Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020107476 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Design & Engineering met als adres Herrmann-Debrouxlaan 40-42 te 1160 Oudergem |
Ligging van het project: | Olieweg 95 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nrs. 2910V, 2910R en 2910T |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een aantal wijzigingen die werden doorgevoerd tijdens de bouwwerf van BlueChem op de site Blue Gate Antwerp |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/04/2019: vergunning (2019268) voor het bouwen en exploitatie van een hoogspanningscabine (P-902117);
- 13/12/2018: vergunning door deputatie (20182441) voor de bouw en exploitatie van een laboratorium;
- 19/10/2018: vergunning (20181967) voor het bouwen van een incubator voor duurzame chemie;
- 17/04/2018: vergunning (20172050) voor Blue Gate Antwerp, ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein;
- 29/08/2017: vergunning (2017609) voor sloop- en afbraakwerken in het kader van het bedrijventerrein 'Blue Gate Antwerpen'.
Vergunde en huidige toestand
- vrijstaand gebouw van 5 bouwlagen onder plat dak;
- het gebouw omvat kantoren, laboratoria, vergaderzalen, technische ruimtes, opslagruimtes en ruimten voor algemeen beheer en ondersteuning.
Gewenste toestand
- regularisatie van de wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van een aantal wijzigingen:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 12 september 2020 | 5 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 12 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 11 september 2020 | 14 september 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 11 september 2020 | 20 september 2020 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 11 september 2020 | 23 september 2020 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 11 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 11 september 2020 | 23 september 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gemengd regionaal bedrijventerrein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. )
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Volgens de watertoetskaarten is het project gelegen in mogelijk en effectief overstromingsgevoelig gebied. In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan De Vlaamse Waterweg (DVW). Het advies is voorwaardelijk gunstig.
“In het hemelwaterformulier wordt op de gezamenlijke infiltratie- en buffervoorziening van de site Blue Gate Antwerp verwezen. Volgens het document “effecten op het watersysteem” dat in het kader van de vergunning van Blue Gate was opgemaakt, ligt de projectzone in bufferzone 2 (zone Arresthuis). In deze zone is infiltratie niet mogelijk gezien de hoge grondwaterstanden en wordt het hemelwater in wadi’s gebufferd en via de Leigracht afgevoerd. In de vergunning (DBA2017024613) wordt echter gesteld dat bij elke volgende aanvraag de bijkomende afvoer naar de Leigracht dient getoetst te worden aan de beschikbare capaciteit en zo nodig bijkomende infrastructurele ingrepen dienen voorzien te worden.
Ook valt in de vergunning het volgende te lezen:
Het volledige project van Blue Gate, zone arresthuis en Petroleumcluster zal niet gerealiseerd kunnen worden met de nu al voorziene maatregelen. Aangezien het volledige project slechts gefaseerd zal worden uitgevoerd, is het mogelijk om de mogelijke ingrepen verder uit te werken in een latere fase. Het is wel essentieel dat bij elke uitbreiding de impact op de afvoercapaciteit van de Leigracht dient geëvalueerd te worden. Mogelijke ingrepen die al voorgesteld zijn, maar nog niet definitief beslist zijn, zijn de aanleg van de collector Polderstad die de afvoercapaciteit van de Leigracht zelf significant uitbreidt of het voorzien van een alternatieve afvoer naar de Schelde, zoals door een heropstarten van het bestaande pompstation aan ATAB.”
Voor dit eerste project op Blue Gate kan verondersteld worden dat er geen probleem zal ontstaan voor de afvoer van hemelwater via de Leigracht. Het is wel een aandachtspunt voor elk volgend project. Bijgevolg zal in het integraal landschapsplan voor de site (zie verder) ook het aspect afvoer van hemelwater en waterbuffering moeten worden meegenomen. Een nota die de afvoercapaciteit van de Leigracht evalueert voor het volledige plangebied Blue Gate ontbreekt, maar overstijgt ook de reikwijdte van deze aanvraag.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van volgend artikel van de verordening toegankelijkheid:
- Artikel 25. De vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast de deur van labo L2 (linksboven op grondplan gelijkvloers), labo’s L2 (linksboven en rechtsonder op plan 1+), labo L2 en vergaderlokaal V2 (linksboven en rechtsonder op plan 2+), K1 (rechts op plan 3+). De vrije breedte moet minstens 50 cm bedragen. Het universeel toegankelijk maken van deze ruimtes wordt opgelegd als voorwaarde in de vergunning.
