De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
4 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Rechtstreekse inkijk: de bezwaarindieners geven aan dat door het voorzien van ramen in de zijkant van de insprong op de eerste en tweede verdieping en het voorzien van terrassen met grote ramen er rechtstreekse inkijk zal ontstaan op hun eigendom.
Beoordeling:
In verband met de ramen aan de straatzijde Floraliënlaan:
Het klopt dat er ramen voorzien worden in de zijkant van de insprong en deze het gevoel kunnen geven dat de privacy verstoord wordt.
Echter indien een erker aanvaardbaar is in het straatbeeld en een erker bedoeld is om zijdelings zicht te hebben in de straat is het verlies van privacy, met voorliggende aanvraag, ten opzichte van deze situatie eerder beperkt en niet onaanvaardbaar groot. Ook gelet op de ligging van de private tuin aan de straatzijde.
In verband met de terrassen aan de achterzijde Pastoor Van de Wouwerstraat en achterzijde Floraliënlaan:
De nieuwe uitpandige terrassen aan de achterzijde Pastoor Van de Wouwerstraat bevinden zich op een afstand van de perceelgrens die rekening houd met de diepte ervan (45°).
De te verwachten hinder die, door de ramen en terrassen aan de achterzijde Floraliënlaan, zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden gelet op de ligging van de panden aan de hoek van het bouwblok.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Impact op parkeersituatie: de bezwaarindieners geven aan dat door de bijkomende bewoners de parkeerdruk in de omgeving nog zal toenemen. In het nieuwe gebouw wordt slechts 1 parkeerplaats voorzien.
Beoordeling:
Het klopt dat de aanvraag niet voldoet aan de parkeernorm zoals opgenomen in de bouwcode.
Door het opleggen van autoparkeernormen in de bouwcode wenst de stad Antwerpen te vermijden dat de parkeerbehoefte van een bouwproject op de gemeenschap wordt afgewenteld, bijvoorbeeld door te parkeren op het openbare domein of door de nood aan nieuwe parkings, aangelegd door de stad, te verhogen.
Indien een bouwproject zijn autoparkeerbehoefte zelf niet kan opvangen of indien het maatschappelijk beter wordt geacht om dit niet in het bouwproject zelf te doen, zorgt een belasting voor een eerlijke compensatie.
Enerzijds levert elke bouwheer op deze manier zijn bijdrage en wordt voor elk gelijkaardig bouwproject eenzelfde inspanning gevraagd (zelf bouwen of compenseren). Anderzijds zorgt de belasting voor middelen voor de stad Antwerpen om de parkeerdruk op te vangen of deze te vermijden. De middelen kunnen zo bijvoorbeeld later ingezet worden voor de bouw of aankoop van buurtstallingen of buurtparkings/buurtparkeerplaatsen.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Vermoeden van gebruik terrassen: de bezwaarindieners melden dat de terrassen van die aard zijn dat ze typisch gebruikt worden voor ongewenste opslag van afvalbakken.
Beoordeling:
Op de plannen wordt dit als buitenruimte aangeduid. De beoordeling dient te gebeuren op basis van de aanvraag en niet op basis van vermoedelijk gebruik. Het bezwaar in verband met het specifieke gebruik van de terrassen is niet van stedenbouwkundige aard én gebaseerd op basis van vermoeden.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Verminderen daglichttoetreding: het bezwaar dat nieuwbouwvolume de directe daglichttoetreding van het hoekperceel en de links aanpalende woning wegneemt.
Beoordeling:
Het is inderdaad zo dat de tuin van het hoekperceel langs 3 zijden omsloten zal zijn. Het effect op de daglichttoetreding van de links aanpalende woning blijft beperkter. Het gaat hier om een nieuwbouwvolume dat conform de harmonie met de straat voorzien wordt tot 3 bouwlagen. Het nieuwbouwvolume blijft tegen de tuinzone van het hoekperceel beperkt tot slechts 1 bouwlaag. Het gedeelte met 3 bouwlagen werd schuin ingeplant om de daglichttoetreding van deze tuin zo min mogelijk het hinderen. De te verwachten beperking van de daglichttoetreding die zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden. De woonfunctie komt hierdoor niet onaanvaardbaar in het gedrang.
