Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019127844 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Peter Kloeck met als adres Nassaustraat 21 bus 9 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Nassaustraat 21-23 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2sectie B nr. 3X |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van 3 dakterrassen en een wenteltrap |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/03/2016: vergunning (20152911) voor het verbouwen van appartementen en een winkel;
- 30/09/2016: vergunning (20161506) voor het uitbreiden van de penthouse;
- 11/02/2019: proces-verbaal (11002_2019_8545_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 30 september 2016 verleende stedenbouwkundige vergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;
- 23/08/2019: voorwaardelijke vergunning (20191902) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping.
Vergunde/vergund geachte toestand
- diensten op het gelijkvloers en wonen op de bovenliggende verdiepingen;
- gesloten bebouwing van 5 bouwlagen met teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- penthouse op de 5de verdieping van een meergezinswoning;
- beige gevelmetselwerk met blauwe hardstenen plint, aluminium buitenschrijnwerk en stalen balustrades.
Huidige toestand
- op de 5de verdieping werden werken uitgevoerd, waarbij niet werd voldaan aan de voorwaarden gehecht aan de stedenbouwkundige vergunning:
- de brandweervoorwaarden gehecht aan de stedenbouwkundige vergunning werden niet volledig uitgevoerd:
Gewenste toestand
- deze aanvraag beoogt het regulariseren van een aantal wijzigingen die werden uitgevoerd aan de penthouse;
- functie en gevelafwerking blijven ongewijzigd;
- grotere terrassen conform bestaande toestand:
Inhoud van de aanvraag
- het regulariseren van 3 dakterrassen horende bij de penthouse;
- het regulariseren van een wenteltrap vooraan als toegang tot het dakterras op het hoogstgelegen plat dak;
- het supprimeren van de groendaken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 oktober 2019 |
6 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 oktober 2019 |
21 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 1.2.2 Harmonieregel:
de inrichting van het dakterras op het hoogst gelegen plat dak overschrijdt de bouwhoogte ten opzichte van het referentiebeeld;
de constructie (trap) op het terras aan de voorzijde van het gebouw is niet kenmerkend in de straatwand.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
Een balustrade bovenop de dakrand van de teruggetrokken daklaag is niet kenmerkend en bijgevolg ruimtelijk niet aanvaardbaar.
Bovendien bevindt de spiltrap zich voor de teruggetrokken bouwlaag wat de essentie van deze teruggetrokken daklaag, zijnde niet zichtbaar te zijn vanop de straat, teniet doet. De spiltrap bevindt zich bijgevolg niet binnen het toelaatbaar volume waardoor de kenmerkende bouwhoogte wordt overschreden. De aanvraag wordt hierom ongunstig geadviseerd.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een bakstenen appartementsgebouw uit 1964 van vijf bouwlagen en vier traveeën onder plat dak. Op het gelijkvloers was metropole taxi’s ondergebracht. Het pand werd zeer recent verbouwd tot appartementsgebouw.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar. Het pand heeft geen erfgoedwaarde en er wordt geen afbreuk gedaan aan de omringende bebouwing met culturele, historische en esthetische waarde.
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag door de dienst monumentenzorg een gunstig advies uitgebracht.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wordt opgemerkt dat er, strijdig met art 678 van het burgerlijk wetboek, noch op de terrassen op 5de verdieping, noch op het dakterras op de 6de verdieping aan weerszijden van het terras een ontoegankelijke zone wordt voorzien van 190 cm.
In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Bovendien wordt er op het terras op de 5de verdieping, noch vooraan, noch achteraan, een ontoegankelijke zone voorzien zodat inkijk in het aanpalende pand wordt vermeden. Dit is naar privacy-hinder niet aanvaardbaar. In afwijking van artikel 1.2.2. van het geldende RUP is een dakterras wel mogelijk, gezien de specifieke context, maar dit dient zich naar oppervlakte te beperken ten opzichte van het aangevraagde terras. Bij een eventuele vergunning moet worden opgelegd dat de zone achter de 45°-lijn, vertrekkende van de achtergevel op de perceelgrens, ontoegankelijk wordt voorzien, zoals voorzien ook was in de vergunde toestand.
Hierbij dient opgemerkt dat ook een deel van de spiltrap naar het hoogstgelegen dakterras zich in deze zone bevindt. Dit hypothekeert een mogelijk optopping van het aanpalende pand. Ook om deze reden wordt geadviseerd de aanvraag te weigeren. De (spil)trap dient zich binnen de contouren van de teruggetrokken daklaag te bevinden.
De aanvraag voorziet tevens in het supprimeren van de groendaken. Door het ontbreken van een aanvaardbare argumentatie kan deze niet meegenomen worden in de beoordeling. Er is bijgevolg geen reden om een afwijking toe te staan. De aanvraag dient ook om deze reden te worden geweigerd.
Omwille van een procedurefout, zijnde het te laat melden van de aanplakking, werd een administratieve lus toegepast. Hierdoor kon het openbaar onderzoek opnieuw worden georganiseerd. Er dient vastgesteld dat ook de aanplakking van het tweede openbaar onderzoek te laat werd gemeld, wat bijgevolg opnieuw een procedurefout is. De aanvraag dient ook hierom te worden geweigerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, een goede ruimtelijke ordening en een procedurefout aangaande het openbaar onderzoek.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 oktober 2019 |
Start 1e openbaar onderzoek |
13 november 2019 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
12 december 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
19 december 2019 |
Start 2e openbaar onderzoek |
28 december 2019 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
26 januari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 april 2020 |
Verslag GOA |
19 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Omwille van een procedurefout; de aanplakking werd gemeldt op 13/11 en moest ten laatste op 12/11 of uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek, worden gemeld.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 november 2019 |
12 december 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
28 december 2019 |
26 januari 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.