Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2021_CBS_00043 - Omgevingsvergunning - OMV_2020120147. Nationalestraat 73. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00043 - Omgevingsvergunning - OMV_2020120147. Nationalestraat 73. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00043 - Omgevingsvergunning - OMV_2020120147. Nationalestraat 73. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020120147

Gegevens van de aanvrager:

BVBA PROTEIN HOUSE met als adres Nationalestraat 73 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Nationalestraat 73 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 1257D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het wijzigen van de functie handel naar horeca, voor het plaatsen van gevelreclame en het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          21/01/2020: proces-verbaal wegens geurhinder in het gebouw, de kelders, de gangen en de bovenliggende appartementen;

-          30/12/2010: vergunning (20106478) voor het verbouwen van een duplexwinkel;

-          19/12/1969: vergunning (18#81760) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: meergezinswoning met een handelsfunctie op de gelijkvloerse (en eerste) verdieping;

-          bouwvolume: meergezinswoning van 5 bouwlagen onder een plat dak en een dakverdieping;

-          gevelafwerking:

  • bakstenen gevel in lichte geglazuurde paramentsteen met op de gelijkvloerse- en de eerste verdieping gladde witte sierbeton;
  • aluminium buitenschrijnwerk in aluminiumkleur. Gevelopeningen ingevuld met glasdals.

 

Huidige toestand

 

-          functie: de handelsfunctie werd omgevormd naar een horecafunctie op de gelijkvloerse- en eerste verdieping;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          er zijn twee koelinstallaties aangebracht tegen de voorgevel;

-          gevelafwerking: er werd zonder vergunning gevelreclame aangebracht:

  • logo L1 ‘HAWAIIAN POKE BOWL -letters’;
  • logo L2 ‘HAWAIIAN POKE BOWL -logo’, grote versie.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: het regulariseren van het wijzigen van de handelsfunctie naar een horecafunctie op de gelijkvloerse- en de eerste verdieping;

-          bouwvolume: de koelinstallaties die zich tegen de voorgevel bevinden worden intern aangebracht;

-          gevelafwerking:

  • het aanbrengen van gevelreclame:

-          logo L1 ‘HAWAIIAN POKE BOWL -letters’;

-          logo L2 ‘HAWAIIAN POKE BOWL -logo’, verkleinde versie;

  • de gevelafwerking op de gelijkvloerse- en eerste verdieping wordt voorzien conform de bestaande toestand.


Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van het wijzigen van de functie handel naar horeca;

-          plaatsen van gevelreclame;

-          wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 oktober 2020

9 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

8 oktober 2020

29 oktober 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 oktober 2020

27 oktober 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 oktober 2020

15 december 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

7 december 2020

10 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

 

-          artikel 1 Zone voor wonen - (Wo1) 1.1 Bestemming:

reca is op het gelijkvloers toegelaten met een maximale netto handelsoppervlakte van 200m². De mezzanine, eerste verdieping wordt ook betrokken bij de horecazaak en gebruikt als zitruimte.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het omvormen van een detailhandelszaak naar een recafunctie is functioneel inpasbaar in het commerciële centrum.

 

Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing is gunstig:

 

“Enige tijd terug nam een recazaak de plaats in van een detailhandelszaak op een hoek van de Nationalestraat. Het pand is onderdeel van het afgebakende kernwinkelgebied Antwerpen Centrum/Zuid (Beleidsnota Detailhandel 2020). De nota stelt de clustering voorop van commerciële functies (handel, reca, diensten) in deze kernen omdat zo leegstand wordt vermeden en er zo weinig mogelijk onderbrekingen zijn in het winkellint.  De aanvraag wordt daarom positief beoordeeld.”

 

Volgens het RUP Binnenstad is het pand gelegen in artikel 1. Zone voor wonen (Wo1), waar reca op het gelijkvloers is toegelaten met een maximale netto oppervlakte van 200m². De handelszaak bestaat echter uit twee bouwlagen: gelijkvloers en verdieping (mezzanine), die samen een geheel vormen in de sokkel van het gebouw. Dit geheel staat los van de rest van het gebouw, met een aparte toegang, en er is geen enkele verbinding met de ingang, trap en lift naar de appartementen op de hogere verdiepingen. De scheiding tussen de twee functies is ook doorgetrokken in de kelder. Het gebouw werd op deze manier vergund in 1969 en er is op de onderste twee bouwlagen altijd een handelszaak geweest. De verdieping/mezzanine is overigens niet geschikt om er een woning in te richten. De mezzanine staat enkel in verbinding met het handelsgelijkvloers door middel van een open trap. Er is dan ook geen stedenbouwkundig bezwaar tegen het inrichten van een deel van de verbruikszaal op de mezzanine.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de werken aangezien het pand geen noemenswaardige erfgoedkwaliteiten heeft.

 

Het gebouw is een meergezinswoning met handelsgelijkvloers, gelegen op een hoek. Het dateert van rond 1970 en werd gebouwd in de typische bouwstijl van die tijd met bakstenen gevels en zichtbeton. De sokkel met de handelszaak over twee bouwlagen onderscheidt zich van de hogere verdiepingen door de opbouw met betonnen pijlers met beglazing ertussen. Op deze manier is de handelszaak over de twee onderste bouwlagen ook leesbaar vanaf de straat. In de loop der jaren werd het zichtbeton geverfd in een lichtbruine kleur zoals het metselwerk erboven, en werd aan de zijde van de Nationalestraat een rolluikkast vergund. Het gebouw zou beter tot zijn recht komen als zowel het schilderwerk als de rolluikkast verwijderd worden en het beton weer zichtbaar wordt. Deze gevelwijziging is geen onderdeel van de aanvraag.

