Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019159679 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA TREFFER INVEST met als adres Schildersstraat 23 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Montignystraat 15 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3766Y |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/11/2019: voorwaardelijke vergunning (20192750) voor het regulariseren van wijzigingen aan een handel- en appartementsgebouw;
- 26/06/2014: vergunning deputatie (20136190) voor het verbouwen van een appartementsgebouw met handelsruimte;
- 23/04/2009: vergunning deputatie (20085666) voor het verbouwen van een appartementsgebouw tot een handelsruimte en 3 appartementen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- handel- en appartementsgebouw met 4,5 bouwlagen onder hellend dak in gesloten bebouwing.
Huidige toestand
- handel- en appartementsgebouw met 4,5 bouwlagen onder hellend dak in gesloten bebouwing;
- te regulariseren: voorgevel met 3 verticale traveeën, waarvan de rechtertravee werd opgevuld met isolatie en crepi en een smalle terrasstrook op de 4e verdieping
Gewenste toestand
- conform huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de bestaande toestand (voorgevel en terrasstrook 4e verdieping).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 januari 2020 |
3 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
15 januari 2020 |
5 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”.
Het volume en de uitbreiding van het terras op de 4de verdieping voldoen hier niet aan;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen gegronde reden om op gemotiveerde wijze af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft werken, handeling en wijzigingen ten opzichte van een vergunde meergezinswoning. Het aantal wooneenheden en de handelsfunctie op de gelijkvloerse en kelderverdieping blijven ongewijzigd. Deze functies zijn inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het eerste gedeelte van de Montignystraat kenmerkt zich door neoclassicistische enkelhuizen met drie hoge bouwlagen en een dakverdieping, afgewisseld met één enkel recenter pand met name theaterzaal Monty. Het vergunde pand leest als een pand met 5 bouwlagen onder afgerond dak en is daardoor niet in overeenstemming met de kenmerkende configuraties in de omgeving. Ook de vergunde bouwdiepte is afwijkend ten opzichte van kenmerkende volumes achter het hoofdvolume. De aanvraag brengt geen wijzigingen aan die het bouwvolume van het gebouw positief beïnvloedt. De aanvraag blijft daardoor strijdig met artikel 10 van de bouwcode.
De inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte dienen in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. Het volume en de uitbreiding van het terras op de vierde verdieping voldoen hier niet aan.
Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen
Voorliggende aanvraag bevat werken aan een gebouw gelegen in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen.
Om bovenstaande redenen werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies is laat zich als volgt samenvatten:
De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een 19de-eeuwse (ontpleisterde) lijstgevel met drie traveeën en drie bouwlagen onder een flauw hellend dak. Het object/ complex was beeldondersteunend omdat voor het exterieur de stedenbouwkundige en/of architecturale waarde hoog was. Vanuit de stedelijke dienst monumentenzorg werd er op de aanvraag uit 2014 een ongunstig advies geformuleerd omwille van de beeldverstorende ingrepen, zowel wat het exterieur als het interieur betrof. De vergunning werd bekomen bij de deputatie. Een regularisatie van het project ligt voor. Het project blijft beeldverstorend en werd uitgevoerd zonder de erfgoedwaarde van het pand te respecteren.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag heeft betrekking op wijzigingen aan een door de deputatie verleende vergunning. De vergunde gevel is reeds beeldverstorend en de voorliggende aanpassingen zijn een verslechtering van de beeldkwaliteit in de straat. De gevelindeling is niet in harmonie met de omgeving, die zich kenmerkt door 19de-eeuwse neoclassistische gebouwen met horizontale ritmering. Door het verwijderen van de borstweringen op de verdiepingen aan de voorzijde is er geen horizontale geleding meer aanwezig. Hierdoor wordt het laatste element dat enigszins aansluiting en samenhang vindt met de typerende gevelgeleding uit de omgeving, verwijderd. Het opvullen van de rechtertravee met isolatie en crepi vormt evenmin een verbetering voor de uitstraling van de gevel en wordt ongunstig geadviseerd. De verhouding tussen open en gesloten delen wijzigt.
In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. De aangevraagde verbouwingswerken vormen geen enkele aansluiting met het gevelbeeld en met het straatbeeld waardoor de samenhang tussen de belendende percelen op zeer ernstige wijze wordt doorbroken. De aanvraag is dan ook strijdig met artikel 6 van de bouwcode en wordt ongunstig geadviseerd.
Verder dient het materiaalgebruik van een gebouw kwalitatief en esthetisch verantwoord te zijn. De voorgestelde gevel is beeldstorend. De gerealiseerde gevel is niet inpasbaar in een omgeving met hoofdzakelijk 19de-eeuwse neoclassicistische woningen. De opvulling van de rechtertravee met isolatie en crepi doet verder afbreuk aan de uitstraling van de gevel en bij uitbreiding de omgeving. De aanvraag is dan ook strijdig met artikel 11 van de bouwcode (afwerken van gevels en materiaalgebruik).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In voorliggende aanvraag wordt het terras op de vierde verdieping uitgebreid naar achteren. De gemetste borstwering en de kroonlijst worden verwijderd en vervangen door een balustrade. Een smalle terrasstrook strekt zich uit naar achteren en veroorzaakt inkijk op naburige eigendommen en op het gehele binnen-gebied die de privacy op een onaanvaardbare manier aantast. Daarom is de smalle, bijkomende terrasstrook niet vergunbaar.
De aanpassingen die nodig zijn om een vergunbaar project te bekomen, wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 maart 2020 |
Verslag GOA |
27 februari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.