Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_CBS_02076 - Omgevingsvergunning - OMV_2019158358. Professor Piccardlaan 11. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02076 - Omgevingsvergunning - OMV_2019158358. Professor Piccardlaan 11. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_02076 - Omgevingsvergunning - OMV_2019158358. Professor Piccardlaan 11. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019158358

Gegevens van de aanvrager:

Julie en Amaury Sainderichin - Luyckx met als adres Marcel Auburtinlaan 61 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Professor Piccardlaan 11 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie C nr. 166P8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/03/1966: vergunning (222#1186) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          een vrijstaande eengezinswoning in rode klampsteen;

-          opgetrokken over twee bouwlagen en afgewerkt met schuine daken in rode tegelpannen;

-          het pand is opgetrokken met een voorgevelbreedte van 9 meter en een maximale bouwdiepte van 15,60 meter;

-          het pand heeft op het gelijkvloers een garage, een bureau en leefruimtes;

-          op de eerste verdieping bevinden zich in hoofdzaak de slaap- en badkamers van het gezin;

-          het hoofdvolume is gedeeltelijk voorzien van een klederverdieping;

-          de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van circa 281 m².

Huidige toestand

-          conform de laatst vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          een vrijstaande eengezinswoning in rode klampsteen;

-          opgetrokken over twee bouwlagen en afgewerkt met schuine daken in rode tegelpannen;

-          door het verwijderen van sas achteraan de gelijkvloerse verdieping wordt de footprint van de woning verkleint;

-          het vervangen van de garage door een fietsenberging;

-          het intern optimaliseren en herindelen van de woning;

-          het uiterlijk aanpassen van de gevels van het pand door middel van aangepast nieuw buitenschijnwerk;

-          het toegankelijk maken van de zolderverdieping door middel van een vaste trapconstructie;

-          de aanwezige buitenverhardingen blijven ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          het intern reorganisatie van de gelijkvloerse verdieping;

-          het plaatsen van een nieuwe trapconstructie tussen de 1ste verdieping en de zolderverdieping;

-          achteraan de leefruimte wordt een bestaande kleine uitbouw weggebroken en vervangen door een nieuw raam;

-          de ramen van de achtergevel worden verlaagd, dit om het contact met de tuin te maximaliseren;

-          in het achterste dakvlak plaatst men twee dakvlakramen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    op aangeleverd beeldmateriaal kan vastgesteld worden dat de afsluiting aan de voortuin hoger is dan de maximale hoogte van 1 meter;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimte:
    door het aanbrengen van de nieuwe trapconstructie naar de zolderverdieping, verlaagt men de plafondhoogte van de overloop op de eerste verdieping naar 2,15 meter. Hierdoor voldoet deze niet aan de opgelegde vrije hoogte van 2,20 meter zoals aangegeven in dit artikel;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimte:
    de ruimte onder het schuine dak op de tweede verdieping van het pand, zal ingericht worden als speelzolder. Deze speelruimte heeft slechts een hoogte van 1,90 meter. Hierdoor voldoet deze niet aan de opgelegde vrije hoogte van 2,60 meter zoals aangegeven in dit artikel;
  • artikel 27 Open ruimte:
    door het vervangen van de autogarage door een fietsenberging, dient de verharding van de voortuinzone aangepast te worden tot enkel de strikt noodzakelijke toegangen tot het pand. De toegang tot de nieuwe fietsenberging mag slechts een breedte hebben van maximaal 1,50 meter. Door het behouden van de volledige oprit, is de oppervlakte van de voortuinverharding niet in overeenstemming met dit artikel;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    door het vervangen van de vergunde autogarage door een fietsenberging beschikt de woning niet langer over een autostaanplaats.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Door het omvormen van de garage tot een tv-hoek en fietsenberging voldoet de woning niet meer aan de parkeerbehoefte van een eengezinswoning. Een afwijking op dit artikel kan toegelaten worden indien dit een verbetering is op vlak van levendigheid tegenover de straat en indien er in de voortuinstrook een parkeerplaats voorzien kan worden die het groene karakter van deze zone ondersteunt. Dit is in voorliggende aanvraag niet het geval. Het contact met de straat wordt door het inrichten van een fietsenstalling niet vergroot. De voortuin heeft een beperkte diepte variërend van circa 4,80 meter tot 5,10 meter. Hierdoor is het niet mogelijk een gebruiksvriendelijke autostalplaats te voorzien die het ruimtegebruik en de beeldkwaliteit vergroot. De aanpassing van deze vergunde inpandige garage naar een fietsenstalling en tv-hoek zal daarom uitgesloten worden van vergunning. De verharding in de voortuinstrook kan op deze manier behouden worden waardoor de aanvraag voldoet aan artikel 27 van de bouwcode.

 

Verder voldoet de aanvraag niet aan artikel 21 van de bouwcode. Dit artikel legt namelijk minimale vrije hoogtes vast waaraan bepaalde ruimtes moeten voldoen. Door het toevoegen van een vaste trap naar de zolderverdieping ontstaat er op de eerste verdieping een verlaagde zone ter hoogte van de grootste slaapkamer. Dit doordat de trap door de bestaande dakstructuur niet in een keer de volledige hoogte kan overbruggen. Deze verlaging is echter beperkt in oppervlakte en beperkt in afwijking. De meerwaarde aan de woning door de zolderverdieping toegankelijk te maken met een vaste trap is groter dan de minwaarde ten gevolge van de verlaging. Met toepassing van artikel 3 kan hiervoor een afwijking toegelaten worden.

 

De zolderverdieping zal in gebruik genomen worden als speelzolder. Hierdoor dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfsruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Door de bestaande dakconstructie is dit echter niet mogelijk. Enkel centraal in de speelzolder zal voldoende vrije hoogte voorzien worden. Omdat de afwijking te groot is zal de omvorming tot verblijfsruimte worden uitgesloten van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Aan de achtergevel wordt een klein volume dat als sas diende verwijderd en worden de ramen verlaagd tot op vloerniveau. Hierdoor wordt het contact tussen de leefruimte en de tuin vergroot. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in grijs-zwart aluminium. Het beoogde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      tuinafsluitingen te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

1.      het supprimeren van de garage;

2.      de dakverdieping te voorzien als verblijfsruimte.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 december 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 januari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 maart 2020

Verslag GOA

25 februari 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      tuinafsluitingen te voorzien conform artikel 19 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

1.      het supprimeren van de garage;

2.      de dakverdieping te voorzien als verblijfsruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.