Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_08958 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114213. Van Roiestraat 25. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08958 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114213. Van Roiestraat 25. District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_08958 - Omgevingsvergunning - OMV_2020114213. Van Roiestraat 25. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020114213

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sibel Altin met als adres Van Duyststraat 168 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van Roiestraat 25 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nr. 177C14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/04/1948: toelating (1974#7551) voor plaatsen zuiveringsstelsel;

-          13/04/1948: toelating (1974#7550) voor herstellings- en verbouwingswerken;

-          24/09/1945: toelating (1974#6634) voor herstellings- en vergrotingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          perceel (20,40 m diep) volledig ingenomen door gelijkvloers werkhuis met klein kantoortje;

-          voordeur links met inrijpoort rechts ervan;

-          op eerste verdieping een woning met 1 slaapkamer;

-          bouwdiepte eerste verdieping bedraagt circa 12 m;

-          erker op de eerste verdieping;

-          links daarvan in het erkervolume een klein balkon.

Huidige toestand

-          bouwdiepte eerste verdieping bedraagt 15,14 m;

-          overdekt terras op plat dak over volledige gevelbreedte tot op 17,14 m bouwdiepte;

-          geen erker op de eerste verdieping;

-          dakrand heeft centraal een verhoging;

-          gevelafwerking:

  • groene pvc poort en voordeur;
  • grijs aluminium schrijnwerk ramen;
  • roodbruin gevelparement.

-          gewijzigd schrijnwerk:

  • indeling en plaats in de gevel op de eerste verdieping;
  • materiaal van de poort en indeling van de voordeur.

Gewenste toestand

-          extra bouwlaag;

-          verwijdering overdekt terras achteraan eerste verdieping;

-          eerste verdieping bevat badkamer en leefruimtes;

-          tweede verdieping bevat 2 slaapkamers;

-          tweede verdieping L-vormig;

-          bouwdiepte tweede verdieping 13,29 m met erachter terras tot op 15,29 m;

-          gevelafwerking:

  • twee bouwlagen boven garage geïsoleerd en uniform afgewerkt in witgrijze bepleistering.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een derde bouwlaag;

-          isoleren en bepleisteren van de voorgevel;

-          regulariseren van uitgebreide bouwdiepte op de eerste verdieping.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

16 september 2020

2 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6: harmonie en draagkracht: een dakterras op de tweede verdieping is niet kenmerkend in de omgeving;
  • Artikel 11: Afwerken van gevel en materiaalgebruik: door de isolatie en bepleistering van de gevel verdwijnen de decoratieve kroonlijst en de bakstenen;
  • Artikel 38: Groendaken: uit de plannen blijkt niet dat het nieuwe platte dak als groendak wordt uitgevoerd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van Roiestraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 2 à 3 bouwlagen en variërend tussen plat dak of zadeldak. De linker aanpalende bestaat uit 2 bouwlagen met een zadeldak. De bouwdiepte van de linker aanpalende bedraagt zowel op de gelijkvloerse als de eerste verdiepingen circa 14,7 m. De rechter aanpalende bestaat uit 3 bouwlagen met een plat dak. De gelijkvloerse verdieping is volledig volgebouwd, de bouwdiepte op de eerste en tweede verdieping bedraagt respectievelijk circa 14,9 m en 19,9 m.

 

De aanvraag betreft het bouwen van een bijkomende derde bouwlaag (tweede verdieping). Het bijkomend volume maakt een getrapte overgang van de linker naar de rechter aanpalende, waardoor de bouwdiepte aan de linkerzijde circa 9 m bedraagt en aan de rechterzijde circa 13,29 m. Aan de rechterzijde wordt nog een dakterras voorzien tot een bouwdiepte van circa 15,27 m. 

 

De aanvraag wijkt af van artikel 6 van de bouwcode. De aanvraag is met het dakterras op de tweede verdieping niet in harmonie met de omgeving. Op een dergelijke hoogte komen geen dakterrassen voor. Tevens wordt omwille van het dakterras de rechter scheidsmuur verhoogd waardoor het volume visueel dieper komt dan de rechter aanpalende en enige hinder ontstaat. Het dakterras is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar, dit kan niet worden gerealiseerd en wordt uit de vergunning uitgesloten. Bijgevolg wordt het verhogen van de rechter scheidsmuur ook uitgesloten uit de vergunning.

 

Op de eerste verdieping wordt het overdekt terras afgebroken waardoor de bouwdiepte van de woning word terug gebracht tot circa 15,29 m. Deze bouwdiepte stemt quasi overeen met de bouwdiepte van de rechter aanpalende en is dus stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Gezien de maximum bouwdiepte op deze verdieping reeds bekomen is, is een dakterras stedenbouwkundig niet mogelijk.

 

De bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping blijft in de aanvraag behouden.

 

Mits het weglaten van de dakterrassen past het gebouw in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bouwheer wenst de voorgevel te isoleren en te bepleisteren.

Het na- isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Van Roiestraat gekenmerkt wordt door gevels in gevelbakstenen. Echter om de nieuwe bouwlaag esthetisch mooi te laten aansluiten is het toelaatbaar om de bovenste verdiepingen af te werken in 1 afwerkingsmateriaal.

 

Opgemerkt wordt dat de kleur van de gevelbepleistering niet duidelijk is gespecifieerd, deze is wit en grijs. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld moet de voorgevel bepleisterd worden in een lichte kleur, in dit geval dus wit. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 11 van de bouwcode. Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Opgemerkt wordt dat het materiaal van de dorpels niet duidelijk is gespecifieerd, deze is blauwe hardsteen of alu.

Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpels) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. Het is verplicht om nieuwe daken van constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².

Uit de plannen blijkt niet dat het nieuwe platte dak als groendak wordt uitgevoerd. Bij een eengezinswoning is een groendak niet verplicht indien de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput is voorzien. Aangezien het perceel volledig is volgebouwd, is het plaatsen van een regenwaterput niet mogelijk en moet er dus een groendak worden voorzien. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter op de bestaande voorgevel;

2.      de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

3.      de raamdorpels in natuursteen (blauwe hardsteen) te voorzien;

4.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

5.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

6.      een groendak aanleggen op het nieuwe platte dak, conform artikel 38 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het dakterras op de tweede verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_GW_P_N__1 , BA_GW_P_N__2 , BA_GW_S_N_A , BA_GW_G_N_A ;

2.      het verhogen van de rechter scheidsmuur, ter hoogte van dakterras, wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_GW_P_N__2 , BA_GW_S_N_A , BA_GW_G_N_A.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 september 2020

Volledig en ontvankelijk

16 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 november 2020

Verslag GOA

21 oktober 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter op de bestaande voorgevel;

2.      de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

3.      de raamdorpels in natuursteen (blauwe hardsteen) te voorzien;

4.      de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

5.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

6.      een groendak aanleggen op het nieuwe platte dak, conform artikel 38 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het dakterras op de tweede verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_GW_P_N__1 , BA_GW_P_N__2 , BA_GW_S_N_A , BA_GW_G_N_A ;

2.      het verhogen van de rechter scheidsmuur, ter hoogte van dakterras, wordt uit de vergunning uitgesloten. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_GW_P_N__2 , BA_GW_S_N_A , BA_GW_G_N_A.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.