Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020136517 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bart Van Camp met als contactadres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan ZN te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nrs. 0, 130K en 646E |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen tijdelijk hekwerk in Het Rot |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/02/2015: vergunning (20143014) voor het aanleggen van een wandelpad in natuurgebied Het Rot.
Vergunde toestand/Huidige vergunde toestand
- natuurgebied Het Rot met vijver;
Gewenste toestand
- in het natuurgebied:
Inhoud van de aanvraag
- in het natuurgebied Het Rot plaatsen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 13 november 2020 | 24 december 2020 | voorwaardelijk gunstig |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken | 26 november 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Fluxys Belgium NV | 13 november 2020 | 14 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 13 november 2020 | 19 november 2020 | Gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 13 november 2020 | 19 november 2020 | Geen bezwaar |
Onroerend Erfgoed | 26 november 2020 | 15 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 26 november 2020 | 22 december 2020 | Gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn | 13 november 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 13 november 2020 | 4 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 13 november 2020 | 23 november 2020 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 13 november 2020 | 26 november 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor speelbossen of speelweiden. In de groengebieden met speelgelegenheid die als speelbos of speelweide zijn aangeduid, is geen andere accommodatie toegelaten dan sanitaire gebouwen en schuilplaatsen, van één bouwlaag, met een oppervlakte van ten hoogste 100 m², met uitsluiting van elke verblijfsaccommodatie. De grondkleur is verder bepalend voor het beheer van die gebieden.
Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode..
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving en omvat zowel permanente als tijdelijke stedenbouwkundige handelingen:
- de permanente handeling omvat het vervangen van de bestaande kijkwand op de vijver van het natuurgebied Het Rot door een nieuwe kijkwand;
- de tijdelijke handelingen omvatten het plaatsen van een hekwerk met informatiepanelen in het natuurgebied Het Rot. Het hekwerk zorgt ervoor dat de vijver en delen van het natuurgebied tijdelijk ontoegankelijk worden gemaakt gedurende een periode van circa 8 jaar.
Het tijdelijk ontoegankelijk maken van het natuurgebied is een milderende maatregel uit het plan-MER 'Masterplan Antwerpen’. Het tijdelijk hekwerk zal ervoor zorgen dat Het Rot optimaal kan functioneren als rust- en verblijfplaats voor vogels die tijdens de werken op Linkeroever mogelijk verstoord worden ter hoogte van Blokkersdijk. De aanwezigheid van water en groen zijn immers niet enkel voor de aanwezige fauna aantrekkelijk, maar ook voor mensen. Het gebied wordt vaak gebruikt om de hond uit te laten. Hoewel honden ten allen tijde aan de leiband zouden moeten lopen, is dit helaas niet steeds het geval. De vijver van Het Rot wordt ook gebruikt als hondenzwemvijver. Om een meer permanente oplossing te bieden voor de algemene verstoring van het Rot wordt er in het kader van de leefbaarheidsprojecten van de Oosterweelverbinding een hondenzwemvijver gepland in het aanpalende Middenvijverpark. Om overlast te voorkomen blijft het tijdelijk hekwerk echter in het Rot aanwezig totdat de werken in kader van de Oosterweelverbinding op Linkeroever zijn afgerond en de vogels weer ongestoord in de Blokkersdijk terecht kunnen. Daarna zal het hekwerk verwijderd worden en zal de toestand van het terrein nagenoeg dezelfde zijn als de actuele toestand. Wandelaars worden geïnformeerd door de banners op het tijdelijk hekwerk. De inhoud van de banners wordt in samenspraak met het Agentschap voor Natuur en Bos opgesteld.
De nieuwe kijkwand vervangt de bestaande kijkwand en creëert een plek om te verpozen die nadrukkelijk als ‘kijk’-plaats op de natuur gedefinieerd wordt. De kijkopeningen nodigen uit om naar de vijver te kijken en werden op verschillende hoogtes ontworpen zodat recreanten van alle leeftijden en groottes een mogelijk zicht hebben op de vijver. Zo blijft de vijver visueel wel bereikbaar, maar wordt de rustplaats voor de aanwezige vogels gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De schaal en het ruimtegebruik van het tijdelijk hekwerk en de nieuwe kijkwand zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Het tijdelijk hekwerk bestaat uit bouwhekken die aan elkaar worden gelast en op ballastblokken geplaatst op het bestaande maaiveld. Aan de zijde van de vijver Het Rot worden er om de 20 meter schoren geplaatst ter versteviging van het geheel. De totale lengte van het hekwerk omvat circa 1.400 meter. Op vier locaties worden informatiebanners voorzien. De banners hebben de afmetingen ter grootte van één hek en worden hierop bevestigd via metalen ringetjes in de banner.
