Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_09054 - Bestek GAC_2019_01067 - Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09054 - Bestek GAC_2019_01067 - Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_09054 - Bestek GAC_2019_01067 - Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben (gezamenlijk) een waarde van minimaal 30.000 euro (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. Prijs op een totaal van 80 punten.
  2. Leveringstermijn op een totaal van 10 punten.
  3. Waarborgtermijn op een totaal van 10 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000,00 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen zet actief in op innovatie en nieuwe technologieën. De voorbije jaren zijn vele handgereedschappen en kleine machines die op elektriciteit werkten, vervangen door versies op batterij.

Op vele werkplaatsen (Groenvoorziening, Begraafplaatsen, Stadsreiniging en Evenementen) dienen deze batterijen dus regelmatig opgeladen worden. Dit impliceert een verhoogd brandrisico omdat het vaak onhaalbaar is dit in een gecompartimenteerde omgeving te doen. We wensen dan ook te kunnen laden in brandveilige oplaadkasten, ook ’s nachts. Zo kunnen onze diensten ’s ochtends aan de slag met een volledig opgeladen pakket.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040108 - Reguliere werking stadsbeheer algemeen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt  bestek GAC_2019_01067 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven ;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen   budgetplaats:5370500000
budgetpositie:231
functiegebied:2WNS040108A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2000
met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van brandwerende oplaadkasten voor batterijen

budgetplaats:5370500000
budgetpositie:231
functiegebied:2WNS040108A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2100, 2200, 2300 en 2400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
met orderbons


Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)



Bijlagen

  • 01067_20200910_Bijkomende bijlagen_toelichtingen_def.pdf
  • 01067_Inventaris.xls
  • 01067_20200910_bestek_def2.pdf