Terug
Gepubliceerd op 02/11/2020

2020_CBS_08963 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020083972. Rostockweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08963 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020083972. Rostockweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08963 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020083972. Rostockweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020083972

Gegevens van de aanvrager:

NV SEA-TANK TERMINAL ANTWERP met als adres Polderdijkweg 24 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV SEA-TANK TERMINAL ANTWERP (0702863483) met als adres Polderdijkweg 24 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Rostockweg zn te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 15 sectie C nr. 233V

Inrichtingsnummer:

20190806-0063 (SEA-Tank Terminal Antwerp - Q322-326)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Regularisatie van een loods, plaatsen van publiciteit; Tankterminal: verandering door wijziging en uitbreiding.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-      Op 14 oktober 2016 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20161833) voor de regularisatie van het project voor het bouwen van een tankenpark en loods;

-      Op 1 april 2016 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20153106) voor het bouwen van een tankenpark en loods;

-      Op 28 mei 2015 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//2015641) voor het bouwen van een nieuwe tankterminal.

 

Inhoud van de aanvraag

De regularisatie van een gewijzigde uitvoering van een vergunde loods;

Plaatsen van publiciteit.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 17 december 2015 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor de exploitatie van een opslagbedrijf met als eindtermijn 17 december 2035. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een uitbreiding van de opslaghoeveelheden gevaarlijke producten en enkele kleinere aanpassingen ten opzichte van de vergunde situatie.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

+31,47 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

+3,85 m³/uur

6.4.3°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van meer dan 5.000.000 liter;

+1.833.000 liter

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

-250 kVA

(1x 750VA)

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

23,68 kW

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

-29,10 kW

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

+2.688,80 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton;

+1.831 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

5.000 liter

19.6.1°a)

opslagplaatsen van hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), gelegen in industriegebied, met een capaciteit van meer dan 40 m³ tot en met 400 m³ in een lokaal;

+400 m³

39.1.1°

stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren, met een individuele inhoud van 25 liter tot en met 500 liter;

-141 liter

43.1.2°a)

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, volledig gelegen is in industriegebied en gestookt met vloeibare brandstoffen, aardgas of vloeibaar gemaakt gas of volledig of gedeeltelijk gelegen in ander gebied dan industriegebied en gestookt met aardgas.

-1.828 kW

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

ExxonMobil Petroleum&Chemical

14 september 2020

 16 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig 

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

15 september 2020

14 oktober 2020

Gunstig

Nationale Maatschappij der Pijpleidingen

15 september 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Water-link (AWW)

15 september 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 



















Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven en watergebonden bedrijven en – voor het 6e Havendok en Leopolddok  – Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten noorden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Ten zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

In de vergunningen d.d. 1 april 2016 en 14 oktober 2016 werd reeds een afwijking toegestaan op de gewestelijke verordening hemelwater. In de huidige aanvraag wijzigt er niks ten aanzien hiervan en de toegestane afwijking.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Een reeds gebouwde loods, gelegen ten zuiden van het 6e Havendok, is beperkt gewijzigd uitgevoerd ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De loods is gebouwd met een oppervlakte van 3385 m² (in plaats van circa 3200 m²) en een hoogte van 13,92 meter (in plaats van 13,3 meter). Tevens zijn enkele gevelopeningen toegevoegd, verplaatst en verwijderd. Intern is het brandweerlokaal verplaatst van de zuidwesthoek naar de zuidoosthoek.

De oppervlakte van de laadkaaien ten oosten van de loods, is ook beperkt gewijzigd uitgevoerd.

 

Op de noord-, oost- en westgevel werd publiciteit geplaatst om het bedrijf kenbaar te maken. De afmetingen hiervan zijn beperkt ten opzichte van de betreffende geveloppervlakte. Het kleurgebruik is verantwoord. De publiciteit dient verwijderd te worden zodra de bedrijfsactiviteiten worden stopgezet.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Daar de aanvraag een beperkte wijziging van een reeds vergunde situatie betreft, is de ruimtelijke impact beperkt en is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Daar de oppervlakte van de loods gewijzigd is, is de loods een meter breder geworden waardoor de afstand tot de noordelijke concessiegrens nu 5 meter bedraagt (in plaats van 6 meter). Door de aanwezigheid van pijpleidingen in die omgeving, werd het advies gevraagd aan de beheerders van deze leidingen.

De voorwaarden uit de uitgebrachte adviezen gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren met het oog op de beperking van de hinder van de uitgevoerde werkzaamheden en met het oog op de veiligheid kunnen verder integraal aan dit advies worden gehecht.

 

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Ook het lokaal bestuur hecht belang aan dit advies.