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikel:
- Artikel 24. Het atrium en de centrale vergaderlokalen op de tweede verdieping ontvangen onvoldoende rechtstreeks licht en lucht om te functioneren als verblijfsruimte. Omdat het gaat om gebruik met een korte tijdsduur kan een afwijking op de bouwcode worden toegestaan, op voorwaarde dat deze ruimten niet worden ingericht als permanente werkplek of in functie van andere verblijfsfuncties.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag behelst het regulariseren van een aantal aanpassingen aan een vergund gebouw. De functionele inpasbaarheid blijft gewaarborgd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het betreft de regularisatie van een vergund volume. Het project is qua volume en inplanting inpasbaar in de context van het bedrijventerrein Blue Gate en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Voor het terrein van Blue Gate werd een beeldkwaliteitsplan opgemaakt dat zowel de grote infrastructuren weergeeft, als randvoorwaarden vastlegt voor de vormgeving van de bedrijfsgebouwen. Voorliggende gevelwijzigingen zijn in overeenstemming met dit beeldkwaliteitsplan.
Aan de bedrijfsgebonden reclame op de zuidoost en zuidwest gevel werd een ondertitel toegevoegd. Deze beantwoordt aan de voorschriften van de bouwcode en is inpasbaar in het gevelbeeld. De oppervlakte van de reclame is beperkt en staat in verhouding tot de oppervlakte van de gevels.
Het 0-peil staat op de vergunde plannen aangeduid als 4m82 TAW. Tijdens de uitvoering bleek de werkelijke terreinhoogte op 5m12 te liggen. De buitenafmetingen van het gebouw bleven ongewijzigd. Het verschil in 0-peil (30 cm) is verwaarloosbaar ten opzichte van de totale hoogte van het gebouw (21,40 m).
De gevel van de fietsenstalling werd uitgevoerd in stalen staven, terwijl dit in de omgevingsaanvraag voorzien was in houten latten. Door de kleinere diameter van de staven t.o.v. de houten latten is er meer doorzicht en licht binnenin de fietsenberging en oogt het gebouw luchtiger. Deze materialisatie is ook beter bestand tegen vandalisme en verwering. Het volume van de fietsenberging bleef verder ongewijzigd.
De wijziging past binnen het beeldkwaliteitsplan en de vormgeving van de overige gebouwen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Infrax plaatste een hoogspanningscabine op het perceel. Er werd in de noordoostelijke hoek van het perceel een zone van ongeveer 2,80m bij 5m voorzien voor deze cabine, hiervoor werd een wijziging van de perceelgrenzen doorgevoerd.
Omwille van een conflict met ondergrondse nutsleidingen van Fluvius werd een boom (zomereik) verplaatst van de noordwestelijke hoek van het gebouw naar de oostelijke zijde van het perceel. Dit heeft geen impact op de groenvoorziening en de algemene inrichting van het terrein.
Na de oorspronkelijke omgevingsaanvraag en vergunning werden afwijkingen toegestaan inzake de brandnorm. Het gebouw werd conform deze afwijkingen gebouwd.
Voor de aanvraag om afwijking betreffende punt 2.1 en 4.4.2 van bijlage 3/1 bij het koninklijk besluit van 7 juli 1994 gaf de Commissie voor Afwijking een gunstig advies, op voorwaarde dat voldaan werd aan de volgende voorschriften:
- Het gehele gebouw is uitgerust met een algemene automatische branddetectie- en alarminstallatie die zowel adresseerbare branddetectoren als handbrandmelders omvat.
Zoals voorzien in de alternatieve oplossing.
- Het atrium is voorzien van een automatische rook- en warmteafvoerinstallatie.
Zoals voorzien in de alternatieve oplossing.
Voor de aanvraag om afwijking betreffende punt 4.2.2.2 van bijlage 3/1 bij het koninklijk besluit van 7 juli 1994 gaf de Commissie een gunstig advies.
Slechts één van de twee omsloten binnentrappenhuizen loopt door naar het technisch verdiep waar de technische lokalen gelegen zijn. De afwijking werd toegestaan op basis van de beperkte oppervlakte van de technische lokalen en de toegang tot het dak vanuit het trappenhuis en de technische lokalen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft een regularisatie en heeft geen impact op de (fiets)parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. labo L2 (linksboven op grondplan gelijkvloers), labo’s L2 (linksboven en rechtsonder op plan 1+), labo L2 en vergaderlokaal V2 (linksboven en rechtsonder op plan 2+), K1 (rechts op plan 3+) universeel toegankelijk te maken.
3. het atrium en de centrale vergaderlokalen op de tweede verdieping niet inrichten als permanente werkplek of in functie van andere verblijfsfuncties.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 augustus 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 11 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 november 2020 |
Verslag GOA | 23 oktober 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. labo L2 (linksboven op grondplan gelijkvloers), labo’s L2 (linksboven en rechtsonder op plan 1+), labo L2 en vergaderlokaal V2 (linksboven en rechtsonder op plan 2+), K1 (rechts op plan 3+) universeel toegankelijk te maken.
3. het atrium en de centrale vergaderlokalen op de tweede verdieping niet inrichten als permanente werkplek of in functie van andere verblijfsfuncties.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.