 

De aanvraag omvat ook het plaatsen van zaakgebonden publiciteit bestaande uit losse letters op de rolluikkast en een logo in de inham boven de inkomdeur op de hoek.

 

Het logo vervangt het bestaande logo dat zonder vergunning geplaatst werd en dat veel te groot en te opzichtig was. Het gevraagde logo is +/-1m hoog en breed en is beter in verhouding tot de gevel en de travee van de inkom.

 

De storende airco-toestellen tegen de gevel worden naar binnen geplaatst boven de trap. Voor de afvoer hiervan wordt een deel van de glastegels in de gevel vervangen door een rooster, binnen de bestaande gevelopening. Deze oplossing is visueel minder storend.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Omwille van de problemen met geurhinder en rookgasafvoer werd het advies van de stedelijke dienst Milieuvergunningen gevraagd. Dit advies is voorwaardelijk gunstig:

 

“Uit het aanvraagdossier kunnen we niet afleiden of de inrichting al dan niet meldingsplichtig op milieuvlak. Het vermogen van de koelgroepen wordt er niet in vermeld. Indien het gezamenlijke vermogen van de koelgroepen 5.000 W of meer bedraagt, dient dit geregulariseerd worden d.m.v. van een milieumelding.

Uit het politieverslag met ref. 149245 /2019 blijkt duidelijk dat de inrichting niet uitgerust is met een reglementair afvoersystem voor afvalgassen; met hinder voor de omgeving als gevolg. De plaatsing van deze afgaskanalen zal opgelegd worden in voorwaarden.”

 

Op vraag van de dienst Milieuvergunningen worden volgende voorwaarden opgelegd:

 

-          Indien het gezamenlijke vermogen van de koelgroepen 5.000 W of meer bedraagt, dient dit geregulariseerd worden d.m.v. van een milieumelding.

-          De in de inrichting gegenereerde afvalgassen moeten afgevoerd worden via rookkanalen tot boven de kroonlijst van het gebouw.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.

De handelsfunctie op het gelijkvloers en de eerste verdieping wordt ingericht als reca.

Het gaat om +/- 84m² reca. Gezien de kleine oppervlakte en de ligging in het centrum van de stad moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

Omdat handel en reca tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      Indien het gezamenlijke vermogen van de koelgroepen 5.000 W of meer bedraagt, dient dit geregulariseerd worden d.m.v. van een milieumelding;

3.      de in de inrichting gegenereerde afvalgassen moeten afgevoerd worden via rookkanalen tot boven de kroonlijst van het gebouw;

4.      in de kelder moet een afzonderlijke afvalberging voorzien worden. Deze moet op een degelijke manier verlucht worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 september 2020

Volledig en ontvankelijk

8 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

19 oktober 2020

Einde openbaar onderzoek

17 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 januari 2021

Verslag GOA

18 december 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 oktober 2020

17 november 2020

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. De bezwaren kunnen worden samengevat als volgt:

 

1.      Ontbreken van de nodige afvoer van dampen tijdens het koken van rijst en het opwarmen van de kip is niet in lijn met de bouwcode. Als medebewoners hebben we ongeveer twee jaar last van ernstige geurhinder. Toen dit na vele pogingen niet werd aangepakt waren we genoodzaakt vaststellingen te laten doen door de politie. U kan deze PV's in bijlage vinden.
Beoordeling:

Uit het politieverslag met ref. 149245 blijkt duidelijk dat de inrichting niet uitgerust is met een reglementair afvoersysteem voor afvalgassen, met hinder voor de omgeving als gevolg. De plaatsing van deze afgaskanalen zal worden opgelegd in voorwaarden.

Dit bezwaar is gegrond.

2.      Opslag van afval in de kelderverdieping zonder voldoende verluchting. Na de interventie van de politie met aanstippen van de afvalgeur werd het afval naar verluidt in gesloten containers bewaard. Dit blijkt echter onvoldoende en volgens ons ook niet in lijn met art. 26 van de bouwcode, gezien de afwezigheid van voldoende verluchting. Regelmatig hangt nog altijd een indringende afvalgeur in de gang van het appartementsgebouw en ook rondom het gebouw kan deze geur soms worden vastgesteld.
Beoordeling:

De bouwcode (art. 26) legt een afzonderlijke afvalberging op voor de recafunctie. De afzonderlijke kelder is hier groot genoeg voor. De berging moet voorzien worden van een degelijke verluchting, dit wordt opgelegd als voorwaarde.

Dit bezwaar is gegrond.

3.      Beperking geluidstransmissie van de horeca-activiteiten naar het appartementsgedeelte. Het gebouw werd omstreeks 2009/2010 gerenoveerd, met als doel detailhandel toe te laten. Er werd dan ook akoestisch geen enkele voorziening getroffen om horeca mogelijk te maken, naast bewoning.
Beoordeling:

Gebouwen van een zekere ouderdom hebben wel vaker te kampen met slechte akoestische eigenschappen. Dit is op zich geen stedenbouwkundig argument om het inrichten van een recazaak te weigeren. De uitbater moet voldoen aan de bepalingen van het politiereglement met betrekking tot geluidshinder- en overlast en aan de Vlaremwetgeving.

Dit bezwaar is niet gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      Indien het gezamenlijke vermogen van de koelgroepen 5.000 W of meer bedraagt, dient dit geregulariseerd worden d.m.v. van een milieumelding;

3.      de in de inrichting gegenereerde afvalgassen moeten afgevoerd worden via rookkanalen tot boven de kroonlijst van het gebouw;

4.      in de kelder moet een afzonderlijke afvalberging voorzien worden. Deze moet op een degelijke manier verlucht worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.