Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_CBS_02238 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02238 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_02238 - District Antwerpen. Lamorinièrestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen (artikel 1);
  • het parkeerverbod tegenover de supermarkt wordt ingekort door verdrijvingsvlakken in te voeren (artikel 2);
  • een busparking met venstertijd, van maandag tot en met vrijdag, wordt ingericht ter hoogte van Nerviërsstraat. De doorstroming van het verkeer zal niet langer gehinderd worden door stilstaande schoolbussen (artikel 8);
  • twee verdrijvingsvlakken, langs weerszijden van de parkingingang, worden aangebracht tegenover de supermarkt. Dit verduidelijkt voor de automobilist dat het parkeren hierop niet toegelaten is, waardoor de vrachtwagens ongehinderd hun bocht kunnen nemen om inpandig te laden en te lossen in de supermarkt (artikel 11).

De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen van maandag tot en met vrijdag. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Lamorinièrestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 april 2019 (jaarnummer 3052);
  • maakt deel uit van twee goedgekeurde zones 30, gekend als "omgeving Boomgaardstraat" en "omgeving Nerviërsstraat"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart; 
  • is opgenomen in de proefopstelling "hinderlijke parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 6 september 2019 (jaarnummer 7274).

Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd
De Parcivalschool wenst een busparking ter hoogte van hun school. Meerdere bussen per dag brengen en halen de kinderen op en halteren nu op de rijbaan, waardoor het verkeer geblokkeerd wordt.
Buurtregie vraagt om een duidelijke oplossing tegen foutparkeerders in de laad- en loszone, tegenover de supermarkt. Vrachtwagens kunnen nu niet inpandig laden en lossen omdat foutparkeerders hen beletten om hun bocht te nemen om de supermarkt in te rijden. De afdeling Mobiliteit stelt voor om verdrijvingsvlakken aan te brengen aan beide zijden van de parking tegenover de supermarkt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 13 november 2019 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 17 februari 2020 (jaarnummer 28) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lamorinièrestraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 april 2019 (jaarnummer 3052).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen