Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2021_CBS_00161 - Bestek GAC_2020_01552. Raamovereenkomst voor ondersteuning en begeleiding omtrent de capaciteit in de winkelstraten - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00161 - Bestek GAC_2020_01552. Raamovereenkomst voor ondersteuning en begeleiding omtrent de capaciteit in de winkelstraten - Bestek en procedure - Goedkeuring 2021_CBS_00161 - Bestek GAC_2020_01552. Raamovereenkomst voor ondersteuning en begeleiding omtrent de capaciteit in de winkelstraten - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De inschrijver geeft 3 referenties, van de voorbije 3 jaar, op die betrekking hebben op het inzetten van personeel voor “crowd management” op B2C evenementen. Elke referentie betreft het inzetten van minstens 20 personeelsleden en heeft een waarde van minimum 50.000,00 EUR (incl. btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria:

  1. uurtarief host/hostess op een totaal van 50 punten;
  2. uurtarief coördinator op een totaal van 30 punten;
  3. kostprijs digitale tool op een totaal van 20 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §4, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie, welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes in acht te nemen, een termijn voor ontvangst van de offertes van ten minste 10 dagen bepalen, te rekenen vanaf de verzenddatum van de uitnodiging tot indiening van een offerte.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Aanleiding en context

Vanaf 1 december 2020 mochten de winkels terug openen. Deze versoepeling maakt deel uit van een ruimere exit strategie rond het coronavirus. Sinds 12 maart 2020 hebben de Belgische overheden een reeks maatregelen genomen om de verspreiding van covid-19 in België in te perken.

Het MB van 29 november 2020 beschrijft de praktische regels die gepaard gaan met de heropening van de winkels. Daarin staat dat lokale overheden de toegang tot winkelcentra, winkelstraten en parkings, in overeenstemming met de instructies van de minister van Binnenlandse Zaken, op dusdanige wijzen dienen te organiseren, zodat de regels van de social distancing kunnen worden gerespecteerd.

De stad Antwerpen heeft het crowd management van de hoofdwinkelas, Meir en de Wilde Zee uitgewerkt. Hiervoor is de bedrijfseenheid Stadsbeheer op zoek naar een bedrijf dat tijdelijk personeel kan inzetten om de mensenstromen te begeleiden en te informeren omtrent de geldende regels. 

In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst GAC_2020_01536 afgesloten. Deze overeenkomst loopt af op op 31 januari 2021. Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen, lijkt het aangewezen op tijdig een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. 

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2020_01552 uit te schrijven.

    Beleidsdoelstellingen

    6 - Lerende en werkende stad
    2LWS01 - Middenstand en toerisme
    2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
    2LWS010302 - Ondersteuning retail en horeca

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt  bestek GAC_2020_01552 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor ondersteuning en begeleiding omtrent de capaciteit in de winkelstraten goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Raamovereenkomst voor ondersteuning en begeleiding omtrent de capaciteit in de winkelstraten


    budgetplaats:5318500000
    budgetpositie:6141
    functiegebied:2LWS010302A00000
    subsidie:SUB_NR
    fonds:INTERN
    begrotingsprogramma:2SA060500
    budgetperiode: 2100

    met orderbons



    Bijlagen

    • 01552_20201217_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
    • 01552_bestek.pdf