Omwille van de COVID-19 crisis en de huidige strikte maatregelen, beslist het stadsbestuur om Winter in Antwerpen in sterk aangepaste vorm te laten doorgaan. Grote animaties zoals op de vorige, drukbezochte edities zijn daardoor jammer genoeg niet mogelijk dit jaar. WIA 2020 – 2021 zet wel volop in op city dressing via licht en versiering om deze donkere periode door te komen. We maken er een visueel aantrekkelijke en gezellige winterbeleving van waar gezondheid, veiligheid, verbinding, sereniteit, warmte en geborgenheid centraal staan.
Dit alles met respect voor coronamaatregelen (behalve totale lockdown). Zo creëren we een ervaring die ondanks deze alomtegenwoordige gezondheidscrisis een meerwaarde zal zijn voor de Antwerpenaren en de bezoekers van de stad Antwerpen.
Winter in Antwerpen zal plaatsvinden van zaterdag 5 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021.
1. BASIS SCENARIO: sowieso gepland
Aankleding en sfeerelementen | Locaties |
Eindejaarsverlichting | op de via Sinjoor-as en de site Winter in Antwerpen |
Uitlichting Brabo, Q. Matsijsput | Grote Markt en Handschoenmarkt |
Kerstbomen | op de via Sinjoor-as en de site Winter in Antwerpen |
Sfeermuziek | Op de sites waar de bezoekers komen |
Singing Christmas Tree en kerststal | Handschoenmarkt |
Verlichting kiosk | Groenplaats
|
2. UITBREIDING
Onderstaande initiatieven worden ingepland, maar bij een verslechterde toestand kunnen deze geannuleerd worden. We volgen daar de scenario’s van de horeca en de middenstand. Er kan in nauw overleg met de veiligheidsdiensten een keuze gemaakt worden uit onderstaande activiteiten en/of opstellingen.
Activatie/opstelling | Locaties |
Winterpracht (La Tilia) | Steenplein/Grote Markt |
Rubens in Motion (Mr. Beam) | Groenplaats |
Reuzenrad | naast Wandelbrug |
Winterfoor | Jordaenskaai |
Nieuwjaarsgeschenk stadsbestuur | Grote markt |
Communicatiestrategie
Beslissingen over de campagne-uitrol worden steeds genomen met de betrokken bedrijfseenheden en kabinetten in functie van de situatie en de op dat ogenblik geldende maatregelen om de COVID-19 crisis het hoofd te bieden.
In 2020 laat de corona-realiteit het niet toe om in te zetten op één element en te promoten als grote publiekstrekker. Dit jaar is er een verschuiving van een focus op het WIA-evenement in het historisch centrum naar een warme winterbeleving in de hele stad. Dit maakt het mogelijk om een betere spreiding van bezoekers te garanderen, shop- en horecabelevingen te promoten, een cultureel en toeristisch aanbod te integreren, en Antwerpenaars te prikkelen met een verrassend aanbod voorbij de gekende elementen.
De stad Antwerpen voert over deze winterbeleving een gelaagde communicatiecampagne met een positionerende bovenlaag die onderbouwd wordt door activerende speerpunten.
Positionerende bovenlaag
Boodschap
De winter zal ook in Antwerpen anders zijn dan anders, maar één ding is zeker: de stad leeft ook deze winter en vormt een prachtig, sfeervol decor voor een veilige winterbeleving. Plan een warm weerzien op het digitale beleefplatform. De stad zet haar inwoners mee in als ambassadeur om Antwerpen te doen stralen als nooit tevoren.
Activerende speerpunten
Boodschap
De stad leeft! Het bewijs is een breed beleefaanbod afgestemd op het coronascenario van dat moment, te vinden op het beleefplatform. Een aantal winteractiviteiten worden in de campagne uitgespeeld: eindejaarsshoppen, winterterrassen, het evenement Winter in Antwerpen, een specifiek winteraanbod in musea, en winterwandelingen.
Communicatieaanpak
Op 28 mei 2018 (jaarnummer 345) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het gebruiksreglement van de kerstmarkt goed. Hierbij gaf de gemeenteraad aan het college de bevoegdheid om een aantal modaliteiten vast te leggen.
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2743) keurde het college het concept voor de editie van Winter in Antwerpen 2020-2021 goed.
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2744) keurde het college de aanvullende modaliteiten voor de editie van Winter in Antwerpen 2020-2021 goed.
De nationale Veiligheidsraad kondigde op 12 en 17 maart 2020 strikte maatregelen af om de verspreiding van het Coronavirus (ook gekend als het COVID-19 virus) tegen te gaan. Deze maatregelen hadden, en hebben vandaag nog steeds, een enorme impact op het organiseren van evenementen. Ook in de nabije toekomst zal de situatie niet snel veranderen.
Op vrijdag 16 oktober 2020 werd een nieuwe verstrenging aangekondigd door de nationale Veiligheidsraad. Die verstrengingen gelden voorlopig tot en met 19 november 2020. Ook hier is de impact opnieuw enorm en de omstandigheden veranderen continue, er zijn weinig zekerheden.
De strenge maatregelen omtrent het organiseren van evenementen gaven dus aanleiding tot het uitwerken van een alternatieve versie voor het evenement Winter in Antwerpen.
Campagnebudget
De campagne rond de winterbeleving 2020 is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. Het totale campagnebudget (creatie, productie en media) wordt begroot op 300.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 2SBS060105A00000 en budgetplaats 5317600000).
Het college keurt de organisatie van Winter in Antwerpen 2020-2021, volgens aangepaste corona proof versie, zoals hierboven beschreven, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/EFMF/E |
|
OS/communicatie | Een communicatieplan te ontwikkelen over Winter in Antwerpen, die past binnen de ruimere koepelcampagne rond Antwerpen als winterbestemming, aangepast aan de geldende maatregelen. |
SB/BOF | Logistieke ondersteuning te voorzien voor het evenement Winter in Antwerpen. |