Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_CBS_02221 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Vette Os, 15 maart 2020. Grote Markt - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02221 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Vette Os, 15 maart 2020. Grote Markt - Goedkeuring 2020_CBS_02221 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Vette Os, 15 maart 2020. Grote Markt - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. 
Het evenement is uitgegroeid tot een Antwerpse traditie met folkloristische waarde voor de stad Antwerpen en wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5, overige ondersteunde evenementen zonder winstgevend doel.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 725) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, reclamestands, fondsen- en ledenwerving en enquêtering goed.

Op 16 december (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Aanleiding en context

De prijskamp de 'Vette Os' gaat door op de Grote Markt op zondag 15 maart 2020. Deze slachtveeprijskampen worden ingericht door de Koninklijke Maatschappij Sint-Jan, vertegenwoordigd door Filip Vercruyssen, Lange Lobroekstraat 89-91 te Antwerpen, in samenwerking met de stad Antwerpen. Het programma ziet er als volgt uit:

  • 14.00 uur: aanlevering van de dieren;
  • vanaf 15.00 uur: weging van de dieren;
  • na 16.00 uur: prijsuitreiking.

Tijdens de weging worden er typisch Antwerpse vleesspecialiteiten aangeboden, waaronder Antwerpse ringworst en Filet d'Anvers. Het aanwezige publiek kan deze specialiteiten proeven.

Vanaf 14.00 uur worden de dieren aangeleverd. Rond 15.00 uur kan het publiek de weging meemaken. Het evenement is gratis toegankelijk voor bezoekers. Er wordt een stadspodium geplaatst op de Grote Markt dat ingericht zal worden als tribune. De organisatoren vragen aan het stadsbestuur, net zoals bij de vorige edities, om de nodige prijzen ter beschikking te stellen en om logistieke steun te verlenen. 

Adviezen

Protocol Gunstig advies
Business en Innovatie Gunstig advies
Toerisme Gunstig onder voorwaarden
  • de zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven;
  • de ingang van de toerismebalie moet gevrijwaard worden, vermijd dus installaties (podium, kraampjes, containers, toiletten,...) ter hoogte van Grote Markt 11 en 13;
  • er mogen geen afvalcontainers en dergelijke geplaatst worden in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11;
  • de opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat.
Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden
De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement ‘Vette Os’ dat in Antwerpen plaatsvindt op 15 maart 2020 en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:
  • de wetgeving rond het welzijn en het transport van landbouwhuisdieren wordt gerespecteerd (KB van 08/07/2014) betreffende de erkenningsvoorwaarden van vervoerders, handelaars, stopplaatsen en verzamelcentra);
  • de organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren en mensen niet in het gevaar komt en treft hiervoor de nodige maatregelen;
  • er moet drinkwater en voeding voorzien worden voor de aanwezige dieren;
  • de dieren mogen niet gevoederd worden door het publiek;
  • de aanwezige dieren worden niet blootgesteld aan geluid dat hen angstig of onrustig maakt;
  • de organisator moet een contract hebben met een dierenarts die altijd bereikbaar is. 
Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.
District Antwerpen Gunstig advies
Lokale Politie/Directe Operaties/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

mits nalvening specifieke voorwaarden:

  • de organisatie dient erop toe te zien dat de dieren "touwmak" zijn;
  • de interne ordedienst van de organisatie zal erop toezien dat alles vlot en veilig verloopt zodat angstige dieren voldoende omkaderd worden;
  • de site dient beveiligd te worden door middel van nadarhekken;
  • de blokken waar de dieren aan worden vastgemaakt dienen voldoende zwaar te zijn om de dieren ter plaatse te houden;
  • personenwagens van de organisatie dienen geparkeerd te worden op het Steenplein. Hier zullen een aantal plaatsen worden toegelaten (aanvraag door organisatie);
  • het aanrijden van de vrachtwagens op de Suikerrui dient vlot en veilig te verlopen.
Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere Opdrachten Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden
Standaardvoorwaarden 
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. 
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen. 
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
 
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. 
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. 
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname 
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
 
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort).
 
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
 
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie en logistieke ondersteuning van de 'Vette Os', georganiseerd door de Koninklijke Maatschappij Sint-Jan, vertegenwoordigd door Filip Vercruyssen, Lange Lobroekstraat 89-91 te Antwerpen en in samenwerking met de stad Antwerpen, zoals hierboven beschreven op zondag 15 maart 2020 op de Grote Markt, goed.

De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/BOF om de materialen te leveren en te plaatsen volgens dossier C000565
BZ/PRO om de gevraagde medailles en oorkondes te voorzien