Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020150012 |
Gegevens van de aanvrager: | Stan Jacobs met als adres Schildersstraat 17 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Braziliëstraat 10 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nr. 126/2 F12 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren, verbouwen en wijzigen van de functie van handel naar kantoren voor de gelijkvloerse verdieping van een pand met gemende functies |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/08/2020: weigering (OMV_2020078055) voor het wijzigen van de functie handel naar wonen met kantoorruimte als nevenfunctie;
- 01/05/2020: proces verbaal met stakingsbevel (11002_2020_12442_APO) voor het uitvoeren van vergunning plichtige werken zonder vergunning;
- 20/01/2000: vergunning (19993018) voor het verbouwen van een pakhuis tot lofts.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling (ID 307865) ‘Houtmagazijn en atelier Béliard, Crighton & co’ als bouwkundig element/erfgoed;
- functie overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van de gelijkvloerse verdieping;
- bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:
- gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:
- gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie handel naar kantoorruimte voor de gelijkvloerse verdieping;
- wijzigen en uitbreiden van bouwvolume aan de voorgevel (regularisatie):
- wijzigen (regularisatie) van de gemeenschappelijke delen (toegang en interne circulatie);
- wijzigen van de draagstructuur:
- de aanvraag heeft enkel betrekking op delen van de gelijkvloerse verdieping van het pand;
- het verlagen van de tuin- en scheidingsmuren achteraan maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 3 december 2020 | 10 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 3 december 2020 | 15 december 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 3 december 2020 | 18 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 3 december 2020 | 15 december 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 3 december 2020 | 15 december 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 3 december 2020 | 3 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- de toegangsdeur vanuit de gemeenschappelijke hal naar de kantoorruimte heeft een netto doorgangsbreedte van circa 80 cm in plaats van plaats van de minimum vereiste van 90 cm;
- de inkomdeur, de weg naar het kantoor en de toegangsdeur tot het kantoor dient te voldoen aan de verordening integrale toegankelijkheid. Er is als gevolg geen zijdelinkse opstelruimte van 50 cm naast de toegangsdeur.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
De vergunning wordt geweigerd.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een gelijkvloerse handelszaak om te vormen naar kantoor van 131 m² in een niet-strategische kantoorlocatie. Gezien de beperkte grootte van het kantoor kan een gunstig advies worden gegeven.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel blijft, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerkgeheel, ongewijzigd.
De voorgestelde gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.
Cultuurhistorische aspecten
Vanuit cultuurhistorisch oogpunt is er geen bezwaar. Het ontwerp is conform de meegegeven randvoorwaarden. Het schrijnwerk in de voorgevel dient in hout te worden uitgevoerd en voorzien te worden van 1 kleur. Indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg. De oorspronkelijke houten kroonlijst die onvergund vervangen werd tussen 2013 en 2014 dient hermaakt naar oorspronkelijk model.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voorliggende aanvraag is op twee punten strijdig met de verordening toegankelijkheid. Zo is de deur naar het kantoor onvoldoende breed en is aan krukzijde van deze deur in het kantoor geen opstelruimte aanwezig van 50 cm. Hier kan niet van worden afgeweken.
In voorwaarde wordt hierom opgelegd de deur breder uit te voeren en de draaizin ervan te wijzigen (scharnieren links i.p.v. rechts).
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Het bestaande handelsgelijkvloers wordt verbouwd tot een kantoor.
De bovenliggende 3 appartementen blijven ongewijzigd. - 95m² kantoren (parkeernorm 1,1/100m²) = 1,05 parkeerplaats, afgerond 1
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats dan niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor het kantoor van 95m² moet 1 fietsenstalling voorzien worden. Deze wordt ingericht in de tussenzone tussen bureau vooraan en achteraan.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
2. de deur naar het kantoor breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;
3. de draaizin van de deur naar het kantoor te wijzigen (scharnieren links in plaats van rechts) zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid
4. het schrijnwerk in de voorgevel in hout uit te voeren en te voorzien van 1 kleur;
5. indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
6. de oorspronkelijke houten kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 3 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 1 februari 2021 |
Verslag GOA | 24 december 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
2. de deur naar het kantoor breder te voorzien zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;
3. de draaizin van de deur naar het kantoor te wijzigen (scharnieren links in plaats van rechts) zodat deze in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid
4. het schrijnwerk in de voorgevel in hout uit te voeren en te voorzien van 1 kleur;
5. indien het schrijnwerk in de bovengevels vervangen wordt, dienen er detailtekeningen te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
6. de oorspronkelijke houten kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.