Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_CBS_02802 - Omgevingsvergunning - OMV_2019161265. Breydelstraat 7. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/03/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02802 - Omgevingsvergunning - OMV_2019161265. Breydelstraat 7. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_02802 - Omgevingsvergunning - OMV_2019161265. Breydelstraat 7. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019161265

Gegevens van de aanvrager:

NV DE PIJL met als adres Oorlogskruisenlaan 120 te 1120 Brussels en Kathleen Stolk met als contactadres Oorlogskruisenlaan 120 te 1120 Brussels

Ligging van het project:

Breydelstraat 7 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8sectie H nr. 1258F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van zaakgebonden publiciteit op de gevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          12/04/2019: weigering (2019256) plaatsen van zaakgebonden publiciteit haaks op de gevel;

-          02/07/2010: vergunning (20102664) voor het regulariseren en verbouwen van een speelhal;

-          19/02/2010: weigering (20096143) voor het regulariseren van de verbouwing van een speelhal;

-          09/10/2009: weigering (20093820) voor het regulariseren van het verbouwen van een speelhal;

-          13/05/2005: vergunning (197#20040257) voor het verbouwen van een lunapark.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder zadeldak;

-          speelhal met bovenliggende woning (2de verdieping). Beide functies hebben een aparte toegang;

-          sanitair en technische ruimten bij speelhal op verdieping 1;

-          gevelafwerking:

  • benedenverdieping afgewerkt met een grijze siliconenpleister, de hoger gelegen verdiepingen met een witte siliconenpleister;
  • buitenschrijnwerk in licht grijs aluminium (hoogglanslak);
  • dieper gelegen inkompartij afgewerkt met cederhout.

 

Huidige toestand

 

-          de gevel werd volledig zwart geschilderd;

-          er werd extra reclame geplaatst:

  • twee led tv’s ter hoogte van de dieper gelegen inkom;
  • een zwart aluminium paneel van 130 cm hoog over de volledige breedte van het perceel met geel/gouden doosletters en logo;
  • 2 gele horizontale led-strips ter hoogte van de verdiepingen.

 

Gewenste toestand

 

-          regulariseren van de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          voorzien van zaakgebonden publiciteit op de voorgevel;

-          schilderen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan .

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 6 Harmonie:
    het volledig zwart schilderen van de voorgevel en het aanbrengen van horizontale led-strips is niet in harmonie met de kenmerken van de gevels in het straatbeeld die voornamelijk bestaat uit licht bepleisterde gevels of gevels in lichte natuursteen of gevelsteen;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    omwille van de stedelijke opwarming en de beeldkwaliteit moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden. De gevel werd echter volledig zwart geschilderd;
  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:
    de reclame in het gevelvlak bewaart geen minimale afstand van 0,60 m ten opzichte van de perceelgrens. Bovendien staat de grootte niet in verhouding met de geleding van het bestaande gebouw.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag voorziet geen functiewijziging in het pand en handelt enkel over zaak-gebonden publiciteit op de voorgevel en het schilderen van de voorgevel.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel werd voorzien van een zwarte reclamepaneel met geel/gouden accenten boven de openingen van de gelijkvloerse gevelplint. Verder werd de voorgevel volledig geschilderd in een donkere kleur voorzien van horizontale led-strips ter hoogte van de verdiepingen.

 

Deze donkere kleur en led-stripszijn niet in harmonie met de kenmerken van de gevels in het straatbeeld die voornamelijk bestaat uit licht bepleisterde gevels of gevels in lichte natuursteen of gevelsteen.

 

Bovendien dient een gevel omwille van stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde in een lichte kleurstelling te worden uitgevoerd. De lichtgrijze kleur van de laatste vergunning is aanvaardbaar in het straatbeeld.

 

Het zwarte aluminium paneel met geel/gouden letters en logo is strijdig met de bepalingen van artikel 33 uit de bouwcode, vanwege de grootte die niet in verhouding staat met de geleding van de voorgevel.

 

Bovendien wordt het reclamepaneel tot op de perceelsgrens geplaatst. Volgens artikel 33 dient hier een afstand van minimaal 0,60 m voorzien te worden.

 

Het te regulariseren reclamepaneel boven de plint kan dus niet worden aanvaard wegens de grootte en de afstand tot de perceelsgrens. De led-schermen ter hoogte van de nis zijn wel aanvaardbaar. De totaliteit van de voorziene publiciteit en de gevelwijzigingen zijn niet visueel inpasbaar in het straatbeeld en bijgevolg niet aanvaardbaar.

 

In de beschrijvende nota is er sprake van 8 raamschermen, verdeeld over 8 ramen. Het is niet duidelijk of deze schermen nog aanwezig zijn. Ze maken in ieder geval geen onderdeel uit van de aanvraag. Gelet op de bepalingen van artikel 33 §2 zaakgeboden publiciteit en de vergunde woonfunctie op verdieping 2, is het afplakken van alle raamopeningen niet toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit en werken aan de voorgevel.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 januari 2020

Volledig- en ontvankelijk

6 februari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 april 2020

Verslag GOA

18 maart 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.