Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019133945 |
Gegevens van de aanvrager: |
Fatna Mazgout namens de heer Mohamed Mazgout met als contactadres Heidestraat_HO 74 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Heidestraat_ 74 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 38sectie B nr. 559B2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwingen aan een achterliggende werkplaats en magazijn |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/11/2017: proces-verbaal met stakingsbevel AN.66.L.B.142972/2017 - werken aan de achterbouw zonder voorafgaandelijke stedenbouwkundige vergunning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- Geen relevante informatie teruggevonden.
Huidige toestand
- eengezinswoning met 2 bouwlagen onder een plat dak;
- voorgevel in rood-bruine gevelsteen, wit PVC schrijnwerk en een blauw metalen poort;
- achterliggend magazijn/werkplaats, bereikbaar via de garage en aansluitende koer;
- de bouwdiepte op het gelijkvloers van de woning met aansluitende berging: circa 24 meter;
- kroonlijsthoogte van berging: 3 meter;
- afmetingen magazijn/werkplaats: 7 meter breed en 18 meter diep en hellend dak van 30°;
- 2 aanbouwen achter het magazijn/werkplaats;
- tuin met oppervlakte van 62m².
Gewenste toestand
- de eengezinswoning blijft ongewijzigd;
- functiewijziging van aansluitende berging naar bureau;
- nieuwe dakconstructie op het bureau met verhoogde kroonlijst tot 3.28 meter;
- afmetingen magazijn/werkplaats: 7 meter breed en 27 meter diep en hellend dak van 45°;
- tuin met oppervlakte van 110m².
Inhoud van de aanvraag
- sloop van de bestaande bijgebouwen achteraan op het perceel;
- uitbreiding van het magazijn/werkplaats met circa 9 meter over de volledige perceelsbreedte;
- optrekken van de dakhelling van het bestaande magazijn/werkplaats tot 45°;
- wijzigen van de scheimuren;
- functiewijziging van de berging naar bureau;
- vervanging van de dakconstructie van het bureau.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 januari 2020 |
14 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
17 januari 2020 |
4 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het magazijn/werkplaats is bedoeld voor de exploitatie van een schrijnwerkerij. Het behoud van ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid binnen het bestaande weefsel wordt aangemoedigd. Het behoud en de uitbreiding van het magazijn/werkplaats en de verbetering van de constructie worden dan ook positief beoordeeld. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande woning langs de straatkant blijft behouden zonder dat hier werken voorzien zijn. De inpassing van de woning in zijn omgeving blijft dus ongewijzigd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bouwblok waarin de aanvraag is gelegen, wordt gekenmerkt door diepe percelen waarvan sommige ingenomen zijn door werkplaatsen en magazijnen. Het perceel uit de aanvraag omvat een magazijn/werkplaats met nog twee achterliggende bijgebouwen met diverse afmetingen en bouwhoogten waardoor een visueel rommelig geheel ontstaan is. Deze bijgebouwen worden afgebroken en vervangen door een uitbreiding van het magazijn/werkplaats over de volledige perceelsbreedte. Door deze nieuwe configuratie van het magazijn/werkplaats wordt de bruikbare oppervlakte van de tuin bijna verdubbeld. Dit komt de infiltratiecapaciteit voor regenwater ten goede waardoor de riolering minder wordt belast en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien draagt elke tuin bij aan een verhoging van de biodiversiteit en een vermindering van de opwarming van de stedelijke omgeving. De dakhelling van het bestaande magazijn/werkplaats wordt opgetrokken tot een dakhelling van 45°, naar analogie met het magazijn op het linkeraanpalende perceel. De uitbreiding van het magazijn/werkplaats wordt volgens dezelfde volumetrie opgetrokken. Hierdoor ontstaat een rustig geheel. Tussen de eengezinswoning en het magazijn/werkplaats is een gelijkvloerse aanbouw aanwezig waarin het bureau van de schrijnwerkerij wordt ondergebracht. De dak- en vloerconstructie van deze aanbouw worden vernieuwd en geïsoleerd. Om een voldoende vrije hoogte te kunnen behouden wordt de dakconstructie hoger geplaatst en moet bijgevolg de scheidingsmuur met het rechteraanpalende perceel opgehoogd worden met 0,55 meter. Dit veroorzaakt echter geen noemenswaardige hinder naar het aanpalende perceel. De aanvraag is voor dit deelaspect verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuvergunningen aangezien het magazijn en werkplaats zal gebruikt worden voor de exploitatie van een schrijnwerkerij. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “Voor de projectlocatie zijn geen meldingen gebeurd of vergunningen afgeleverd voor ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA). Nochtans is waarschijnlijk dat de geplande activiteiten ingedeeld zijn. De exploitant dient voor de start van de exploitatie zich in regel te stellen met omgevingswetgeving.
Houtbewerkingstoestellen produceren hoge geluidsniveaus. Alle activiteiten dienen inpandig uitgevoerd te worden. De werkplaats dient akoestisch zodanig geïsoleerd en ingericht te worden, dat de milieukwaliteitsnormen voor geluid te allen tijde gerespecteerd worden. Rustverstorende activiteiten zijn niet toegestaan op werkdagen tussen 19.00 uur en 07.00 uur en op zon- en feestdagen. Stof afkomstig van het bewerken van hout dient afgezogen en opgevangen te worden zodat geen hinder ontstaat voor de omwonenden.
Bijkomend willen we de exploitant erop attent maken dat een project indien het elementen bevat die onderworpen zijn aan meerdere vergunnings- of meldingsplichten en die aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, de vergunningsaanvraag al de betrokken aspecten op straffe van onontvankelijkheid omvat als minstens één element van de aanvraag vergunningsplichtig is.”
Het advies wordt bijgetreden. De gevraagde voorwaarden zullen aan de vergunning worden gekoppeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de exploitant dient zich voor de start van de uitbating van de schrijnwerkerij in regel te stellen met omgevingswetgeving (melding of vergunning IIOA);
3. de werkplaats dient akoestisch zodanig geïsoleerd en ingericht te worden, dat de milieukwaliteitsnormen voor geluid te allen tijde gerespecteerd worden;
4. rustverstorende activiteiten zijn niet toegestaan op werkdagen tussen 19.00 uur en 07.00 uur en op zon- en feestdagen;
5. stof afkomstig van het bewerken van hout dient afgezogen en opgevangen te worden zodat geen hinder ontstaat voor de omwonenden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 maart 2020 |
Verslag GOA |
27 februari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de exploitant dient zich voor de start van de uitbating van de schrijnwerkerij in regel te stellen met omgevingswetgeving (melding of vergunning IIOA);
3. de werkplaats dient akoestisch zodanig geïsoleerd en ingericht te worden, dat de milieukwaliteitsnormen voor geluid te allen tijde gerespecteerd worden;
4. rustverstorende activiteiten zijn niet toegestaan op werkdagen tussen 19.00 uur en 07.00 uur en op zon- en feestdagen;
5. stof afkomstig van het bewerken van hout dient afgezogen en opgevangen te worden zodat geen hinder ontstaat voor de omwonenden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.