Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018143791 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN METROPOOL met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle |
Gegevens van de exploitant: |
VZW KATHOLIEK ONDERWIJS BISDOM ANTWERPEN METROPOOL met als adres Nooitrust 4 te 2390 Malle |
Ligging van het project: |
Keizershoevestraat 15-17 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 42 sectie B nr. 373K7 |
Inrichtingsnummer: |
20180917-0019 (Sint-Stanislas college) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanpassingswerken en verdere exploitatie van een school |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Gustaaf Garittestraat 1:
- Garittestraat 17:
- Keizershoevestraat 15-17:
Laatst vergunde toestand
- Gustaaf Garittestraat 1:
- Gustaaf Garittestraat 17:
- Keizershoevestraat 15-17:
Bestaande toestand
- de laatst vergunde toestand is gelijk aan de bestaande toestand.
Gewenste toestand
- nieuwe inkom, centraal in het gebouw
- bestaande inkomdeur geeft rechtstreeks toegang tot het lerarenlokaal;
- interne herinrichting van de bestaande functies (secretariaat/EHBO, lerarenlokaal, directie) op het gelijkvloers;
- voorzien van een aangepast toilet op het gelijkvloers;
- heraanleg van de voortuinzone in functie van een bijkomende inkomzone, met daarbij de plaatsing van een open stalplaats voor fietsen tussen een lage haagaanplanting.
Inhoud van de aanvraag.
- wijzigen van de voorgevel;
- herinrichten van het gelijkvloers;
- herinrichten van de voortuin.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat een hoofdzakelijk interne reorganisatie en beperkte verbouwing op de gelijkvloerse verdieping van het hoofdgebouw van het Sint-Stanislascollege aan de Keizershoevestraat 15/17 te Wilrijk. De aanvraag omvat eveneens de regularisatie van het milieutechnische luik aangezien de school tot op heden niet beschikte over een milieuvergunning.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
652,50 m³ |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
315 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
14 januari 2020 |
7 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
14 januari 2020 |
15 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
voortuinen dienen vrij te zijn van constructies. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten.
Er wordt een fietsenstalling voorzien in de voortuin.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft interne verbouwingen van het gebouw aan de Keizershoevestraat en een beperkte aanpassing van de voorgevel. Het betreft een bestaande en vergunde school die zich voornamelijk bevindt in het binnengebied van een bouwblok met hoofdzakelijk woongebouwen. De aanvraag is hiermee functioneel inpasbaar. Gelijklopend werd er voor deze site een andere omgevingsvergunningsaanvraag ingediend (referentie OMV_2019158787) voor het wijzigen van de functie, het verbouwen van het hoofdgebouw en het exploiteren van het schoolgebouw aan de zijde van de Gustaaf Garittestraat waar zich de hoofdingang van de school bevindt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De aanvraag betreft aanpassingswerken en verdere exploitatie van een school.
Fietsenstalling
In de aanvraag wordt er een fietsstalling in de voortuin voorzien. De dienst mobiliteit adviseert gunstig indien deze fietsbeugels gebruikt worden voor kortparkeren en dus niet voor personeelsleden of leerlingen. Tevens stellen ze dat er voldoende afstand tussen de individuele stallingen moet voorzien worden, conform artikel 29 van de bouwcode.
Dit advies wordt bijgetreden en opgenomen in de voorwaarden van de vergunning.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De geplande verbouwingen gebeuren intern en binnen het bestaande volume. De ruimtelijke impact blijft hierdoor ongewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen
De aanpassing aan de voorgevel door toevoeging van een centrale inkomdeur sluit aan bij de bestaande architectuur van de gevel waardoor deze visueel inpasbaar is in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorziene interne wijzigingen komt het ruimtegebruik van het gelijkvloers ten goede.
