Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een verzoek tot bijstelling van een verkaveling ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2019104648 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en NV EKSTERLAER met als contactadres Leopold de Waelplaats 24B te 2000 Antwerpen |
Eigenaars: |
NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en NV EKSTERLAER met als contactadres Leopold de Waelplaats 24B te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31sectie B nr. 427W15 |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van het verzoek: |
wijzigen van lot 177 in functie van parkeren |
Omschrijving verzoek
Voorgeschiedenis
- 2 juli 2012: stedenbouwkundige vergunning (2012155) voor wegenis- en rioleringswerken voor verkaveling 'Eksterlaer';
- 30 augustus 2012: verkavelingsvergunning (201129) voor het verkavelen van binnengronden in 319 kavels voor eengezinswoningen en 23 kavels voor meergezinswoningen, tezamen goed voor 560 à 580 wooneenheden;
- 4 mei 2018: stedenbouwkundige vergunning (20173444) voor het bouwen van een woonzorgcentrum, assistentenwoningen en een ondergrondse parking.
Voor de oorspronkelijk vergunde verkaveling is de eerste vervaltermijn van fase 3 nog niet verstreken. Bijgevolg is de verkavelingsvergunning niet vervallen voor lot 177.
Huidige toestand
Lot 177 heeft een oppervlakte van 2.550,05 m². Aan de westkant staan enkele bomen. Het terrein ligt braak en is nagenoeg vlak.
Het ontwerp van het Woonzorgcentrum bestaat uit een L-vormige sokkel met twee volumes van 6 en 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag met private tuin. Beide volumes zijn met elkaar verbonden via de inkom met bijhorende gemeenschappelijke functies op het gelijkvloers en een transparante loopbrug op de verdiepingen. Het gebouw omvat 126 kamers, 2 assistentiewoningen en een bijhorende gemeenschapsruimte (onthaal en cafetaria) gelegen aan de Vuurwerkstraat. Het hele gebouw is voorzien van een ondergrondse verdieping voor parking, bergingen, fietsenstalling, technische lokalen en dergelijke.
Inhoud van het verzoek
Wijzigen van lot 177 (naar lot 177A):
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Fluvius System Operator |
22 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
PROXIMUS |
22 oktober 2019 |
13 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
22 oktober 2019 |
22 oktober 2019 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
22 oktober 2019 |
4 november 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
22 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 oktober 2019 |
5 november 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
22 oktober 2019 |
30 oktober 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag bevat een verkavelingswijziging voor het realiseren van extra parkeerplaatsen, om te voldoen aan de voorwaarde opgelegd in de reeds verkregen stedenbouwkundige vergunning (20173444) van 04/05/2018 voor het bouwen van een woonzorgcentrum, assistentenwoningen en een ondergrondse parking.
Enerzijds wordt de perimeter opgenomen in de huidige verkaveling gewijzigd, om de mogelijkheid te bieden voor extra ondergrondse parkeerplaatsen. Anderzijds wordt de bestemming van de ‘tuinzone’ in de zijtuinstrook gewijzigd naar ‘tuinzone met bovengrondse parking’. De maaiveldparking zal kwalitatief ingericht worden inzake groengebruik en aandacht voor waterinfiltratie. Het groengebruik dient zowel als buffer naar de buren en naar de bewoners van het woonzorgcentrum toe. De beoogde functies zijn inpasbaar in de omgeving en bijgevolg in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Op het ingediend plan van de nieuwe toestand worden drie groentinten gebruikt voor de aanduiding van de zones. De kleurtinten in de legende komen echter niet helemaal overeen met de kleuren op het plan. Bijgevolg zullen op het plan en de legende in het rood nummers toegevoegd worden om duidelijkheid te scheppen over de verschillende bestemmingen en hun zone.
In het omgevingsloket werd als functie voor lot 177A ‘Wonen – meergezinswoning (appartement/studio)’ ingegeven. Dit is beperkter dan voorzien in de oorspronkelijk vergunde verkaveling. De bestemming zoals beschreven in artikel 8.1 van de oorspronkelijke verkaveling blijft gelden.
Mobiliteitsimpact
In de stedenbouwkundige vergunning voor het woonzorgcentrum merkt het college op:
Inzake het parkeertekort merkt het college van burgemeester en schepenen op dat de toekomstige uitbater van het woonzorgcentrum, zijnde het Zorgbedrijf, aangeeft in een officieel schrijven, dat zij op korte termijn een verkavelingswijziging zullen aanvragen bij de stad om zo in de mogelijkheid te komen om op zowel maaiveld als op -1 extra parkeerplaatsen te kunnen realiseren. Ze voegden tevens enkele schetsontwerpen toe ter staving. Zo zouden ze hun aantal parkeerplaatsen kunnen optrekken naar het gewenste aantal. Het Zorgbedrijf richtte dit schrijven aan de stad nadat ze vernomen hadden dat hun voorgestelde maaiveldparking niet vergund zou kunnen worden gelet op de huidige verkavelingsvoorschriften. Het college stelt de realisatie van parking op eigen terrein voorop. Aangezien de bouwheer aangeeft deze aansluitend te realiseren van zodra ze in de mogelijkheid zijn, kan het college van burgemeester en schepenen akkoord gaan met het verlenen van dit bouwproject gelet op de intentie tot realisatie van deze bijkomende parkeerplaatsen.
