelijke projecten (januari 2021)

Begin november 2020 werd er gestart met de uitwerking van de digitale strategie. De combinatie tussen de eerste inzichten uit deze strategie, de zoektocht naar en creatie van synergie, de aftoetsing van de juiste technologische oplossingsrichting en een bijkomende prioritering door de bedrijfseenheden (over en binnen projecten) moeten een eerste richting geven om meer gericht een bijkomende selectie van projecten te doen in januari 2021. Deze selectie gebeurt door de stuurgroep digitale transformatie en wordt voorgelegd aan het college.

Fase 3 - goedkeuring projecten in lijn met de strategie

In mei 2021 zal de digitale transformatiestrategie voorgelegd worden aan het college. Met de strategie zullen ook de eerste projecten die hierin passen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college. Mogelijk zal dit ook al een toewijzing van budget van 2022 met zich meebrengen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de opstart van volgende dringende projecten goed: 

ProjectUitvoerende entiteitBudget 
(Live)streaming radenBZ - Bestuurszaken227.000,00 euro
Aanschaf tablets T.O.VG - Vastgoed72.624,00 euro
Adresbeheer - ICT luikOS - Ondernemen en Stadsmarketing279.002,00 euro
Digitalisering bouwdossiers (1963-2007)SW - Stadsontwikkeling464.667,00 euro
Dossier Uitleen Magazijn finetuningSB - Stadsbeheer87.740,00 euro
Flow GMP-TaskserviceSB - Stadsbeheer14.040,00 euro
Het Sociaal DossierplatformSD - Sociale Dienstverlening600.000,00 euro
IT investeringen Stadhuis budgetuitbreidingBZ - Bestuurszaken789.053,00 euro
IT materiaal StadstoezichtMV - Maatschappelijke Veiligheid21.000,00 euro
Multimedia tentoonstellingenTV - Talent en Vrije Tijd94.169,00 euro
OndernemerslaagOS - Ondernemen en Stadsmarketing0,00 euro
Ontwikkeling en implementatie van een conceptueel hydraulisch modelSW - Stadsontwikkeling0,00 euro
PIO 1: Bouw van een multimodale mobiliteitsmanager (M4)SW - Stadsontwikkeling102.500,00 euro
PIO 2: Bouw van een backoffice incentivesSW - Stadsontwikkeling220.000,00 euro
Planon Stad integratie met Planon AG VESPA in functie van geïntegreerd beheer van gebouwen/contracten/...VG - Vastgoed55.156,00 euro
Sigmax koppeling naar boekhouding stad (deel 2)FI - Financiën48.500,00 euro
Stadhuis Publiekswerking - IT infrastructuurBZ - Bestuurszaken92.521,00 euro
Uitrol en finetuning MagazijntoepassingSB - Stadsbeheer115.000,00 euro
Uitwisseling loongegevens ikv arbeidsongevallenPO - Personeel en Organisatie9.100,00 euro
Verdere doorontwikkeling van het nieuwe klantenmanagementsysteem: klanten-en meldingenbeheerOS - Ondernemen en Stadsmarketing121.000,00 euro
Versiebeheer cicerone - KLAP -KOZATV - Talent en Vrije Tijd54.315,00 euro
Vervangingsinvesteringen hardware crisisruimte Post NoordMV - Maatschappelijke Veiligheid125.000,00 euro
WCAG 2021OS - Ondernemen en Stadsmarketing30.000,00 euro
Eindtotaal
3.622.387,00 euro

Artikel 2

Het college neemt kennis van de verdere planning:

  • Fase 2 - goedkeuring hoogst noodzakelijke projecten (januari 2021);
  • Fase 3 - goedkeuring strategische projecten (mei 2021).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20201110_bijlage_prio0 (1).pdf