Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020144571 |
Gegevens van de aanvrager: | Zakaria Agday met als adres De Bosschaertstraat 28 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Terninckstraat 2 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 4 sectie D nr. 1887P |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een gelijkvloerse, commerciële ruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/09/2010: vergunning (20104225) voor het verbouwen van een woning naar studio’s;
- 06/04/2007: vergunning (3152#1245) voor het verbouwen van een woning tot studio’s.
Vergunde en huidige toestand
- gelijkvloerse commerciële ruimte en 3 bovenliggende studio’s;
- pand van 4 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing.
Gewenste toestand
- intern verbouwd gelijkvloerse commerciële ruimte:
- gewijzigde gelijkvloerse gevel
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse gevel;
- interne constructieve wijzigingen op het gelijkvloers;
- de bovenliggende gevel en verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 19 november 2020 | 22 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 19 november 2020 | 8 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
In CHE-gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
In tegenstelling tot de voorwaarden uit voorgaande vergunning wordt de gelijkvloerse pui niet in hout uitgevoerd.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functies en het aantal woongelegenheden blijven ongewijzigd en zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Omdat het pand gelegen is in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde werd de aanvraag aan de stedelijke dienst monumentenzorg ter advies voorgelegd. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt in dergelijk gebied immers onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Het advies van monumentenzorg luidt als volgt:
“Het betreft een laat 19de-eeuwse burgerwoning. Op basis van archiefstukken blijkt dat dit pand al op het einde van de 19de eeuw een handelsfunctie had (aanvraag voor het plaatsen van bakkersoven, reclame,…).
Tijdens een plaatsbezoek in 2006 werd geconstateerd dat de 19de-eeuwse aankleding van het interieur integraal verwijderd was. Het pand heeft dus enkel nog een beeldondersteunende waarde in deze context door het volume en de gevelgeleding die voor deze laat 19de-eeuwse burgerwoningen kenmerkend zijn. De oorspronkelijke kroonlijst is vermoedelijk nog aanwezig onder de pvc planchetten, gelet op de vormgeving van de huidige kroonlijst.
Men wenst het pand te verbouwen. De bedoeling is de vergunning uit 2007 uit te voeren, de gevelwijziging ter hoogte van de winkelpui werd slechts gedeeltelijk uitgevoerd.
In de voormalige vergunning werd als voorwaarde opgelegd het gedeelte van de houten pui boven de etalage te bewaren. Het is uit de aanvraag niet duidelijk of dit ook effectief het geval is. Deze voorwaarde zal dan ook hernomen worden in dit advies. Het zou de gevel, het pand en het straatbeeld ten goede komen moest er opnieuw een gevelpui voorzien worden tot onder het oorspronkelijke deel van de pui, zodat de hoogte opnieuw in verhouding is tot de rest van de bovengevel. Dit heeft slechts een beperkte interne wijziging tot gevolg: ter hoogte van de voorgevel kan een retombé voorzien worden waardoor de rest van het verlaagde plafond bewaard kan blijven of vernieuwd kan worden. Bijkomend blijkt dat er toch werken op de gelijkvloerse verdieping uitgevoerd moeten worden. Deze voorwaarde heeft dus geen drastische gevolgen. Gelet op de verbetering die dit teweeg brengt voor het pand zelf in functie van lichtinval en in het straatbeeld, zal dit als voorwaarde opgelegd worden.
Wanneer er werken zouden gebeuren aan het overige deel van de voorgevel zal als voorwaarde eveneens opgelegd worden de bestaande kroonlijst terug vrij te leggen en te herstellen. Op die manier wordt de beeldondersteunende functie versterkt.”
Het bovenstaande advies wordt vanuit ruimtelijk oogpunt integraal bijgetreden. De voorwaarden in het advies worden opgenomen in bijlage in deze vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. integraal behoud van het bestaande 19de-eeuwse houten onderdeel van de pui. De nieuwe gevel dient opengewerkt te worden tot onder dit houten onderdeel zodat er enkel links en rechts van de pui een penant staat;
3. in geval van (toekomstige) gevelwerken: de pvc planchetten rond de oorspronkelijke kroonlijst verwijderen en de kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 19 november 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 januari 2021 |
Verslag GOA | 24 december 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. integraal behoud van het bestaande 19de-eeuwse houten onderdeel van de pui. De nieuwe gevel dient opengewerkt te worden tot onder dit houten onderdeel zodat er enkel links en rechts van de pui een penant staat;
3. in geval van (toekomstige) gevelwerken: de pvc planchetten rond de oorspronkelijke kroonlijst verwijderen en de kroonlijst te herstellen naar oorspronkelijk model;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.