Op grond van artikel 54 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie is alleen het college van burgemeester en schepenen bevoegd om tot vastleggingen over te gaan (Belgisch Staatsblad van 26 september 2001).
Om aan al deze noden te voldoen is een opslagruimte noodzakelijk van ongeveer 400m². Aan de stadsdiensten werd gevraagd of zij eventueel een locatie ter beschikking hebben voor Politiezone Antwerpen. Zij lieten Politiezone Antwerpen weten dat zij zelf met een tekort aan opslagruimte kampen.
Daarom werd AG VESPA verzocht een magazijn te zoeken. Zij vonden voor Politiezone Antwerpen een geschikte locatie op Noordersingel 17, 2018 Antwerpen. Dit magazijn beantwoordt aan alle noden van oppervlakte en nutsvoorzieningen.
De dienst Aankoop van Politiezone Antwerpen vraagt het geraamde bedrag van 25.000,00 EUR (inclusief 21% btw) voor 2020 vast te leggen, om de facturen voor het huren van een magazijn te Noordersingel 17, 2018 Antwerpen aan AG VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0267.402.076, te kunnen betalen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid artikel 33, titel V welk bepaalt dat de Nieuwe Gemeentewet van toepassing is op het beheer van de goederen en inkomsten van de lokale politie (Belgisch Staatsblad van 5 januari 1999).
De gemeenteraad keurde op 21 september 2009 de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen (Politiezone Antwerpen) en het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG VESPA) voor het beheer van het politiepatrimonium (jaarnummer 1419).
In deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesteld dat, indien AG VESPA ten behoeve van Politiezone Antwerpen huurrechten verwerft op onroerende goederen, Politiezone Antwerpen een onderhuurovereenkomst afsluit met AG VESPA aan dezelfde voorwaarden als die waaraan AG VESPA het pand zelf huurt. De huurprijs in de onderhuurovereenkomst zal identiek zijn en blijven aan de huurovereenkomst op basis waarvan AG VESPA het pand huurt.
De dienst Vastgoed van Politiezone Antwerpen is verantwoordelijk voor het bestellen, beheren en stockeren van het kantoormeubilair.
Sinds de introductie van Het Nieuwe Werken in aanloop naar het nieuwe mastergebouw, stappen geleidelijk aan alle diensten van Politiezone Antwerpen mee in deze nieuwe manier van werken. Hierbij wordt ook gewerkt met nieuwe ratio’s naar bezettingsgraad van bureaus toe. Concreet betekent dit dat het aantal kantoormeubilair wordt teruggedrongen zowel naar zitplaatsen als kastruimte toe. Dit leidt ertoe dat er kantoormeubilair vrij komt dat hergebruikt kan worden. Om dit vrijgekomen meubilair op te slaan, heeft de dienst Vastgoed nood aan opslagruimte.
Daarnaast heeft het team Geweldbeheersing nood aan een opslagruimte voor specifiek opleidingsmateriaal.
De totale uitgave wordt geraamd op 25.000,00 EUR (inclusief 21% btw) en kan verrekend worden op de gewone politiebegroting 2020. Op de budgetpositie 33000_12601_01 is voldoende krediet beschikbaar.
Voor de jaren 2021 en volgende zal jaarlijks 25.000,00 EUR (inclusief 21% btw) op de budgetpositie 33000_12601_01 worden voorzien, na goedkeuring van de politiebegroting door het college, de gemeenteraad en de hogere overheid.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vastlegging krediet 2020 voor het huren van een magazijn te Noordersingel 17, 2018 Antwerpen. AG VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0267.402.076 |
25.000,00 EUR (inclusief 21% btw) | budgetplaats: 60030 budgetpositie: 33000_12601_01 functiegebied: TDLP1SVG080101 subsidie: SUB_NR fonds: LPA begrotingsprogramma: NR budgetperiode: 2000 |
4006053014 |