Het bezwaar is ongegrond.
5. Bijkomende aandachtspunten: de bezwaarindieners stellen zich vragen bij een mogelijke vergoeding voor het weghalen van de gemeenschappelijke muur, het niet voorzien van isolatie en gevelbekleding tegen de gemeenschappelijke muur, opvolging bij schade en afwerking aan hun eigendom of de gemeenschappelijk muur, eventuele schade door het voorzien van een infiltratievoorziening en het correct verwijderen van de aanwezige asbestplaten.
Beoordeling:
Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken. De uitvoering van de werken zal moeten gebeuren volgens de regels van de kunst waarbij de hinder naar de buren beperkt moet worden.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019163090 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA INNER CITY ESTATES met als adres Sint-Hubertusstraat 87 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Pastoor Van de Wouwerstraat 52-54 te 2600 Berchem (Antwerpen) en Florariënlaan 438 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 23sectie C nr. 286/7 A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een appartementsgebouw en bijbouwen van meergezinswoning op aangrenzend perceel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/07/1936: vergunning (238#4582) voor een voorgevel en een 2e verdieping;
- 17/07/1937: vergunning (238#4895) voor het bouwen van een afsluiting met poort;
- 04/10/2019 en 25/10/2019: beoordeling Welstandscommissie: gunstig, mits voorwaarden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- Pastoor Van de Wouwerstraat 52-54:
- Floraliënlaan 438:
Huidige toestand
- Pastoor Van de Wouwerstraat 52-54:
- Floraliënlaan 438:
Gewenste toestand
- Pastoor Van de Wouwerstraat 52-54:
- Floraliënlaan 438:
- de open ruimte tussen de 2 percelen wordt gescheiden door een haag.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een appartementsgebouw en bijbouwen van meergezinswoning op aangrenzend perceel;
- Pastoor Van de Wouwerstraat 52-54:
- Florariënlaan 438:
- met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
27 januari 2020 |
9 maart 2020 |
Ongunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 januari 2020 |
6 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
27 januari 2020 |
9 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
27 januari 2020 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
27 januari 2020 |
10 februari 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
27 januari 2020 |
13 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
27 januari 2020 |
7 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
27 januari 2020 |
10 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de voortuin moeten afgesloten worden door een levendige afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter;
de fietsenstalling op het gelijkvloers van de Pastoor Van de Wouwerstraat is onvoldoende bruikbaar, de ondergrondse fietsenstalling langs de kant van de Floraliënlaan is onvoldoende toegankelijk en voorziet slechts 6 fietsstalplaatsen;
de ontbrekende autostalplaatsen dienen financieel gecompenseerd te worden.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De terrassen van de appartementen op de eerste en tweede verdieping langs de kant van de Pastoor Van de Wouwerstraat zijn dubbel zo groot als de inpandige terrassen van de laatst vergunde toestand. Gelet op het feit dat de leefkwaliteit vergoot wordt door deze wijziging en het feit dat het aantal slaapkamers in deze appartementen niet vergroot werd, is een beperkte afwijking op artikel 28 van de bouwcode aanvaardbaar. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan deze afwijking toegelaten worden.
Functionele inpasbaarheid
Aan de zijde van de Floraliënlaan wordt een nieuwbouw meergezinswoning voorzien met drie wooneenheden. In de Pastoor Van de Wouwerstraat wordt het bestaande pand met twee wooneenheden en een gelijkvloerse handelsruimte verbouwd tot een pand met vier wooneenheden. De aangevraagde werken zijn in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume in de Floraliënlaan zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.
