Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2021_CBS_00075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020140207. August Scheyvaertslaan 53. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020140207. August Scheyvaertslaan 53. District Ekeren - Goedkeuring 2021_CBS_00075 - Omgevingsvergunning - OMV_2020140207. August Scheyvaertslaan 53. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020140207

Gegevens van de aanvrager:

Severine D'hondt met als adres August Scheyvaertslaan 53 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

August Scheyvaertslaan 53 te 2180 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nr. 293Y11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/11/1959: vergunning (803#299) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte & huidige toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met bruto vloeroppervlakte van circa 238,40 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met verzonken garage en een hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak (bouwdiepte: 9 m);
  • gelijkvloerse uitbouw van 1 bouwlaag: links keuken en rechts terras (bouwdiepte: 13,30 m);

-          inrichting:

  • voortuinstrook bestaat uit een oprit naar ondergrondse garage en toegangspad naar voordeur.

Gewenste toestand

-          functie:

  • vergrote eengezinswoning met bruto vloeroppervlakte van circa 299,76 m²;

-          bouwvolume:

  • conform vergunde toestand doch met perceelsbrede uitbreiding op zowel gelijkvloers (17 m) als eerste verdieping (13 m).

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van bestaande achterbouw;

-          bouwen van een uitbouw met 2 bouwlagen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater. 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 38 – Groendaken: het is verplicht om nieuwe daken van vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Er wordt in deze geen groendak of hemelwaterput voorzien;
  • artikel 40 – Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. Betreffende is hier niet het geval.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter een uitbreiding van de vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een voldoende ontwikkeld woongebied is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande nieuwe volumetrie, met een bouwdiepte van 17 m gelijkvloers en 13 m op eerste verdieping, beantwoordt aan de voor dit soort van bebouwing doorgaans gehanteerde richtlijnen, zelfs met een licht opgetild gelijkvloers en aansluitend terras, zoals hier het geval is. De tuinmuren die vermeld terras afschermen zorgen zelfs met deze verhoogde maatvoering niet voor enige nadelige impact op de aanpalende percelen. Bovendien zijn er in de betreffende bouw-rij reeds meerdere voorbeelden aanwezig van de eerder aangehaalde diepte van 13 m op de eerste verdieping.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden geheel aan de achterzijde plaats en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbaar domein. Desalniettemin zijn de hier gehanteerde materialen, rood-oranje gevelsteen en wit schrijnwerk, aanvaardbaar voor dit soort van bebouwing en bijkomend visueel geïntegreerd in hun gebouwde omgeving.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de uitvoering van het project dient te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor bijgevolg ofwel de nieuwe platte daken met een oppervlakte van 20 m² of meer dienen te worden aangelegd als groendak, ofwel een voldoende grote regenwaterput met recuperatie dient te worden voorzien;

2.      de aanvraag dient eveneens te voldoen aan artikel 40 van de Antwerpse bouwcode, inzake de geplogenheden voor de aanleg van het rioolstelsel en bijhorende afvoerleidingen;

3.      het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur wordt enkel vergund mits het bekomen van een erfdienstbaarheid. Indien beide partijen niet tot een overeenkomst komen, wordt het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur aan de buitenzijde dus niet vergund en zal er aan de binnenzijde geïsoleerd moeten worden;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

18 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 januari 2021

Verslag GOA

24 december 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:

 

1.      Bezwaar tegen het isoleren van de vrijstaande scheidingsmuur langs de kant van de bezwaarindiener.

Beoordeling: Het bezwaar is deels gegrond. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen bezwaar tegen het isoleren van een vrijstaande scheidingsmuur langs de buitenzijde. De energieprestatie regelgeving legt het isoleren van vrijstaande scheidingsmuren in vele gevallen zelfs op.

De uitvoering van deze werken moeten echter voorwerp uitmaken van een erfdienstbaarheid, aangezien er ruimte boven het aanpalende terrein wordt ingenomen. 

In voorwaarden zal bijgevolg opgenomen worden dat het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur enkel vergund wordt mits het bekomen van een erfdienstbaarheid. Indien beide partijen niet tot een overeenkomst komen, wordt het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur aan de buitenzijde dus niet vergund en zal er aan de binnenzijde geïsoleerd moeten worden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de uitvoering van het project dient te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor bijgevolg ofwel de nieuwe platte daken met een oppervlakte van 20 m² of meer dienen te worden aangelegd als groendak, ofwel een voldoende grote regenwaterput met recuperatie dient te worden voorzien;

2.      de aanvraag dient eveneens te voldoen aan artikel 40 van de Antwerpse bouwcode, inzake de geplogenheden voor de aanleg van het rioolstelsel en bijhorende afvoerleidingen;

3.      het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur wordt enkel vergund mits het bekomen van een erfdienstbaarheid. Indien beide partijen niet tot een overeenkomst komen, wordt het isoleren en afwerken van de scheidingsmuur aan de buitenzijde dus niet vergund en zal er aan de binnenzijde geïsoleerd moeten worden;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.