Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020004820 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Nadine Kegels met als adres BLANCEFLOERLAAN 50 bus 6 te 2050 ANTWERPEN (BELGIE) |
Ligging van het project: |
Blancefloerlaan 46 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13sectie N nr. 820R4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie naar detailhandel (nachtwinkel) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 11/09/2019: proces-verbaal (20156442) voor het wijzigen van de functie;
- 12/12/1967: milieuvergunning (25#51722) voor de exploitatie van een wasserij;
- 01/12/1967: bouwvergunning (18#80676) voor een winkelcentrum.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkelcentrum van 1 bouwlaag onder plat dak met meerdere winkelunits;
- functie van de winkelunit uit de aanvraag: dienstverlening (wassalon);
- voorgevel:
- het perceel is volledig dichtgebouwd.
Huidige toestand
- winkelcentrum van 1 bouwlaag onder plat dak met meerdere winkelunits;
- functie van de winkelunit uit de aanvraag: detailhandel (nachtwinkel);
- voorgevel:
- het perceel is volledig dichtgebouwd.
Gewenste toestand
- winkelcentrum van 1 bouwlaag onder plat dak met meerdere winkelunits;
- functie van de winkelunit uit de aanvraag: detailhandel (nachtwinkel);
- voorgevel en volumetrie: idem aan de huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie diensten naar detailhandel (nachtwinkel);
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
6 februari 2020 |
6 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving |
6 februari 2020 |
Geen advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
6 februari 2020 |
17 februari 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
6 februari 2020 |
10 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze berging moet worden verlucht en minimaal 4 vierkante meter groot zijn;
De afmetingen van de lichtbak, haaks op de gevel, overschrijden de maximaal toegelaten afmetingen van 0,60 meter hoog en maximum 0,60 meter breed.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Gezien de functiewijziging van diensten naar detailhandel werd advies ingewonnen van de stedelijke dienst voor ondernemen en stadsmarketing | business en innovatie. Deze dienst adviseert gunstig aangezien het pand gelegen is in het afgebakend kernwinkelgebied Linkeroever. Op deze locatie is het behoud van commerciële ruimte aan te bevelen. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag bevat louter een functiewijziging en heeft geen betrekking op het volume en het ruimtegebruik van het bestaande vergunde gebouw. De aanvraag blijft verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De winkelunit maakt deel uit van een winkelcentrum met meerdere winkelunits. De gevels van dit winkelcentrum werden oorspronkelijk ontworpen met verglaasde blauwe gevelsteen aan de zijgevels en boven de winkelpuien. Het schrijnwerk werd voorzien in aluminium en de penanten tussen de verschillende winkelunits in geprofileerde aluminium gevelpanelen. De meest linkse en rechtse winkelunits van het winkelcentrum dragen vermoedelijk nog het originele schrijnwerk. In de overige winkelunits werd dit schrijnwerk vervangen door schrijnwerk in diverse kleuren waardoor de samenhang tussen de winkelunits onderling gedeeltelijk verloren is gegaan. Over het volledige winkelcentrum is een brede kroonlijst aangebracht boven de winkelpuien bekleed met blauwe, vlakke, aluminium gevelpanelen. Boven elke winkelunit is een uitsparing voorzien om zaakgebonden reclame aan te brengen. Tevens is een driehoekige uitspringend ornament aanwezig om ook haaks op de gevel zaakgebonden reclame aan te brengen. De vormgeving van deze kroonlijst is anders uitgewerkt dan op de plannen van de laatst vergunde toestand, maar vermoedelijk is dit wel de originele uitwerking. Deze eenvormige vormgeving van de kroonlijst over de verschillende winkelunits heen zorgt ervoor dat de gevel nog als één geheel gelezen wordt. De aanvraag voorziet een vormgeving die hier niet mee in harmonie is, wat voor een breuk zorgt in de eenheid. Daarom wordt de gevel uitgesloten uit de vergunning. De gevel van het winkelcentrum zou in zijn geheel moeten geregulariseerd worden waarbij ook de samenhang in het schrijnwerk wordt hersteld. Door de gevel uit te sluiten van vergunning wordt er ook geen voorafname gemaakt over de vormgeving van het geheel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze berging, die verlucht wordt en minimaal 4 vierkante meter groot is, moet voorzien worden zijn. Dit wordt als voorwaarde in de vergunning opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Het wassalon werd verbouw tot een nachtwinkel. Gezien de beperkte oppervlakte moeten voor deze winkel geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Laden en lossen
Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving;
3. een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement Uitbatingsvergunning zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de Stad Antwerpen op 16 december 2019 (jaarnummer 774) en latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting.
Uitsluitingen
5. alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 januari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk |
6 februari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 april 2020 |
Verslag GOA |
23 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving;
3. een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
4. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement Uitbatingsvergunning zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de Stad Antwerpen op 16 december 2019 (jaarnummer 774) en latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting.
Uitsluitingen
5. alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.