De nieuwe inkom van de school langsheen de Keizershoevestraat wijkt af van artikel 18 niveauverschillen van de verordening Toegankelijkheid. Dit artikel stelt namelijk dat men niveauverschillen tussen de 2 cm en de 18 cm moet overbruggen door middel van een helling. Aan de nieuwe inkomdeur van de school overbrugt men een niveauverschil van meer dan 2 cm, zonder daarbij een helling te voorzien. In voorwaarde bij deze vergunning zal worden opgenomen om het niveauverschil aan te passen conform de voorschriften.
De aanvraag is tevens niet in overeenstemming met artikel 27 ‘Open ruimte’ van de bouwcode dat stelt dat enkel strikt noodzakelijke verhardingen in de voortuin zijn toegelaten en constructies er niet worden toegelaten. In de voortuin wordt een fietsenstalling voorzien. Gezien het een school betreft waarbij ouders hun kinderen vaak komen brengen en halen, zorgt deze fietsenstalling voor minder mogelijke hinder van kortparkeerders op de stoep. Daarom kunnen fietsenstallingen in de voortuin toegelaten worden. In voorwaarde bij deze vergunning dient echter te worden opgenomen dat de fietsstalling voorzien dient te worden op een waterdoorlatende ondergrond.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De school werd opgericht in 1963 en is nu toe aan verbouwings- en onderhoudswerken. De werken die opgenomen zijn in onderhavige vergunningsaanvraag betreffen slechts de eerste fase van dit hele renovatieproject. De school is gelegen op het grondgebied van twee Antwerpse districten namelijk Berchem en Wilrijk. De districtsgrens loopt door het schoolterrein. De werken opgenomen in deze vergunningsaanvraag vinden plaats in het gebouw dat uitsluitend op grondgebied Wilrijk ligt.
Alle aanpassingen gebeuren binnen in het gebouw, op het aanpassen van de inkompartij na. De contouren van het bestaande gebouw blijven behouden. De hemelwaterverordening is in deze fase dan ook niet van toepassing. Bij volgende fases zullen wel hemelwaterputten voorzien worden. Het dakoppervlak van het gebouw dat onderwerp is van deze aanvraag zal dan eveneens aangesloten worden ten behoeve van hemelwaterrecuperatie.
Er worden twee rubrieken gemeld, namelijk het lozen van huishoudelijk afvalwater en een stookinstallatie met een vermogen van 315 kW. Keuringsattesten en emissiemetingen van deze bestaande gasgestookte installatie werden bij de aanvraag gevoegd. Gevaarlijke producten in kleine verpakkingen worden niet opgeslagen. De kuisproducten zijn niet geclassificeerd als gevaarlijk volgens de CLP-indeling.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) zijn van de derde klasse en meldingsplichtig. Er wordt geen hinder verwacht van deze exploitatie.
De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsenbeugels in de voortuin dienen in functie te staan voor kortparkeren voor de school (niet voor personeelsleden of leerlingen);
3. de fietsenstalling dient ingericht te worden conform artikel 29 van de bouwcode;
4. het niveauverschil tussen buiten en binnen bij de nieuwe inkomdeur aan te passen conform de voorschriften van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
5. de fietsstalling te voorzien op een waterdoorlatende ondergrond.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen voor onbepaalde duur.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
652,50 m³ |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
315 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
14 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 maart 2020 |
Verslag GOA |
27 februari 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsenbeugels in de voortuin dienen in functie te staan voor kortparkeren voor de school (niet voor personeelsleden of leerlingen);
3. de fietsenstalling dient ingericht te worden conform artikel 29 van de bouwcode;
4. het niveauverschil tussen buiten en binnen bij de nieuwe inkomdeur aan te passen conform de voorschriften van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
5. de fietsstalling te voorzien op een waterdoorlatende ondergrond.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/NE/2020/G.00723.BE.0007.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
3.2.2°a) |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
652,50 m³ |
43.1.1°b) |
het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas. |
315 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 6 maart 2020 voor onbepaalde duur.