De nieuwe kijkwand wordt opgericht op de plaats van de bestaande kijkwand en zal even lang zijn. Hij bestaat uit een stenen stapelmuur van 50 centimeter hoog waarboven vervolgens houten stronken in een stalen frame zijn ingewerkt. De stenen stapelmuur kan dienst doen als rustplaats voor wandelaars gezien deze over de gehele lengte een zitbank vormt. De houten stronken hebben op hun beurt een dubbele functie aangezien deze ook dienst kunnen doen als insectenhotel. De wand is 2 meter hoog en heeft rechthoekige kijkopeningen op verschillende hoogtes, variërend tussen 1,30 meter en 1,50 meter boven het maaiveld zodoende dat voor wandelaars van verschillende leeftijden en groottes de mogelijkheid bestaat rustig te kunnen kijken naar de vogels op en rond de vijver van het natuurgebied Het Rot.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag is visueel inpasbaar in de omgeving. Het hekwerk bestaat uit een open stalen maaswerk waardoor de visuele barrière beperkt is en de toegang toch verhinderd wordt. De nieuwe permanente kijkwand bestaat uit een stenen plint met daarboven een stalen frame dat wordt ingevuld met houten stronken. De gekozen materialen zijn afgestemd op de natuurlijk omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Het Rot is een beschermd cultuurhistorisch landschap en omvat enerzijds een kleinschalig landschap met open plassen, moerassen, wilgenstruwelen, rietvelden, loofbos en naaldhout en anderzijds een opspuitvlakte met typerende vegetatie. Dit landschap vormt samen met het Vlietbos en Blokkersdijk een aaneensluitend natuurlijk geheel op Antwerpen Linkeroever. Het plaatsen van het tijdelijke hekwerk staat in functie van de bescherming van de aanwezige natuurwaarden en het herbergen van de verstoorde vogels uit de Blokkersdijk tijdens de werken aan de Oosterweel verbinding op Linkeroever waardoor ook de cultuurhistorische waarden behouden worden.
Bodemreliëf
De plaatsing van het tijdelijk hekwerk brengt geen reliëfwijzigingen mee. Het tijdelijk hekwerk wordt op ballastblokken op het bestaande maaiveld geplaatst en niet in de bodem bevestigd. Het geheel wordt verstevigd door het aanbrengen van schoringen op ballastblokken aan de achterzijde van het hekwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het tijdelijk hekwerk hindert de migratie van dieren niet. De hekken worden geplaatst op kunststof voeten waardoor er onder hekken een beperkte vrije ruimte is. Amfibieën en andere kleinere dieren kunnen zich zo doorheen het gebied blijven verplaatsen. De standaard vrije hoogte tussen de onderkant van een hek en het bestaande maaiveld omvat 18 cm. Om te garanderen dat ook iets grotere dieren zoals konijnen of vossen kunnen migreren doorheen het gebied wordt om de 20 m een hek met een grotere opening voorzien. Een tweetal van de onderste spijlen van het hek worden hiervoor weggeknipt. Deze sporadische openingen worden subtiel voorzien met de bedoeling om niet op te vallen voor passanten.
Binnen het projectgebied zijn er ondergrondse leidingen van Fluxys aanwezig. Het tracé van deze leidingen loopt van noord naar zuid. Een groot deel van het tracé ligt parallel aan het toegankelijke wandelpad. Er gelden beperkingen op werken in de beschermde zone van deze leidingen. Het tijdelijk hekwerk interfereert zo min mogelijk met de bestaande leidingen maar op enkele locaties kan de afstand van 5 meter van de leidingen niet gewaarborgd worden. Het hekwerk is echter tijdelijk van aard en betreft een lichte constructie die niet verankerd is in de grond. Er werd advies gevraagd aan de gasinfrastructuurgroep Fluxys. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “De specifieke voorschriften en veiligheidsmaatregelen van Fluxys moeten nageleefd worden.”
Het advies wordt bijgetreden en de specifieke voorschriften en veiligheidsmaatregelen moeten bij de vergunning gevoegd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde voorschriften en veiligheidsmaatregelen van Fluxys zijn bij de uitvoering van de tijdelijke en permanente handelingen waarvoor de vergunning is verleend, strikt na te leven;
Geldigheidsduur
2. de tijdelijke handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 8 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur. De tijdelijke handelingen omvatten het hekwerk met publiciteit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 13 november 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 januari 2021 |
Verslag GOA | 21 december 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde voorschriften en veiligheidsmaatregelen van Fluxys zijn bij de uitvoering van de tijdelijke en permanente handelingen waarvoor de vergunning is verleend, strikt na te leven;
Geldigheidsduur
2. de tijdelijke handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 8 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur. De tijdelijke handelingen omvatten het hekwerk met publiciteit.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.