Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_CBS_02804 - Omgevingsvergunning - OMV_2019154763. Grote Stoppelbergen zn. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/03/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02804 - Omgevingsvergunning - OMV_2019154763. Grote Stoppelbergen zn. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2020_CBS_02804 - Omgevingsvergunning - OMV_2019154763. Grote Stoppelbergen zn. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019154763

Gegevens van de aanvrager:

Kris Pyl met als adres Sigarenstraat 71 te 2940 Stabroek

Ligging van het project:

Grote Stoppelbergen zn te 2040 Zandvliet (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 20sectie B nr. 498D2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een weekendverblijf

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          31/5/2013: verkavelingsvergunning (20131) voor het verkavelen van een perceel in 4 loten voor weekendhuizen;

-          08/11/2019: weigering (20192173) voor het oprichten van een weekendverblijf.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          braakliggende en beboste bouwgrond voor het oprichten van een weekendverblijf.

 

Huidige toestand

 

-          braakliggende en beboste bouwgrond voor het oprichten van een weekendverblijf.

 

Gewenste toestand

 

-          vrijstaand weekendverblijf ;

-          netto vloeroppervlakte van 95,80 m²;

-          bebouwde oppervlakte bedraagt 60 m²;

-          1 bouwlaag met schuin dak;

-          kroonlijsthoogte van 3,25 m;

-          dakhelling 60°;

-          gevels worden afgewerkt met grijze natuursteen (steenstrips), natuurkleurig hout, zwarte dakpannen en zwart buitenschrijnwerk in aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          bouwen van een weekendverblijf;

-          rooien van 8 bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

9 maart 2020

12 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

 

24 februari 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

 

24 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor verblijfrecreatie. Deze gebieden zijn bestemd voor de recreatieve en toeristische accommodatie alsmede de verblijfsaccommodatie met inbegrip van de kampeerterreinen, de gegroepeerde chalets, de kampeerverblijfparken en de weekendsverblijfparken.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Groot Stoppelbergen, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 3 december 1980. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor weekeindverblijf.

 

(Bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt in de verkaveling ZA/2013/V/0001, goedgekeurd op 31 mei 2013, meer bepaald in lot(en) 3 en 3.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkavelingsvergunning.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 27 Open ruimte: er wordt een verharde oprit voorzien zonder de aanwezigheid van een garage, carport of vergunde autostaanplaats;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de voorziene fietsstalplaatsen op het overdekte terras voldoen niet aan de inrichtingsprincipes.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het oprichten van een weekendverblijf in een verkaveling. Op 31 mei 2013 werd een verkavelingsvergunning verleend voor een perceel in 4 loten bestemd voor weekendhuizen. De aanvraag heeft betrekking op lot 3.

 

De functie van weekendhuis op het voorliggende perceel is functioneel toelaatbaar, mits in overeenstemming met de verkavelingsvoorschriften en mits er in bij vergunning uitdrukkelijk wordt opgelegd om de constructie enkel te gebruiken als weekendverblijf en er nooit een hoofdverblijfplaats van te maken. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het bouwen van een weekendverblijf. Voor het bijkomende weekendverblijf is de parkeerbehoefte bijgevolg 1.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

De verkavelingsvoorschriften laten een oprit van maximum 3 meter breed toe als toegang naar het weekendverblijf, waarop 1 auto kan staan.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

In toepassing van artikel 29 van de bouwcode dienen 3 fietsenstalplaatsen te worden voorzien (1 woongelegenheid + 2 slaapkamers = 3).

 

De verkavelingsvoorschriften laten geen afzonderlijke bijgebouw toe. De 3 fietsstalplaatsen dienen dus in het bouwvolume voorzien te worden zodat de fietsen overdekt, afgesloten en comfortabel gestald kunnen worden.

 

Artikel 29§ 2° van de bouwcode stelt echter dat indien kan aangetoond worden dat bij een eengezinswoning (i.c. weekendverblijf) fietsen op een andere, kwalitatieve manier dan in een aparte en afgesloten ruimte gestald kunnen worden, de fietsenstalling niet als aparte ruimte voorzien dient te worden. In de aanvraag kunnen fietsen overdekt gestald worden onder het overdekte terras aan de achterzijde van de woning, wat gunstig kan beoordeeld worden. De buitenruimte blijft vlot bereikbaar vanuit leefruimte.

