Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_CBS_02113 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Herinrichtingswerken zone 120 GPD. Wijziging opdracht en eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02113 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Herinrichtingswerken zone 120 GPD. Wijziging opdracht en eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring 2020_CBS_02113 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Herinrichtingswerken zone 120 GPD. Wijziging opdracht en eindafrekening. Vastlegging krediet. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, ≤ 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het college na centraal visum.
 
1. Wijziging van de opdracht
 
Aanvullende opdracht (artikel 38/1 Koninklijk Besluit Uitvoering)
 
Verrekening/Post Motivatie In min, exclusief btw In meer, exclusief btw Termijnverlenging
08.03.11 Afsluitkraan water niet geplaatst omdat er een collector stond. - 164,75 EUR   0 werkdagen
01.01.15c Extra veiligheidswerken mits voorlegging facturen. Uitvoering van scheidingswand voor afsluiting werfzone.   1.346,56 EUR 0 werkdagen
01.11.32g Uitbreken van verlaagde plafond uit mineraal vezel platen. Er werd één extra eiland afgebroken in functie van de ventilatie.   91,44 EUR 0 werkdagen
15.04.12b Dispersieverf voor binnen op gypskarton platen. Buitenmuren waren niet voorzien maar contrast met nieuw schilderwerk was te groot om ze niet mee te schilderen.   1.003,07 EUR 0 werkdagen
24.08.02b Extra nozzelbuis voor wachtruimte.   349,71 EUR 0 werkdagen
20.10.01 Toegangscontrole. Fout in offerte van verplichte onderaannemer.   1.463,72 EUR 0 werkdagen
62.07.09.b OPB-01/2x54W wijziging type naar armaturen zoals gebruikt in Den Bell en één extra armatuur in functie van afgebroken extra plafondeiland.   1.394,21 EUR 0 werkdagen
62.07.09.c LED-Wandverlichting met indirect ruimteverlichting en leesverlichting. Wijziging type conform Den Bell toestellen.   376,25 EUR 0 werkdagen
Offerte 618-EG/17 Indienststelling brandmeldcentrale door Siemens. Zat volgens afspraak bij facility. Werd openomen binnen het project.   1.492,45 EUR 0 werkdagen
01.03.11.D Voorbehouden post 'Werken in regie - materialen' werd niet aangesproken -2.500,00 EUR   0 werkdagen
         
  TOTAAL wijziging volgens artikel 38/1 -2.664,75 EUR 7.517,41 EUR 0 werkdagen
  21% btw -559,60 EUR 1.578,66 EUR  
  TOTAAL inclusief 21% btw -3.224,35 EUR 9.096,07 EUR  
 
Onvoorzienbare omstandigheden (38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)
 
Verrekening/Post Motivatie In min, exclusief btw In meer, exclusief btw Termijnverlenging
Offerte 618-EG/6 Uitbreken keuken en terugplaatsen keuken. Was noodzakelijk om afloop te kunnen aansluiten. Stond op as built plannen anders dan in werkelijkheid.   336,00 EUR 0 werkdagen
         
  TOTAAL wijziging volgens artikel 38/2   336,00 EUR 0 werkdagen
  21% btw   70,56 EUR  
  TOTAAL inclusief 21% btw   406,56 EUR  
 
Samenvatting

De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzigingen opdracht ter goedkeuring voor die als volgt kunnen worden samengevat:

Omschrijving In min, exclusief btw In meer, exclusief btw
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) -2.664,75 EUR 7.517,41 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 AUR)   336,00 EUR
TOTAAL -2.664,75 EUR 7.853,41 EUR
21% btw -559,60 EUR 1.649,22 EUR
Algemeen totaal -3.224,35 EUR 9.502,63 EUR
 
2. Eindafrekening

De werken zijn voltooid. De bedrijfseenheid Vastgoed legt de eindafrekening ter goedkeuring voor:

Omschrijving

Bedrag in EUR

Gunningsbedrag

85.913,63 EUR

Wijziging opdracht in meer

 7.853,41 EUR

Wijziging opdracht in min

 -2.664,75 EUR

Vermoedelijke hoeveelheden in min

-2.880,72 EUR

Vermoedelijke hoeveelheden in meer

1.135,63 EUR

TOTAAL

 89.357,20 EUR

21% btw

18.765,01 EUR

ALGEMEEN TOTAAL INCLUSIEF BTW

108.122,21 EUR

Vastgelegd budget,  inclusief btw

103.955,49 EUR

Restbudget, inclusief btw

- 4.166,72 EUR

Ten gevolge van de wijzigingen van de opdracht is een tekort ontstaan van 4.166,72 EUR, inclusief 21% btw. Dit bedrag dient vastgelegd te worden om de eindstaat te kunnen betalen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
Bestek GAC_2019_00866 (P09519). Herinrichtingswerken Den Bell - Bestek en procedure - Goedkeuring college 7 juni 2019 4832
Bestek GAC_2019_00866 (P09519). Herinrichtingswerken Den Bell - Gunning - Goedkeuring college 6 september 2019 6858

Algemene financiƫle opmerkingen

Overzicht vastleggingen:

Bestelbonnummer Bedrag in EUR, exclusief btw Bedrag in EUR, inclusief 21% btw
4005357776 85.913,63 EUR 103.955,49 EUR

Voor deze opdracht werd bij gunning een bedrag van 85.913,63 EUR + 18.041,86 EUR (21% btw) = 103.955,49 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd in bestelbon. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Notte-Volckaert Interieur & Bouw nv, Industriepark 15, 9820 Merelbeke met als ondernemingsnummer BE0432.541.806.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 7.853,41 EUR + 1.649,22 EUR (21% btw) = 9.502,63 EUR, inclusief 21% btw

Artikel 3

Het college neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 2.664,75 EUR + 559,60 EUR (21% btw) = 3.224,35 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 4

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 89.357,20 EUR + 18.765,01 EUR (21% btw) = 108.122,21 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Herinrichtingswerken Den Bell - P09519
Vastlegging in functie van de eindafrekening

Notte-Volckaert Interieur & Bouw nv
Industriepark 15
9820 Merelbeke

Ondernemingsnummer: BE.0432.541.806
IBAN: BE54 7375 2427 1097

4.166,72 EUR, inclusief 21% btw budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS080301P09519
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080112
budgetperiode: 2000
4105048915