Artikel 8 §2 van het algemeen reglement op de toelagen bepaalt dat het college bevoegd is om de toelage toe te kennen.
Het eredienstbestuur O.-L.-V. Altijddurende Bijstand vraagt aan de stad een investeringstoelage voor de aanpak van de betonrot in de buitenschil van haar kerkgebouw.
In haar brief van 9 september 2019 bevestigt het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid dat het subsidiedossier ontvankelijk en regelmatig is en geeft haar akkoord met de raming van de werken op 464.913,00 EUR btw exclusief (562.544,73 EUR btw inclusief).
Het subsidiabel bedrag voor deze werken wordt in deze brief door het Agentschap vastgelegd op 553.149,08 EUR btw inclusief. Dus niet alle werfkosten worden meegenomen als subsidiabel. De premie van de Vlaamse overheid, zo vervolgt de brief, bedraagt 177.560,85 EUR btw inclusief. Dit subsidiabel bedrag kan enigszins wijzigingen wanneer na de gunning de definitieve premietoezegging volgt.
Om de herbestembaarheid van dit eredienstgebouw te verhogen, is het evenwel belangrijk dat de werken op korte termijn worden uitgevoerd. Om aan het eredienstbestuur zekerheid te gegeven over de premies en investeringstoelagen wordt er nu een toelage bepaald op basis van de door de bevoegde minister ondertekende premiebelofte.
De investeringstoelage van de stad Antwerpen wordt uitbetaald op basis van effectieve facturen. Indien de werken gegund worden aan een lagere prijs, en Vlaanderen deze gunning bevestigt, zal dit zich vertalen in een lager totaal van de facturen. Indien de werken duurder uitvallen, en Vlaanderen deze meerkost als subsidiabel bevestigd, zal een verhoging van de toelage aan het college worden voorgelegd.
De werken komen in aanmerking voor een investeringssubsidie van de stad Antwerpen waarbij het subsidieschema ‘renovatie van niet-geklasseerde eredienstgebouwen’ wordt gevolgd. Hierbij draagt de stad maximaal 60% bij in de kosten.
De ondersteuning vanuit de stad Antwerpen bedraagt 60% van het subsidiabel bedrag dus 553.149,08 EUR * 60% = 331.889,45 EUR.
Bij een herbestemming, desaffectering of valorisatie van de kerk binnen een termijn van 10 jaar kan de stad haar investeringstoelage volledig of deels terugvorderen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende eredienstbesturen.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het algemeen reglement op de toelagen (gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006, jaarnummer 2730).
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten bepaalt:
De gemeenteraad besliste op 26 juni 2006 (jaarnummer 1293) de subsidieschema's vast te leggen voor investeringen aan de gebouwen bestemd voor de eredienst.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 602) het meerjarenplan 2020-2025 van het eredienstbestuur O.-L.-V. Altijddurende Bijstand Deurne goed te keuren, en kennis te nemen van het budget 2020 van het eredienstbestuur.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
De uitbetaling van de investeringstoelage zal gebeuren op basis van voorgelegde facturen en voor zover de beschikbare kredieten van het budgetjaar in kwestie dit toelaten. Per factuur wordt een toelage uitbetaald van 60% van het factuurbedrag btw inclusief, tot uitputting van de vastlegging.
Het college beslist aan het eredienstbestuur O.-L.-V. Altijddurende Bijstand Deurne een investeringstoelage toe te kennen van 331.889,45 EUR voor de aanpak van de betonrot aan haar kerkgebouw. De uitbetaling zal gebeuren op basis van voorgelegde facturen en voor zover de beschikbare kredieten van het budgetjaar in kwestie dit toelaten. Per factuur wordt een toelage uitbetaald van 60% van het factuurbedrag btw inclusief, tot uitputting van de vastlegging.
Het college beslist om bij een herbestemming, desaffectering of valorisatie van de kerk binnen een termijn van 10 jaar haar investeringstoelage volledig of deels terug te kunnen vorderen.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Eredienstbestuur O.-L.-V. Altijddurende Bijstand Merksem Merksemsesteenweg 30 OND 0211 169 097 |
331.889,45 EUR |
budgetplaats: 5403505000 |
4505109552 |