Dit advies werd op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

SEA-Tank Terminal Antwerp vormt een onderdeel van de SEA-Invest groep en focust zich op de site aan de Rostockweg op het opslaan, laden en lossen van zwavelzuur en vetzuren/esters. De terminal bestaat uit twee tankenparken genummerd van TP3000 tot en met TP3100.

 

Met onderhavige aanvraag wenst men de opslagvolumes van de vergunde houders aan te passen. De houders werden vergund voor het werkvolume van de tanks wat overeenstemt met 97% van de vullingsgraad. De houders moeten echter vergund worden voor het waterinhoudsvermogen (100%) waardoor de indelingsrubrieken voor de opslag van gevaarlijke stoffen uitgebreid worden. Volgens het aanvraagdossier voldoet de inkuiping aan de voorwaarden van VLAREM II.

 

Men beoogt tevens een uitbreiding met:

- vier batterijladers voor interne vervoersmiddelen met een vermogen van 2 x 3,84 kW en 2 x 8 kW;

- opslag van diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (5.000 liter).

 

Verder wenst men de vergunning te aligneren met de werkelijke situatie (as built), het betreft voornamelijk verminderingen van capaciteit / vermogen:

- de vergunde transformator van 1.000 kVA werd niet geplaatst, maar vervangen door een transformator van 750 kVA;

- vermindering van het geplaatste aantal en de vermogens van de compressoren en airco’s (- 29,1 kW);

- bijkomende opslag van 7,4 ton NaOH in IBC's tot een totaal van 12,6 ton;

- vermindering van de waterinhoud van de twee stoomgeneratoren met 141 liter elk tot een waterinhoud van 235 liter elk;

- verandering van de stookinstallatie van 4,5 MW naar twee stookinstallaties met een nominaal thermisch ingangsvermogen van 1.336 kW elk (- 1.828 kW).

 

Het hemelwater dat op zones valt waar flenzen, pompen en flexibels aanwezig zijn, zoals de tankenparken, pompplaat en truckverlaadposten, wordt beschouwd als potentieel verontreinigd. Ten gevolge van een nieuwe berekeningswijze voor het debiet van afvalwater te wijten aan hemelwater, worden de vergunde lozingsrubrieken 3.4.2 en 3.6.3.2 uitgebreid met respectievelijk 31,47 m³/uur en 3,85 m³/uur. Een andere administratieve aanpassing betreft de opslag van hout die ten gevolge van een wijziging van de indelingslijst tegenwoordig wordt uitgedrukt in m³ in plaats van ton (400 m³ in plaats van 96,255 ton).

 

Tenslotte wordt nog in het aanvraagdossier vermeld dat de opslag van 2 ton gebluste kalk niet meer plaatsvindt en dus uit de vergunning geschrapt kan worden.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- De gevelpubliciteit dient verwijderd te worden zodra de bedrijfsactiviteiten worden stopgezet;

- De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil Petroleum & Chemical dienen strikt nageleefd te worden.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.2°

het lozen van meer dan 2 m³/uur tot maximaal 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

+31,47 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

+3,85 m³/uur

6.4.3°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van meer dan 5.000.000 liter;

+1.833.000 liter

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

-250 kVA

(1x 750 VA)

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

23,68 kW

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

-29,10 kW

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

+2.688,80 ton

17.3.6.3°

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen, op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07, met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer 100 ton;

+1.831 ton

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

5.000 liter

19.6.1°a)

opslagplaatsen van hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), gelegen in industriegebied, met een capaciteit van meer dan 40 m³ tot en met 400 m³ in een lokaal;

+400 m³

39.1.1°

stoomgeneratoren, andere dan lagedruk stoomgeneratoren, met een individuele inhoud van 25 liter tot en met 500 liter;

-141 liter

43.1.2°a)

stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, volledig gelegen is in industriegebied en gestookt met vloeibare brandstoffen, aardgas of vloeibaar gemaakt gas of volledig of gedeeltelijk gelegen in ander gebied dan industriegebied en gestookt met aardgas.

-1.828 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

11 september 2020

Start openbaar onderzoek

20 september 2020

Einde openbaar onderzoek

19 oktober 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

31 oktober 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

20 september 2020

19 oktober 2020

1

0

0

0

 

Bespreking bezwaarschriften

Tijdens het openbaar onderzoek werd een brief ontvangen van Elia Asset. Met deze brief reageert Elia Asset op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. Elia Asset geeft aan geen bezwaar te hebben tegen het project. Zij geven wel enkele veiligheidsvoorschriften mee die, teneinde de veiligheid van mensen, de continuïteit van de elektriciteitsvoorziening en de vrijwaring van alle betrokken installaties te garanderen, dienen te worden nageleefd. Het schrijven van Elia Asset wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie Antwerpen.


Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

- De gevelpubliciteit dient verwijderd te worden zodra de bedrijfsactiviteiten worden stopgezet;

- De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil Petroleum & Chemical dienen strikt nageleefd te worden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die het advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.