De beperkte uitbreidingswerken voor het pand in de Pastoor Van de Wouwerstraat en de plaatsing van de terrassen op de verdiepingen zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Voorliggende aanvraag voorziet voor het nieuwe volume in de Floraliënlaan een uitsprong over twee verdiepen die 90 cm uit de gevel komt. Uitsprongen aan de voorgevel zijn kenmerkend in de omgeving bij gebouwen met een voortuin. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij het pand in de Pastoor Van de Wouwerstraat waar een uitsprong van 80 cm aanwezig is. Een uitsprong van 90 cm is echter niet kenmerkend. In het deel van de Floraliënlaan waar de nieuwbouw voorzien zal worden is geen voortuin aanwezig en zijn er geen uitsprongen kenmerkend. Een uitsprong zorgt voor de nodige dynamiek in de voorgevel maar dient omwille van bovenstaande redenen wel beperkt te worden. In voorwaarde zal opgenomen worden dat deze 60 cm uit de voorgevel mag komen. Op deze manier komt de voorgevel ook tegemoet aan de voorwaarde van de welstandscommissie om de uitsprong meer in proportie en in aansluiting ten opzichte van het gelijkvloers te voorzien in functie van een evenwichtige geleding. De ramen aan de zijkant mogen niet mee opschuiven, maar dienen smaller voorzien te worden.
Het project is op 04/10/2019 en op 25/10/2019 voorgelegd aan de welstandscommissie. De conclusie was om de onder- en bovenbouw meer op elkaar af te stemmen en de uitsprong op de verdieping meer in proportie ten opzichte van de onderbouw te brengen.
De geveluitwerking van het gelijkvloers kan hierin bijdragen door de penant tussen voordeur en garagepoort meer te accentueren zodat dit de uitwerking van de bovenbouw ondersteunt. Ook dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
De gevel in de Floraliënlaan wordt ter hoogte van het gelijkvloers voorzien van drie kleinere ramen met een hoogte van 1 meter en een breedte van circa 0,5 meter. Hierdoor ontstaat er een gesloten gevel met weinig contact tussen de straat en de achterliggende studio. Om dit contact in functie van levendigheid te vergroten zal in voorwaarde worden opgenomen om hier 1 raam te voorzien met een hoogte van 1,27 meter op 1,84 meter dat voorzien wordt op 0,90 meter hoogte tegenover de vloerpas.
De wijziging aan de voorgevel in de Pastoor Van de Wouwerstraat beperken zich tot het aanpassen van de inkomdeur naar de winkelruimte in een vast raam, het vernieuwen van het buitenschrijnwerk waarbij de indeling licht is gewijzigd en het wit maken van de bestaande groene geveldetails.
De voorgestelde materialisatie voor beide voor- en achtergevels zijn hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers van het nieuwe gebouw in de Floraliënlaan wordt een studio voorzien met een netto-vloeroppervlakte van 49 m² (verblijfsruimten). Deze oppervlakte is ruim voldoende voor een studio. Echter voorzien de plannen een afscheiding tussen de leefruimte en de slaaphoek waardoor er de mogelijkheid is om zonder veel ingrepen deze studio om te vormen tot een één-slaapkamerappartement. Om ook in de toekomst voldoende woonkwaliteit te garanderen zal daarom in voorwaarde worden opgenomen om de afscheiding tussen leefruimte en slaaphoek niet te voorzien.
Aan de Pastoor Van de Wouwerstraat zijn nu 3 wooneenheden en dit blijven 3 wooneenheden. Hiervoor is dus geen bijkomende fietsparkeerbehoefte. Er worden op het gelijkvloers wel 2 fietsen ingetekend. Deze zijn echter onvoldoende bereikbaar zoals voorzien op de plannen. Ofwel moet dit anders voorzien worden (open ruimte met eventueel een hangsysteem voor de fietsen onder hoek) ofwel beter niets voorzien.
Aan de Floraliënlaan worden op het gelijkvloers een studio, op de 1e verdieping een appartement met 2 slaapkamers en op de 2e verdieping een appartement met 1 slaapkamer voorzien. Hiervoor is er een fietsparkeerbehoefte van 2 + 3 + 2 = 7 fietsenstallingen.
