Terug
Gepubliceerd op 24/04/2020

2020_CBS_02117 - Retributiereglement - Parkeren op de openbare weg. Aanpassing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02117 - Retributiereglement - Parkeren op de openbare weg. Aanpassing - Goedkeuring 2020_CBS_02117 - Retributiereglement - Parkeren op de openbare weg. Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie. Artikel 40 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.

Argumentatie

De ontwikkeling van het nieuwe multiproviderplatform van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) moet onder meer de toepassing 'prepaid systemen' mogelijk maken. In afwachting hiervan wil de stad alvast een weektarief/vier-wekentarief uitrollen met de huidige providers. 

Het uitgangspunt hierbij is niet om het vigerend parkeerbeleid met de verschillende zones en bijpassende tarieven te herzien of aan te passen, maar om een extra betalingsfaciliteit te ontwikkelen. Want bestuurders die nu regelmatig in eenzelfde parkeerzone parkeren, moeten momenteel telkens opnieuw betalen via de betaalautomaat of via sms/app. Daarom wil de stad Antwerpen de mogelijkheid creëren om een weektarief of vier-wekentarief aan te bieden. 

Het tarief is gebaseerd op de geldende tarieven. Het weektarief/vier-wekentarief geeft recht op: 

  • een weektarief geeft voor zeven (7) opeenvolgende periodes van 24 daguren (1 week) een (betalend) parkeerrecht voor één nummerplaat en één zonecode, waarvan het tarief vastgelegd wordt op basis van 5 'betalende dagen'; 
  • een vier-wekentarief geeft voor achtentwintig (28) opeenvolgende periodes van 24 daguren (4 weken) een (betalend) parkeerrecht voor één nummerplaat en één zonecode, waarvan het tarief vastgelegd wordt op basis van 20 'betalende dagen'.

Een 'betalende dag' wordt gerekend aan 10 uur betalende parkeertijd, óók voor de lichtgroene zone (waar voor bepaalde zonecodes het maximale parkeertarief geldt voor 13 uur parkeren). Een parkeerrecht geldt steeds voor die week of vier weken, en uitsluitend voor het aangevraagde voertuig (unieke nummerplaat) en enkel voor de aangevraagde zonecode. Het weektarief/vier-wekentarief is enkel geldig voor één zonecode in de lichtgroene (stratenzone B), donkergroene (stratenzone C), oranje (stratenzone E) of roze tariefzone (stratenzone F) en dus niet in gele tariefzone (stratenzone D), rode tariefzone (stratenzone A) en de blauwe zones (schijfparkeren). Dit resulteert in volgende tarieven:

Tariefzone Regime

Huidige maximum tarief per dag ter info

(op basis van de bestaande tarieven) 

Weektarief

(nieuw tarief)

Vierwekentarief

(nieuw tarief) 

Lichtgroen (stratenzone B) 09.00u - 19.00u  13,60 EUR  68,00 EUR  272,00 EUR
Lichtgroen (stratenzone B) 09.00u - 22.00u 13,60 EUR 68,00 EUR 272,00 EUR
Donkergroen (stratenzone C) 09.00u - 19.00u 5,00 EUR 25,00 EUR 100,00 EUR
Donkergroen (stratenzone C) 09.00u - 22.00u  5,00 EUR 25,00 EUR 100,00 EUR  
Oranje (stratenzone E)  09.00u - 19.00u  3,50 EUR 17,50 EUR 70,00 EUR
Roze (stratenzone F)  09.00u - 19.00u 3,50 EUR 17,50 EUR  70,00 EUR

Al deze tarieven zijn inclusief btw.

De invoering van het weektarief en het vier-wekentarief leidt tot aanpassingen in artikel 7, artikel 8 en artikel 9 van het retributiereglement.
In artikel 9 van het retributiereglement wordt volledigheidshalve nu uitdrukkelijk bepaald dat een parkeerrecht enkel geldig is voor de nummerplaat waarvoor het aangekocht werd, het parkeerrecht niet overdraagbaar is en niet-restitueerbaar is.

Daarnaast wordt er in artikel 3 van het retributiereglement nog een definitie van 'provider' toegevoegd. 

Tot slot wordt in artikel 7 bij tarief 2 het minimum te betalen bedrag van 0,20 euro geschrapt. Gelet op de bankkaartbetaling aan de huidige parkeerautomaten en de diverse beschikbare elektronische en digitale betaalmiddelen is dit minimum van 0,20 euro niet langer vereist.

De wijzigingen aan het retributiereglement treden in werking vanaf 1 april 2020.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op een aantal vernieuwingen inzake betalend parkeren. Zo lezen we in resolutie 54 dat het stadsbestuur ervoor wil zorgen dat “daar waar er geen publieke parkings beschikbaar zijn, we een prepaid systeem invoeren voor mensen die (tijdelijk) werken in het betrokken gebied”.

Daarnaast stelt het bestuursakkoord (resolutie 57) dat de stad Antwerpen er voor zal zorgen ervoor dat mensen eenvoudig bewonerskaarten en andere parkeervergunningen kunnen aanvragen via een digitaal loket. Parkeergeld betalen moet eenvoudig kunnen via elektronische en digitale betaalsystemen.

De stad Antwerpen wil een klantvriendelijk parkeerbeleid voeren, daarom werkt de stad aan de digitalisering van de betalings- en handhavingsketen aan de hand van de opbouw van een 'multiprovider platform'. In afwachting van de verdere ontwikkeling van het multiproviderplatform, wil het stadsbestuur een abonnementsformule voor het on street parkeren invoeren. Deze mogelijkheid maakt het dagelijks of frequent parkeren in één bepaalde (tarief)zonecode makkelijker omdat niet bij elke parkeerbeurt een parkeertransactie opgestart en beëindigd moet worden. Door vooraf te betalen voor één (1) week of vier (4) weken voor de betrokken (tarief)zonecode is de kans op een retributievergoeding van 39,00 EUR kleiner of verdwenen. De gebruiker is ontzorgd, zeker als er dagdagelijks wordt geparkeerd.

De gemeenteraad keurde op 16 december 2019 (jaarnummer 739) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen