Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_08992 - Gebruik zittingszaal van het Provinciehuis - Gebruikersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de provincie Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08992 - Gebruik zittingszaal van het Provinciehuis - Gebruikersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de provincie Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08992 - Gebruik zittingszaal van het Provinciehuis - Gebruikersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de provincie Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Initieel was het de bedoeling om de oranjerie uit te rusten met aangepaste infrastructuur om zowel raadzittingen als horeca te kunnen organiseren. Later werd er beslist het pad voor een dubbel gebruik van de oranjerie te verlaten en de oranjerie uitsluitend als horeca te bestemmen.

Een samenwerking met de provincie Antwerpen biedt de mogelijkheid om de districtsraad en districtscommissie te organiseren in de raadzaal van het nabijgelegen nieuwe Provinciehuis gelegen aan de Koningin Elisabethlei 22 te Antwerpen. Het provinciebestuur is akkoord met  het medegebruik van hun raadzaal door het district Antwerpen en keurde het principe goed.

In samenspraak met de stad Antwerpen werd een gebruikersovereenkomst opgemaakt door de provincie Antwerpen. De raadzaal in het Provinciehuis wordt kosteloos ter beschikking gesteld voor raads- en commissiezittingen van het district Antwerpen voor een periode van negenjaar met ingang vanaf 1 november 2020. De overeenkomst kan na elke driejarige periode opgezegd worden. Exploitatiekosten (bewaking & schoonmaak) en parking tijdens de zittingen worden wel aangerekend.

Aanleiding en context

In mei 2014 werd door de bedrijfseenheid Vastgoed (toenmalig de bedrijfseenheid Stadsbeheer) een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om de feestzaal Harmonie te herbestemmen als districtshuis Antwerpen.

Op 19 januari 2015 (jaarnummer 12) adviseerde de districtsraad van Antwerpen onder voorwaarden positief op het principe van de verhuis van de dienstverlening momenteel gehuisvest in het districtshuis, Lange Gasthuisstraat, naar zaal Harmonie, Mechelsesteenweg 216 en de voormalige conciërgewoning Mozartstraat 7 in 2018 Antwerpen. In dit advies vroeg de districtsraad dat in het ontwerp een raadzaal zou worden opgenomen voorzien op een raad van 33 leden, aangevuld met één secretaris, twee personeelsleden, ruimte voor externe sprekers en minimaal 20 plaatsen voor pers en publiek.

Op 3 april 2015 (jaarnummer 2844) keurde het college het principe goed van de verhuis van de dienstverlening in het districtshuis Antwerpen naar zaal Harmonie, Mechelsesteenweg 216 en de voormalige conciërgewoning Mozartstraat 7 in 2018 Antwerpen. Het college nam tijdens diezelfde zitting van 3 april 2015 kennis van het advies geformuleerd door de districtsraad Antwerpen en keurde de projectdefinitie goed met het oog op het toekennen van de studieopdracht aan Atelier Kempe Thill. In deze projectdefinitie was het oranjeriegebouw, Harmoniestraat 25B, 2018 Antwerpen niet opgenomen binnen de opdracht van de herbestemming van zaal Harmonie tot districtshuis maar werd er gekozen voor een invulling met lichte horeca. De restauratie van de oranjerie en geschikt maken voor horecafunctie bleef niettemin deel uitmaken van de initiële opdracht.

Bij de uitwerking van de plannen diende de integratie van de raadzaal binnen het ontwerp zich, zonder aanpassing van het programma zoals opgenomen in de goedgekeurde projectdefinitie, aan als knelpunt. Op 8 juli 2015 adviseerde de toenmalige huisvestingscommissie om de raadzaal te verwezenlijken in de zijbeuk van zaal Harmonie en het te veel aan werkplekken (processen los van district) elders onder te brengen, mogelijks in Den Bell of districtshuis Berchem.

Op 16 december 2016 (jaarnummer 11041) keurde het college het voorontwerp goed voor de herbestemming van zaal Harmonie, oranjerie en conciërgewoning tot districtshuis Antwerpen. In dit voorontwerp werd opgenomen dat de oranjerie zal uitgerust worden met een aangepaste infrastructuur om overlegmomenten voor raadzittingen van het district en voor grotere groepen te kunnen organiseren. Dit alles binnen het volledig gerestaureerde kader van voornoemd bijgebouw, de oranjerie aansluitend bij zaal Harmonie. Door het autonome karakter van de oranjerie binnen het ontwerp wordt de mogelijkheid open gelaten om dit gebouwdeel, naast zijn reguliere gebruik als vergaderzaal, ter beschikking te stellen voor externe exploitatie (bijvoorbeeld horeca), zodat ook hier een ontsluiting van het monument voor een zo breed mogelijk publiek gegarandeerd wordt, alsook in sociale controle wordt voorzien.

Op 17 juni 2019 (jaarnummer 128) adviseerde de districtsraad gunstig om de piste van het dubbele gebruik van de oranjerie, Harmoniestraat 25B, 2018 Antwerpen als raadzaal en horeca te verlaten. De districtraad adviseerde in diezelfde zitting positief om de orangerie uitsluitend te bestemmen voor horeca en dat het beheer wordt opgenomen door de bedrijfseenheid Vastgoed, op voorwaarde dat de uitbating zich richt op het gebruik van het park en de speeltuin, het uitgaat van een familiaal karakter en het terras niet afgesloten wordt voor particuliere evenementen.

Op 28 juni 2019 (jaarnummer 5362) keurde het college principieel goed om de piste van het dubbel gebruik van de oranjerie te verlaten en de oranjerie uitsluitend te bestemmen voor horeca.
Een samenwerking met de provincie Antwerpen kan de mogelijkheid bieden om de districtsraad te organiseren in de raadzaal van het nabijgelegen nieuw Provinciehuis.

Op 20 september 2019 (jaarnummer 7560) keurde het college de collegiale brief aan het provinciebestuur goed waarin formeel goedkeuring wordt gevraagd voor het gebruik van hun raadzaal voor de raads- en commissiezittingen van het district Antwerpen.

Op 28 november 2019 keurde de provincie het principe goed van het gebruik van hun raadzaal voor de raads- en commissiezittingen van het district Antwerpen. 

Algemene financiële opmerkingen

De kosten per zitting die zullen aangerekend worden zijn:

  • 150,00 euro voor schoonmaak;
  • 25,00 euro voor 25 parkeerplaatsen tijdens het gebruik van de zaal;
  • 71,00 euro voor de beveiliging (afhankelijk van de duurtijd voor beveiliging kan dit vermeerderd worden).

Per zitting dient er een bedrag van 246,00 euro voorzien te worden. Geschat wordt dat de zittingszaal twee maal per maand gebruikt zal worden, waardoor de geraamde jaarlijkse kostprijs 5.904,00 euro bedraagt.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gebruikersovereenkomst, voor het gebruik van de provincieraadzaal voor raads- en commissiezittingen van het district Antwerpen, tussen de stad Antwerpen en de provincie Antwerpen goed voor een periode van negen jaar vanaf 1 november 2020.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Raming jaarlijkse bijdrage onkosten gebruik provincieraadzaal
(schoonmaak, parking en beveiliging)

Provincie Antwerpen
Koningin Elisabethlei 22/B, 2018 Antwerpen
NBE 0207 725 597
IBAN BE48 091 000 543 027
5.904,00 euro / jaar
budgetplaats: 5168000000
budgetpositie: 6103
functiegebied: 2SBS020101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080170
budgetperiode: 2000 tot 2900
volgt later onder budgethouderschap