(op de 1e verdieping is het bureau zo voorzien dat het ook gebruikt kan worden als extra kamer, op de 2e verdieping maakt het bureau nog wel deel uit van de living)
In de kelder van dit gebouw wordt een fietsenberging voorzien. Deze ruimte is groot genoeg voor 7 fietsplaatsen. Alle plaatsen moeten wel voorzien worden van een mogelijkheid om het kader vast te kunnen maken. De kelder is te bereiken via een trap met fietsgoot. De trap geeft via een deur naast de garagepoort apart toegang tot het openbaar domein. De fietsgoot moet op minstens 25 cm van de muur zijn.
In de Pastoor Van de Wouwerstraat dient er niets gewijzigd te worden aan het publiek domein. In de Floraliënlaan wordt de bestaande garage weggedaan. De afgeschuinde boordsteen daar dient gewijzigd te worden. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling - dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 bijkomende parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het bestaande appartementsgebouw aan de Pastoor Van de Wouwerstraat wordt verbouwd. Op het gelijkvloers is een handelswoning met daarboven 2 appartementen. Aan de Floralienlaan wordt een bestaande garage afgebroken en een appartementsgebouw met 3 appartementen voorzien. Er zijn dus 3 bijkomende wooneenheden in het project. Alle appartementen vallen tussen de 60m² en 90m² oppervlakte. 3 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,35: 3 x 1,35 = 4,05 afgerond 4 parkeerplaatsen. De bestaande garage wordt in het gebouw aan de Floraliënlaan terug voorzien. Er verdwijnen dus geen parkeerplaatsen. De werkelijke parkeerbehoefte is 4 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er is 1 parkeerplaats aan de Floraliënlaan. Deze was er ook al in de vergunde toestand, er zijn geen bijkomende nuttige plaatsen.
|
Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 0 = 4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een infiltratie of buffervoorziening te voorzien, conform de hemelwaterverordening;
3. de afsluitingen in de voortuin te beperken tot een hoogte van maximum 1 meter;
4. in de kelder van het gebouw aan de Floraliënlaan 7 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;
5. de fietsgoot naar de kelder in het gebouw aan de Floraliënlaan voldoende ver van de muur te voorzien;
6. de uitsprong over 2 verdiepingen uit de voorgevel aan de Floraliënlaan te beperken tot een diepte van 60 centimeter, waarbij de ramen aan de zijkant niet mee opschuiven;
7. de penant tussen deur en garagepoort in de voorgevel aan de Floraliënlaan in baksteen te voorzien met een breedte van minstens 36cm;
8. de gelijkvloerse ramen aan de Floraliënlaan te voorzien als 1 raam ( hoogte van 1,27 meter op 1,84 meter breedte) op 0,90 meter hoogte ten opzichte van de vloerpas;
9. bij de gelijkvloerse studio aan de Floraliënlaan geen afscheiding tussen de leefruimte en slaaphoek te voorzien;
10. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
De gelijkvloerse fietsenstalling in het gebouw aan de Pastoor Van de Wouwerstraat.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
27 januari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
27 maart 2020 |
Verslag GOA |
10 maart 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een infiltratie of buffervoorziening te voorzien, conform de hemelwaterverordening;
3. de afsluitingen in de voortuin te beperken tot een hoogte van maximum 1 meter;
4. in de kelder van het gebouw aan de Floraliënlaan 7 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;
5. de fietsgoot naar de kelder in het gebouw aan de Floraliënlaan voldoende ver van de muur te voorzien;
6. de uitsprong over 2 verdiepingen uit de voorgevel aan de Floraliënlaan te beperken tot een diepte van 60 centimeter, waarbij de ramen aan de zijkant niet mee opschuiven;
7. de penant tussen deur en garagepoort in de voorgevel aan de Floraliënlaan in baksteen te voorzien met een breedte van minstens 36cm;
8. de gelijkvloerse ramen aan de Floraliënlaan te voorzien als 1 raam ( hoogte van 1,27 meter op 1,84 meter breedte) op 0,90 meter hoogte ten opzichte van de vloerpas;
9. bij de gelijkvloerse studio aan de Floraliënlaan geen afscheiding tussen de leefruimte en slaaphoek te voorzien;
10. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
De gelijkvloerse fietsenstalling in het gebouw aan de Pastoor Van de Wouwerstraat.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.