Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_09053 - Bestek GAC_2019_01032 - Eénmalige aankoop, levering en plaatsing schoolstraatafsluiting, inclusief onderhoud-, herstel-, wisselstukkencontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09053 - Bestek GAC_2019_01032 - Eénmalige aankoop, levering en plaatsing schoolstraatafsluiting, inclusief onderhoud-, herstel-, wisselstukkencontract - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_09053 - Bestek GAC_2019_01032 - Eénmalige aankoop, levering en plaatsing schoolstraatafsluiting, inclusief onderhoud-, herstel-, wisselstukkencontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Inzake de selectie, dient een inschrijver een minimale jaaromzet  van 30.000 euro/jaar aan te tonen voor wat betreft de laatste drie boekjaren. Dit dient gestaafd te worden met bewijsdocumenten. 

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. Prijs  op een totaal van 35 punten.
  2. Kwaliteit op een totaal van 10 punten.
  3. Ontwerp op een totaal van 40 punten.
  4. Duurzaamheid op een totaal van 10 punten.
  5. Sociale economie op een totaal van 5 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000,00 EUR.

    In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §4, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie, welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes in acht te nemen, een termijn voor ontvangst van de offertes van ten minste 10 dagen bepalen, te rekenen vanaf de verzenddatum van de uitnodiging tot indiening van een offerte.

    Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

    In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

    Aanleiding en context

    De stad Antwerpen zet actief in op innovatie en nieuwe technologieën om haar werking te optimaliseren. De diensten Publieke Ruimte en Beheer en Operaties staan in voor het optimaal inrichten en functioneren van de publieke ruimte en werken sinds kort mee rond het project ‘schoolstraten’. Een schoolstraat kan in elke straat in een zone 30-gebied (zonder openbaar vervoer) en waarin een school gelegen is, worden voorzien. Momenteel is het aantal aangesloten scholen die deze oplossing gebruiken laag en willen we de oplossing verbeteren. Het doel is deze implementatiegraad de komende jaren te verhogen. 

    Met de schoolstraten willen we een omgeving creëren waarin schoolgaande kinderen en hun begeleiders op een veilige manier tot aan de school kunnen geraken en waarin de publieke ruimte ook kan worden benut om te ontmoeten en te verblijven. Om dit te realiseren willen we een element ontwikkelen dat geplaatst kan worden aan de in- en (indien nodig) uitgang van elke schoolstraat. Dit element moet de straat tijdelijk kunnen afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Een vlotte doorgang voor voetgangers en fietsers moet echter ten allen tijde gewaarborgd blijven. De straat wordt afgesloten bij de aanvang en het beëindigen van de schooldag. 

    Er wordt ook voorzien in een wisselstukken-, herstel- en onderhoudscontract. 

    Algemene financiële opmerkingen

    Deze overeenkomst voorziet in de éénmalige aankoop van schoolstraatafsluitingen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van  schoolstraatafsluitingen wordt ook in een onderhoudscontract en herstel- en wisselstukkencontract voorzien voor een periode van  5 jaar vanaf de betreffende aankoop. Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

    Beleidsdoelstellingen

    2 - Leefbare en mobiele stad
    2LMS01 - Mobiliteit
    2LMS0103 - Verkeersveiligheid
    2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt bestek GAC_2019_01032 voor de éénmalige aankoop, levering en plaatsing schoolstraatafsluiting, inclusief onderhoud-, herstel-, wisselstukkencontract  goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
    Eénmalige aankoop, levering en plaatsing schoolstraatafsluiting   budgetplaats: 5151000000
    budgetpositie: 225
    functiegebied: 2LMS010302A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: INTERN
    begrotingsprogramma:  2SA020200
    budgetperiode: 2100 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad 
    Bestelbon
    Onderhoud-, herstel-, wisselstukkencontract 

    budgetplaats: 5151000000
    budgetpositie: 6141
    functiegebied: 2LMS030210A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: INTERN
    begrotingsprogramma: 2SA020200
    budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500 en 2600 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
    Met orderbons



    Bijlagen

    • 2019_01032_Technische_specificatie_plaatsing.pdf
    • 01032_2019_Bijkomende bijlagen_toelichtingen_GPD.pdf
    • 2019_01032_ bestek.pdf
    • 2019_01032 schoolstraatafsluitingen inventaris.xlsx
    • 2019_01032 Tabel_Duurzaamheid_schoolstraatafsluiting.xlsx