In het kader van een verblijfsaanvraag zijn verschillende controles in de procedure voorzien. Bij verdere persoonlijke verschijning aan het loket voor de effectieve aanvraag van de verblijfskaart wordt door de loketmedewerkers nog eens de identiteit gecontroleerd en wordt ook de echtheid van alle origineel voor te leggen documenten, zoals een reispas of Europese identiteitskaart, nagekeken. Op deze manier is een voldoende controle ingebouwd worden. Daarom wordt aan het college gevraagd om een collegiale brief te sturen aan de staatssecretaris voor asiel en migratie om de huidige digitale werking te kunnen behouden.
Op 6 januari 2021 liet de dienst Vreemdelingenzaken aan de gemeenten weten dat met onmiddellijke ingang nieuwe verblijfsaanvragen niet meer via digitale weg mogen aanvaard worden omwille van mogelijk frauderisico. Dit betekent dat het loket vreemdelingenzaken met onmiddellijke ingang gemiddeld 10 loketten per dag extra zou moeten openen. Dit is gezien de infrastructurele beperkingen ingevolge de geldende COVID19 veiligheidsmaatregelen niet haalbaar.
Het college keurt de collegiale brief aan de staatssecretaris voor asiel en migratie goed.