Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2021_CBS_00048 - Omgevingsvergunning - OMV_2020150012. Braziliëstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00048 - Omgevingsvergunning - OMV_2020150012. Braziliëstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00048 - Omgevingsvergunning - OMV_2020150012. Braziliëstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020150012

Gegevens van de aanvrager:

Stan Jacobs met als adres Schildersstraat 17 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Braziliëstraat 10 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 126/2 F12

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren, verbouwen en wijzigen van de functie van handel naar kantoren voor de gelijkvloerse verdieping van een pand met gemende functies

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/08/2020: weigering (OMV_2020078055) voor het wijzigen van de functie handel naar wonen met kantoorruimte als nevenfunctie;

-          01/05/2020: proces verbaal met stakingsbevel (11002_2020_12442_APO) voor het uitvoeren van vergunning plichtige werken zonder vergunning;

-          20/01/2000: vergunning (19993018) voor het verbouwen van een pakhuis tot lofts.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: handel (detailhandel);
  • bovenliggende verdiepingen: meergezinswoning (wonen) van 3 wooneenheden, met telkens 1 wooneenheid (appartement) per verdieping.

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder een licht hellend dak;
  • een algemene bouwdiepte van circa 22,8 m en een kroonlijsthoogte van circa 16 m;
  • op de gelijkvloerse verdieping een inpandig buitenschrijnwerkgeheel met aparte toegangen voor de gelijkvloerse handelsfunctie en voor de boven gelegen appartementen;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen en houten buitenschrijnwerk als algemene voorgevelafwerking;

Huidige toestand

-          vaststelling (ID 307865) ‘Houtmagazijn en atelier Béliard, Crighton & co’ als bouwkundig element/erfgoed;

-          functie overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:

  • een gezamenlijke toegang voor het gehele pand;
  • een andere indeling van de gemeenschappelijke hal met herpositionering van de trap;
  • centraal rechts van de (dubbelhoge) gelijkvloerse verdieping een tussenvloer ingericht als “slaapplatform”.

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping: kantoorruimtes (kantoren);
  • bovenliggende verdiepingen: overeenkomstig vergunde toestand.

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:

  • op de gelijkvloerse verdieping een buitenschrijnwerkgeheel gelijk met de rooilijn, met een toegang voor het gehele pand;
  • de (teruggetrokken) achtergevel van de gelijkvloerse verdieping op een bouwdiepte van circa 21,4 m (vergroten buitenruimte);
  • een andere indeling van de gemeenschappelijke hal met herpositionering van de trap;
  • een tussenvloer voor circa de helft van de gelijkvloerse verdieping, ingericht met badkamer, overloop en een archief/berging (niet verblijfsruimtes).

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie handel naar kantoorruimte voor de gelijkvloerse verdieping;

-          wijzigen en uitbreiden van bouwvolume aan de voorgevel (regularisatie):

  • supprimeren van de inpandige atelierpoort;
  • plaatsen van een nieuw buitenschrijnwerkgeheel op de rooilijn (uitbreiden bouwvolume);

-          wijzigen (regularisatie) van de gemeenschappelijke delen (toegang en interne circulatie);

-          wijzigen van de draagstructuur:

  • het voorzien van een nieuwe tussenvloer met trap;
  • het verhogen en verbreden van de  raamopeningen achtergevel.

-          de aanvraag heeft enkel betrekking op delen van de gelijkvloerse verdieping van het pand;

-          het verlagen van de tuin- en scheidingsmuren achteraan maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 december 2020

10 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

3 december 2020

15 december 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

3 december 2020

18 december 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 december 2020

15 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

3 december 2020

15 december 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

3 december 2020

3 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 22 Algemene bepalingen, toegangen en deuropeningen:

-          de toegangsdeur vanuit de gemeenschappelijke hal naar de kantoorruimte heeft een netto doorgangsbreedte van circa 80 cm in plaats van plaats van de minimum vereiste van 90 cm;

  • artikel 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:

-          de inkomdeur, de weg naar het kantoor en de toegangsdeur tot het kantoor dient te voldoen aan de verordening integrale toegankelijkheid. Er is als gevolg geen zijdelinkse opstelruimte van 50 cm naast de toegangsdeur.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
De vergunning wordt geweigerd.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een gelijkvloerse handelszaak om te vormen naar kantoor van 131 m² in een niet-strategische kantoorlocatie. Gezien de beperkte grootte van het kantoor kan een gunstig advies worden gegeven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel blijft, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerkgeheel, ongewijzigd.

De voorgestelde gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

Vanuit cultuurhistorisch oogpunt is er geen bezwaar. Het ontwerp is conform de meegegeven randvoorwaarden. Het schrijnwerk in de voorgevel dient in hout te worden uitgevoerd en voorzien te worden van 1 kleur. Indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg. De oorspronkelijke houten kroonlijst die onvergund vervangen werd tussen 2013 en 2014 dient hermaakt naar oorspronkelijk model.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende aanvraag is op twee punten strijdig met de verordening toegankelijkheid. Zo is de deur naar het kantoor onvoldoende breed en is aan krukzijde van deze deur in het kantoor geen opstelruimte aanwezig van 50 cm.  Hier kan niet van worden afgeweken.

In voorwaarde wordt hierom opgelegd de deur breder uit te voeren en de draaizin ervan te wijzigen (scharnieren links i.p.v. rechts).

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

Het bestaande handelsgelijkvloers wordt verbouwd tot een kantoor.

 

De bovenliggende 3 appartementen blijven ongewijzigd.

-          95m² kantoren (parkeernorm 1,1/100m²) = 1,05 parkeerplaats, afgerond 1

 

De plannen voorzien in 0  nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats dan niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het kantoor van 95m² moet 1 fietsenstalling voorzien worden. Deze wordt ingericht in de tussenzone tussen bureau vooraan en achteraan.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;

2.      de deur naar het kantoor breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

3.      de draaizin van de deur naar het kantoor te wijzigen (scharnieren links in plaats van rechts) zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid

4.      het schrijnwerk in de voorgevel in hout uit te voeren en te voorzien van 1 kleur;

5.      indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

6.      de oorspronkelijke houten kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 november 2020

Volledig en ontvankelijk

3 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 februari 2021

Verslag GOA

24 december 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;

2.      de deur naar het kantoor breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;

3.      de draaizin van de deur naar het kantoor te wijzigen (scharnieren links in plaats van rechts) zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid

4.      het schrijnwerk in de voorgevel in hout uit te voeren en te voorzien van 1 kleur;

5.      indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

6.      de oorspronkelijke houten kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.