Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_08930 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080552. Henri Van Heurckstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08930 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080552. Henri Van Heurckstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08930 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080552. Henri Van Heurckstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020080552

Gegevens van de aanvrager:

de heer Leo Michiels met als adres Henri Van Heurckstraat 24 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Henri Van Heurckstraat 24 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nr. 2466D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van vergunning AN1/B/20151386

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          08/03/2019: weigering (20183313) voor een regulariseren van een eengezinswoning met atelier;

-          10/10/2018: proces-verbaal (11002_2018_7703_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 25 september 2015 verleende stedenbouwkundige vergunning met referentie AN1/B/20151386;

-          25/09/2015: vergunning (20151386) voor het afbreken van woningen en bouwen van een nieuwe woning;

-          20/09/2013: weigering (20133898) voor het bouwen van nieuwbouwappartementen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          eengezinswoning met atelier op de benedenverdieping (complementaire functie);

-          pand in gesloten bebouwing met vier bouwlagen onder plat dak;

-          kroonlijsthoogte circa 13,75 m;

-          het volledige perceel werd dicht gebouwd;

-          gevelafwerking:

  • gevel in lichte natuursteen met verdiepingshoge plint in donkere steen;
  • donker aluminium buitenschrijnwerk;
  • houten poort in donkere kleur.

 

Huidige toestand

 

-          eengezinswoning met atelier op de benedenverdieping (complementaire functie);

-          uitgebreid  bouwvolume op de benedenverdieping (ter hoogte van het atelier);

-          op de derde verdieping werd een vijver voorzien welke structureel een invloed heeft op de onderliggende verdieping;

-          gewijzigde scheidingsmuren;

-          gevelafwerking:

  • gevel in lichte natuursteen (verdiepingen en plint in uiteenlopende afwerking);
  • buitenschrijnwerk (inclusief poort) in bruin aluminium;
  • afwijkende gevelindeling (benedenverdieping).

 

Gewenste toestand

 

-          conform huidige toestand (regularisatie).

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van:

  • het uitbreiden van het bouwvolume op de benedenverdieping;
  • uitbreiden van het intensief groendak op de eerste verdieping;
  • het inrichten van een vijver op het dak van de derde verdieping;
  • het wijzigen van de scheidingsmuren;
  • wijzigen van de raamindeling en materialisatie van de voorgevel;
  • aanpassen van de raamopeningen in de achtergevel;
  • plaatsing van een balustrade op de erfscheiding met het achterliggend perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 juli 2020

14 augustus 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

 

-          artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:
de onbebouwde ruimte wordt op het gelijkvloers dicht gebouwd, daar waar het aandeel onbebouwde ruimte niet mag verkleinen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    atelierruimte 0.4 beschikt niet over een rechtstreekse toevoer van zicht, licht en lucht;
  • artikel 27 Open ruimte:
    er wordt geen open ruimte voorzien;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    ter hoogte van de eerste, tweede en derde verdieping wordt de scheidingsmuur opgehoogd in de vorm van een glazen scherm. De nieuwe scheidingsmuur heeft geen dikte van minstens 18 cm zoals vereist.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de regularisatie van een aantal wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De bestemming als eengezinswoning met gelijkvloers atelier blijft ongewijzigd en is daarmee functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

In 2015 werd een vergunning verleend voor het bouwen van een woning met atelier. De gelijkvloerse verdieping van het vergunde ontwerp strekte zich uit over de volledige perceelsoppervlakte. Na ontvangst van de vergunning kocht de bouwheer een aanpalend stuk grond met een oppervlakte van 10 m² aan. Deze oppervlakte werd dichtgebouwd en inbegrepen in het vergunde volume. Niettegenstaande dit in strijd is met de voorschriften inzake open ruimte, resulteert deze ingreep niet in een onaanvaardbaar verlies van lichtinval en/of gebruikskwaliteit. Deze afwijking kan worden toegestaan.

 

Aangezien atelierruimte 0.4 niet beschikt over ramen naar de omgeving kan deze ruimte enkel gebruikt worden als berging. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden van de vergunning.

 

De plannen geven foutieve informatie met betrekking tot de bouwdiepte van de linker aanpalende. Vanaf de tweede verdieping trekt de bouwdiepte van het linker buurpand zich terug tot een diepte van 7,30 m vanaf de straatzijde. Volgens de plannen in voorliggende aanvraag bedraagt de bouwdiepte van de tweede en de derde verdieping 9,50 m. Eventuele wijzigingen van de linkse scheidsmuur kunnen dus op basis van deze informatie niet beoordeeld worden. Deze zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op de regularisatie van een aantal wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Ter hoogte van de voorgevel hebben de aanpassingen voornamelijk betrekking op de hoogte van de plint en de gevelopeningen van het gelijkvloers.

De impact op het straatbeeld is beperkt en aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

In de vorige aanvraag was er onduidelijkheid of het atelier onderdeel was van de woning of moest worden beschouwd als een aparte functie. Dit onderscheid was van belang voor de compartimentering van het gebouw. In deze aanvraag wordt het atelier beschouwd als onderdeel van de eengezinswoning. Als voorwaarde zal opgenomen worden dat het atelier in gebruik en verkoop als 1 en ondeelbaar moet worden gezien met de woning.

 

Zowel op de eerste verdieping, als op de tweede en derde verdieping worden glazen balustrades geplaatst rond de groendaken ter hoogte van de perceelsgrenzen.

Deze ophoging van de scheimuren is in strijd met de voorschriften van de bouwcode en zal worden uitgesloten uit de vergunning.

Bovendien zou het gebruik van deze groendaken als buitenruimte de privacy hinderen op de omliggende percelen door het creëren van directe zichten op deze percelen.

Dit is niet aanvaardbaar. Het gebruik als buitenruimte en het voorzien van balustrades zal worden uitgesloten uit de vergunning.

 

De aanvrager opteerde de scheidsmuren links en achteraan te voorzien van isolatie en een afwerking in plaatmateriaal tot over de perceelsgrenzen. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de uitgevoerde handelingen strijdig zijn met een contractuele verbintenis, dan blijft een eventuele vergunning onwerkzaam.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      het atelier en de woning te aanzien als één en ondeelbaar in gebruik en verkoop;

2.      atelierruimte 0.4 enkel te gebruiken als berging;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

1.      de wijzigingen aan de linkse scheimuur ter hoogte van het hoogste groendak;

2.      het ophogen van de scheimuren met glazen balustrades;

3.      het voorzien van balustrades rond de groendaken:

4.      het gebruik van de groendaken als buitenruimte.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

28 juli 2020

Start openbaar onderzoek

5 augustus 2020

Einde openbaar onderzoek

3 september 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 november 2020

Verslag GOA

22 oktober 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 augustus 2020

3 september 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      het atelier en de woning te aanzien als één en ondeelbaar in gebruik en verkoop;

2.      atelierruimte 0.4 enkel te gebruiken als berging;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

1.      de wijzigingen aan de linkse scheimuur ter hoogte van het hoogste groendak;

2.      het ophogen van de scheimuren met glazen balustrades;

3.      het voorzien van balustrades rond de groendaken:

4.      het gebruik van de groendaken als buitenruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.