Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 224/2LMS010104M01879/2021-2022-2023-2024-2025.
Dit project komt in aanmerking voor subsidiëring onder het subsidiereglement van het fietsfonds voor de aanleg van de fietsostrades.
De subsidie wordt beperkt tot maximum van 5% op de subsidieerbare werken binnen de reglementering van het Fietsfonds (reglement fietsostrades).
Artikel 56 §3, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Fietsbeleid 2015-2019 | Goedkeuring college | 13 februari 2015 | 1027 |
Fietsostrade stuurgroep | Kennisneming college | 10 maart 2016 | 2141 |
Bestek GAC/2016/4059 Raamovereenkomst | Goedkeuring college | 20 juli 2016 | 6524 |
Raamovereenkomst gunning | Goedkeuring college | 14 oktober 2016 | 8957 |
Fietsostrade Antwerpen-Lier | Goedkeuring college | 8 september 2017 | 7863 |
Samenwerkingsovereenkomst | Goedkeuring college | 1 december 2017 | 10479 |
Samenwerkingsovereenkomst | Goedkeuring college | 5 juli 2019 | 5703 |
Het fietsbeleidsplan werd op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) goedgekeurd door het college.
Gelet op het intensieve gebruik van de fietsostrade F1 (Antwerpen-Mechelen), is er vraag naar bijkomende capaciteit voor het fietsverkeer van/naar het zuidoosten van de stad, zowel intramuros als extramuros. Om hieraan tegemoet te komen en mogelijk nog meer mensen te stimuleren om hun verplaatsingen van/naar Antwerpen met de fiets te doen, plant de provincie Antwerpen de realisatie van een nieuwe fietsostrade tussen Antwerpen en Lier, de F11.
Op 10 maart 2016 (jaarnummer 2141) nam het college kennis van het verslag van de stuurgroep aangaande dit project. Deze fietsostrade volgt de spoorlijn Antwerpen-Lier, met ongelijkgrondse kruisingen van de meeste dwarsstraten. Het traject begint/eindigt ter hoogte van het Ringfietspad.
Op 8 september 2017 (jaarnummer 7863) keurde het college de projectdefinitie goed voor de realisatie van de fietsostrade Antwerpen-Lier met fietsbruggen over Ring en Singel.
De provincie Antwerpen leverde de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg en het onderhoud van de fietsostrade langs het volledige traject van de spoorlijn Antwerpen - Lier aan.
Op 1 december 2017 (jaarnummer 10479) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst voor het volledige traject goed.
Aangezien het traject op het grondgebied Deurne in uitvoering is en er nog geen akkoord werd bereikt over de geplande werken op het grondgebied Berchem, werd het traject opgesplitst om de afspraken over het beheer op grondgebied Deurne tijdig vast te leggen.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5703) keurde het college de aangepaste samenwerkingsovereenkomst goed.
Het college keurde in zitting van 14 oktober 2016 (jaarnummer 8957) de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst met betrekking tot externe ondersteuning in functie van uitvoering van projecten openbaar domein, op basis van bestek GAC/2016/4059, aan Arcadis Belgium nv, Markiesstraat 1 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer BE 0426.682.709.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling ontving voor de studieopdracht en begeleiding van de realisatie een offerte van ARCADIS.
Voor de bouw van de fietsostrade F11 van Antwerpen tot Lier is de provincie Antwerpen bouwheer. De werken verlopen gefaseerd. Enkel in de laatste fase tussen de reeds gerealiseerde aansluiting aan de F11 ter hoogte van de Vosstraat en de aansluiting aan het Ringfietspad moet langsheen de Saffierstraat nog op een verhoogde berm naast het spoor een fietspad worden aangelegd.
De provincie Antwerpen heeft reeds in 2016 ARCADIS voor de studie van het hele traject Antwerpen-Lier aangesteld. Het ontwerp voor deze laatste fase is deels uitgevoerd (projectnota en opstart concept).
De stad Antwerpen en het district Berchem wensen in het dossier aan te sluiten bij de werken voor de realisatie van een luie trap in de Saffierstraat, de aansluiting van de later te bouwen fietsbrug over de autostrade en bijkomende vergroening van de nieuwe berm. De provincie Antwerpen stelt voor dat de stad Antwerpen al deze werken in eigen beheer uitvoert onder de subsidievoorwaarden van het fietsfonds. Op die manier kan de stad Antwerpen 100% van de subsidiabele werken, het ereloon (maximaal 5% op de kosten van de subsidieerbare werken) en de kosten voor de aankoop van de gronden terugkrijgen van het fietsfonds en staat ze enkel in voor de eigen werken.
Aangezien de werken worden uitgevoerd op het grondgebied van de stad Antwerpen/district Berchem en de stad Mortsel dient een samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en stad Mortsel te worden opgemaakt. In die overeenkomst zal worden opgenomen dat stad Antwerpen bouwheer wordt en instaat voor de betaling van het ereloon en een klassieke samenwerking aangaat met stad Mortsel voor de realisatie van het fietspad op hoogte. Stad Mortsel staat daarbij zelf in voor de betaling van de voor hen 100% gesubsidieerde aandeel in de werken en aankoop van de gronden.
De stad Antwerpen neemt de studieopdracht van de provincie Antwerpen met Arcadis over. De stad Antwerpen heeft een raamovereenkomst met ARCADIS (GAC_2016_4059), GAC adviseert om een vastlegging op dat raamcontract op te maken. ARCADIS leverde een bijgestelde raming van de geplande werken en maakte op basis daarvan een aangepaste ereloonofferte.
Voor de studieopdracht voor de opmaak van het ontwerp en uitvoeringsdocumenten en de werfbegeleiding van de fietsostrade F11 langsheen de Saffierstraat dient het nodige budget te worden vastgelegd. De offerte is opgemaakt in twee loten.
Lot 1 betreft het ereloon volgens de raming van de werken zoals ze voorzien zijn in het basiscontract van de provincie met ARCADIS. Principieel zijn deze werken 100% subsidieerbaar.
Lot 2 betreft werken die nodig zijn om het hele project te kunnen realiseren. Het basiscontract met de provincie was gebaseerd op een volledig dossier van Antwerpen tot Lier dat nu in een apart deel wordt opgenomen en bevatte geen taken voor bijkomende afstemming met de buurt. Ook de doorloopprocedure binnen de stad, projectgroepen en dergelijk is niet voorzien in het basiscontract. Hiervoor wordt een bijkomend budget opgemaakt. Daarboven werden bijkomende werken gevraagd door de stad: de luie trap, bijkomende fietsenkelders en noodzakelijke vergroening moeten nog verder worden bestudeerd. Daarvoor werd een bijkomend ereloon voorzien.Artikel 137 van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten van 15 juli 2011 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem gegund worden volgens de erin gestelde voorwaarden.
Het college keurt de vastlegging van 705.424,27 EUR goed voor de studieopdracht voor de opmaak van het ontwerp en uitvoeringsdocumenten en de werfbegeleiding van de fietsostrade F11 langsheen de Saffierstraat aan Arcadis Belgium nv, Markiesstraat 1, 1000 Brussel, ondernemingsnummer BE 0426.682.709.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
aanleg fietsostrade Saffierstraat F11 | 705.424,27 EUR | budgetplaats:5153000000 mits goedkeuring van de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 door college en gemeenteraad | 4005423688 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
aanleg fietsostrade Saffierstraat F11 Provinciale subsidie (ereloon) | 416.870,87 EUR | budgetplaats:5153000000 |