Tevens gaf de aanvrager / bouwheer een gewijzigd plan voor de kelder door met een optimalisatie naar parkeren binnen de huidige footprint van het gebouw en toegelaten keldercontour van het verkavelingsplan. Dit plan wordt goed bevonden en vergund. Deze aangepaste plannen zullen als bijlage bij de vergunning gevoegd worden.
De huidige vergunde ondergrondse parking met in-/uitrit via de Vuurwerkstraat biedt plaats voor 25 wagens, waarvan 1 voor mindervaliden. Het wijzigen van de perimeter en dus het uitbreiden van de ondergrondse parking geeft 6 extra parkeerplaatsen.
Op de maaiveldparking kunnen 21 plaatsen worden aangelegd waardoor het aantal parkeerplaatsen opgetrokken wordt naar het gewenste aantal.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorschriften voor het bebouwbaar bovengrondse volume wijzigen niet. De aanvraag betreft het wijzigen van de perimeter van de ondergrondse parkeergarage om de mogelijkheid te bieden voor extra ondergrondse parkeerplaatsen. De nieuwe perimeter is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De integratie van de geplande werken zal geen invloed hebben op de kwaliteit van de tuinzone in de achtertuinstrook. Ook deze zone zal kwalitatief ingericht worden inzake groengebruik en zal slechts deels echt ingericht worden als parkeerzone. Het groengebruik dient zowel als buffer naar de buren en naar de bewoners van het Woonzorgcentrum toe zodat deze laatste zich kunnen blijven vermaken, rusten en genieten van het groen en de buitenlucht in de resterende tuinzone.
Gezien op betreffend perceel te behouden bomen gesitueerd zijn, werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke groendienst. Deze dienst heeft een voorwaardelijk gunstig advies verleend dat zich als volgt laat samenvatten:
“De bovengrondse parkeerplaatsen komen zeer dicht bij de te behouden bomen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk wortels te sparen bij de aanleg van de grindgazon en bijhorende omranding. Indien er teveel wortels gekapt worden, zullen de bomen na een aantal jaar stoppen met groeien of zelfs volledig afsterven. De groendienst adviseert voor de omranding van het grindgazon te kiezen voor een kantopsluiting met grondpennen die tussen de wortels geplaatst worden.
Daarenboven dienen de bomen tijdens de werken afgeschermd te worden met hekwerk om schade aan de stam en kruin te voorkomen en om materiaalopslag op de wortels tegen te gaan.”
De voorwaarden in het advies worden mee opgenomen in de verkavelingsvergunning.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. het bij de vergunning gevoegd met rood aangepastverkavelingsplan moet strikt worden nageleefd:
2. de stedenbouwkundige voorschriftendienen strikt toegepast te worden. Voor lot 177A blijven artikel 8.1 (aangevuld in voorwaarden oorspronkelijke vergunning), 8.2 en 8.3 onder de titel ‘2.8. Lot 177 (Vuurwerkappartementen)’ van de voorschriften in de oorspronkelijk vergunde verkaveling (201129) gelden. Artikel 8.4 en 8.5 worden vervangen. Deze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
3. de voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd;
4. de voorwaarden met betrekking tot de boomstructuren moeten strikt worden nageleefd:
Bij een te behouden boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, …).
Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.
Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of …
Het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen.
Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden. Duurzaam aanplanten wil o.a. zeggen dat voor de nieuwe boom een groeiplaats moet voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening verzoek |
23 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 oktober 2019 |
Start 1e openbaar onderzoek |
29 oktober 2019 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
27 november 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
7 november 2019 |
Start 2e openbaar onderzoek |
15 november 2019 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
14 december 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
3 april 2020 |
Verslag GOA |
16 maart 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op het verzoek wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek is niet doorgekomen in het Omgevingsloket.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over het verzoek vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het verzoek werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
29/10/2019 |
27/11/2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15/11/2019 |
14/12/2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden goed te keuren en aan de aanvrager de goedkeuring af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Voorwaarden
1. het bij de vergunning gevoegd met rood aangepast verkavelingsplan moet strikt worden nageleefd:
2. de stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Voor lot 177A blijven artikel 8.1 (aangevuld in voorwaarden oorspronkelijke vergunning), 8.2 en 8.3 onder de titel ‘2.8. Lot 177 (Vuurwerkappartementen)’ van de voorschriften in de oorspronkelijk vergunde verkaveling (201129) gelden. Artikel 8.4 en 8.5 worden vervangen. Deze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
3. de voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd;
4. de voorwaarden met betrekking tot de boomstructuren moeten strikt worden nageleefd:
Bij een te behouden boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, …).
Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.
Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of …
Het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen.
Bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
Het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden. Duurzaam aanplanten wil o.a. zeggen dat voor de nieuwe boom een groeiplaats moet voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.