De bedrijfseenheid Stadsbeheer staat in voor de selectieve huisvuilophaling. Deze taak valt binnen de bedrijfseenheid onder de afdeling Stadsreiniging. Zij organiseren een wekelijkse selectieve huisvuilinzameling die wordt gecommuniceerd via het Minder afval magazine en de digitale ophaalkalender. De huidige regeling voorziet tot op heden dat er geen huisvuil aan huis wordt ingezameld op de wettelijke feestdagen. Wanneer de wekelijkse ophaaldag samenvalt met een wettelijke feestdag, voorziet de huidige kalender dat de huisvuilvuilfractie de dag na de feestdag kan aangeboden worden. Deze regeling van dubbele ophaaldagen zorgt in de praktijk echter vaak voor onduidelijkheden en daardoor ook voor een verstoorde dienstverlening.
Ondanks de verschillende communicatieacties via meerdere kanalen (afvalkalender, verschillende media en via infoborden op onze huisvuilwagens) over de gewijzigde ophaaldatum, is het duidelijk dat een groot aantal van de inwoners (tot 30%) van Antwerpen hun huisvuil verkeerdelijk op de feestdag aanbiedt. Grote hoeveelheden foutief aangeboden huisvuil worden op de feestdag opgehaald als sluikstort.
Buiten het feit dat dit voor de inwoner verwarrend is, resulteert dit in een vuil straatbeeld en verhoogde sluikstortcijfers. Bovendien is de dubbele ophaaldag bijzonder belastend voor de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging, zowel door de hoge werkdruk, de vereiste fysieke inspanning als het gebruik van materiaal (inzet huisvuilwagens).
Het bestuursakkoord van de Stad Antwerpen 2019 – 2024 verwoordt de ambitie om in overleg met het personeel huisvuil op te halen op wettelijke feestdagen. Gedurende 2020 zijn er verschillende gesprekken geweest met personeel en representatieve vakorganisaties om een gedragen aanpak voor te stellen om dit te implementeren vanaf 31 december 2020 (nachtophaling 1 januari 2021). Op 22 september 2020 werd een toelichting gegeven op het hoger overlegcomité met een plan van aanpak en de krachtlijnen voor de ophaling op wettelijke feestdagen.
Wettelijke feestdagen
Indien de wettelijke feestdagen op een weekdag vallen, wordt ophaling van huisvuilfracties op volgende feestdagen reeds voorzien in de rechtspositieregeling van de stad en het OCMW Antwerpen: 11 juli, 26 december en 31 december.
Om een efficiënte en klantvriendelijke ophaling te garanderen, zullen de huisvuilfracties vanaf 31 december 2020 ook opgehaald worden op volgende wettelijke feestdagen indien zij op een weekdag vallen: Nieuwjaar (1 januari), Paasmaandag, Onze-Lieve-Heer Hemelvaart, Pinkstermaandag, Dag van de arbeid (1 mei), Nationale feestdag (21 juli), Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming (15augustus), Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Kerstdag (25 december).
De ophaling op wettelijke feestdagen zal in eerste instantie worden uitgevoerd met medewerkers die dit op vrijwillige basis willen doen. Indien er onvoldoende vrijwilligers zijn, wordt het volledige kader van de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging ingeschakeld met een beurtrolsysteem.
Verloning
Als contractbasis heeft de medewerker recht op de opname van de feestdag als verlofdag. Omwille van het uitzonderlijk karakter van de prestaties waarbij de medewerker gevraagd wordt om te werken op deze wettelijke verlofdag, worden de prestaties gewaardeerd als overuren. De medewerker kan deze prestaties gedurende vier maanden als compensatietijd opnemen, waarna ze desgevallend alsnog worden uitbetaald conform de regelgeving bij overuren.
Verder heeft, als vergoeding omwille van prestaties op een feestdag, de medewerker recht op een bijkomende toeslag aan 100% extra inhaalrust of 100% betaalde toelage. De medewerker heeft zelf de keuze tussen beide toeslagvormen.
Toekennen van vakantie tijdens piekperioden
Door de vastliggende ophaalkalender is het voor medewerkers van de huisvuilophaling niet evident om last minute verlof op te nemen. Dit wordt nog bemoeilijkt door de moeizame instroom van chauffeurs waardoor er onderbezetting is op het kader. Bij het invoeren van de ophaling op wettelijke feestdagen wordt er extra aandacht besteed aan dit issue. Door te werken op feestdagen kunnen de opgebouwde uren gecompenseerd worden waardoor de verlofregeling extra onder druk komt te staan. Daarom zal de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging een extra inspanning doen om chauffeurs permanent aan te werven en tijdelijk extra medewerkers in te zetten tijdens vakantieperiodes.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De rechtspositieregeling van het stads- en OCMW-personeel zoals goedgekeurd door het college van 24 juli 2020 (jaarnummer 6308).
Op 16 oktober 1997 werd de selectieve inzameling van huishoudelijke afvalstoffen in Antwerpen ingevoerd. De belangrijkste selectief in te zamelen huisvuilfracties waren groente-, fruit- en tuinafval (GFT), papier en karton (PK), glas, KGA en restafval.
Op 23 november 2000 (jaarnummer 16123) keurde het college de werkwijze en tarieven voor de invoering van de selectieve inzameling van PMD goed. De selectieve inzameling van PMD startte op 1 april 2001.
Op 21 oktober 2005 (jaarnummer 12040) besliste het college de selectieve ophaling van bedrijfsafval door de stedelijke diensten stop te zetten.
Op 13 juli 2007 (jaarnummer 4836) keurde het college de invoering van dubbele ophaaldagen goed. Huisvuil wordt op de eerstvolgende werkdag na de feestdag opgehaald, samen met de reeds geplande ophaalronden.
Op 7 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019-2024 goed. Het bestuursakkoord 2019-2024 van de stad Antwerpen vermeldt volgende ambitie: “In overleg met het personeel halen we huisvuil ook op feestdagen op.” Conform het bestuursakkoord zijn in 2020 de gesprekken met het personeel gestart.
Deze ambitie werd financieel verwerkt in de strategische meerjarenplanning, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2020 (jaarnummer 288).
Om de vergoedingen voor ophalen op feestdagen te kunnen toekennen, wordt er 514.636,00 euro voorzien vanaf 2021:
De werkingsuitgaven worden via 2WNS040101A00000 (Stadsreiniging Algemeen) voorzien:
Het college keurt het principe goed om vanaf 31 december 2020 huisvuil op te halen op de wettelijke feestdagen.
Het college geeft opdracht aan:
SB en P&O | Acties opzetten zodat medewerkers van de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging meer verlof kunnen nemen tijdens piekperioden. Specifiek voor het knelpuntberoep chauffeurs wordt er een wervingscampagne opgestart.
|
SB | Vanaf 31 december 2020 huisvuil op volgende wettelijke feestdagen ophalen: Nieuwjaar (1 januari), Paasmaandag, Onze Lieve Heer Hemelvaart, Pinkstermaandag, Dag van de arbeid (1 mei), Nationale feestdag (21 juli), Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming (15 augustus), Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Kerstdag (25 december).
|
SB | Uitwerken communicatieplan voor de nieuwe regeling ophaling op wettelijke feestdagen. |