 

Schaal – bouwdichtheid

 

Op het bebost terrein wordt een woonconstructie voorzien met twee bouwlagen, waarvan de bovenste bouwlaag met zadeldak en twee dakkappellen.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende verkavelingsvoorschriften wat inplanting en volume betreft.

 

Ruimtegebruik

 

Bij de aanvraag van de verkavelingsvergunning werd door de verkavelaar voorzien in compensatie voor een gedeelte bos (compensatiedossier COMP/13/0081/AN). Deze compensatiemaatregel is uitgevoerd.

De overige bosoppervlakte werd in de verkavelingsvergunning aangeduid als te behouden beboste groene ruimte en werd daarom niet gecompenseerd door de verkavelaar. Deze beboste groene ruimte staat aangeduid op het verkavelingsplan. 

 

Uit de aanvraag blijkt dat met de bouw van dit weekendverblijf op lot 3 geen ontbossing zal worden gerealiseerd in de te behouden beboste groene ruimte.

 

Het Agentschap voor Natuur en Bos verleent een voorwaardelijk gunstig advies.

De aanvraag beantwoordt aan de verkavelingsvoorschriften en aan de te behouden beboste groene ruimte als aangeduid in de verkaveling.

 

De in de verkaveling opgenomen 'te behouden beboste groene ruimte' dient als bos behouden te worden. Het Bosdecreet blijft er van toepassing. Kappingen kunnen er maar uitgevoerd worden mits machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is niet toegelaten er constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, de kruid-, of de boomlaag uit te voeren, wat o.m. ook betekent dat er daar geen tuin kan aangelegd worden. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij vergunning.

 

Voorliggende aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode die stelt dat er enkel opritten naar een garage, carport of vergunde autostaanplaats in de voortuin voorzien mogen worden.

De verkavelinsgvergunning laat echter een oprit toe van 3 meter breed waardoor kan worden toegestaan dat de oprit in aanmerking komt voor 1 nuttige autostaanplaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Het weekendverblijf wordt voorzien van natuursteen steenstrips op het gelijkvloers en zwarte dakpannen voor het zadeldak. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in aluminium zwart. De dakkappellen worden voorzien in hout met een natuurkleur.

 

De gewenste materialen zijn duurzaam van aard, esthetisch verantwoord en in overeenstemming met de geldende bouwvoorschriften, mits het hout van de dakkappellen en in de voor- en achtergevel een aangewende behandeling ondergaat, waardoor het voor minstens 10 jaar onbrandbaar is gemaakt. Dit wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het voorliggende project aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de constructie mag enkel gebruikt worden als weekendverblijf en nooit als hoofdverblijfplaats conform de verkavelingsvergunning;

2.      de 'te behouden beboste groene ruimte' dient als bos behouden te worden conform de verkavelingsvergunning. Het Bosdecreet blijft er van toepassing. Kappingen kunnen er maar uitgevoerd worden mits machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is niet toegelaten er constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, de kruid-, of de boomlaag uit te voeren, wat onder meer ook betekent dat er daar geen tuin kan aangelegd worden;

3.      het hout van de dakkappellen in de voor- en achtergevel dient een aangewende behandeling te

ondergaan, waardoor het voor minstens 10 jaar onbrandbaar is gemaakt;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 januari 2020

Volledig- en ontvankelijk

12 februari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 april 2020

Verslag GOA

17 maart 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de constructie mag enkel gebruikt worden als weekendverblijf en nooit als hoofdverblijfplaats conform de verkavelingsvergunning;

2.      de 'te behouden beboste groene ruimte' dient als bos behouden te worden conform de verkavelingsvergunning. Het Bosdecreet blijft er van toepassing. Kappingen kunnen er maar uitgevoerd worden mits machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is niet toegelaten er constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, de kruid-, of de boomlaag uit te voeren, wat onder meer ook betekent dat er daar geen tuin kan aangelegd worden;

3.      het hout van de dakkappellen in de voor- en achtergevel dient een aangewende behandeling te

ondergaan, waardoor het voor minstens 10 jaar onbrandbaar is gemaakt;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.